• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3411 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۷ آذر

يكصد ميليارد دلاري كه جايش امن است؟!

نعمت احمدي٭


... بيش از 10 مشتري وجود دارد كه در آن مقطع نفت را از ايران خريدند و پولش را ندادند... اين بخشي از سخنان رسول كوهپايه‌زاده، وكيل بابك زنجاني است كه در دفاع از موكل خود به موضوعي مي‌پردازد كه اگر صحت داشته باشد كه لابد دارد، اين بخش از سخنان وي قابل توجه است. وي از آماري مي‌گويد كه- نشان مي‌دهد به واسطه تحريم‌ها بيش از يكصد ميليارد دلار از اشخاص، شركت‌ها و كشورها بابت صادرات نفت و محموله‌هاي نفتي طلبكار هستيم... و ادامه مي‌دهد... چگونه ادعا مي‌شود جاي آن يكصد ميليارد دلار امن است و همين دو ميليارد يورو مربوط به موكلم ناامن است؟ اطلاعات آقاي كوهپايه‌زاده به يقين برگرفته از محتويات پرونده است و با سكوت مسوولان ظاهرا مساله يكصد ميليارد دلار طلب شركت نفت از اشخاص، شركت‌ها و كشورها صحت دارد. اخيرا نيز پرونده بابك زنجاني دوم رونمايي شد و بدهكار160 ميلياردتوماني به كانادا فرار كرد. پرسش اين است اسامي اين اشخاص، شركت‌ها و دولت‌ها را چرا اعلام نمي‌كنند.
نگارنده از ابتداي طرح پرونده بابك زنجاني نوشتم كه بازداشت؛ راه‌حل درست و صحيح برخورد با پرونده‌هايي از اين دست نيست، به كرات گفته و نوشته‌ام، كساني كه در ايام تحريم به هر علت و با هر پشتوانه كه نفت دريافت كردند تا با فروش آن در بازار به بهانه تحريم و دورزدن تحريم‌ها امانتدار هستند و بايد پول اموال اماني را برگردانند پرواضح است كه محموله‌هاي نفتي در خارج از كشور به فروش مي‌رسد و طبيعي است كه پول در خارج مي‌ماند، وقتي تحويل‌گيرنده محموله نفتي از تحويل پول محموله اماني خودداري مي‌كند بايد راهكاري بهتر از بازداشت او را در نظرگرفت، بايد مديون نفتي را تحت كنترل محسوس و نامحسوس گرفت. بايد همه راه‌هاي پيش‌بيني شده و نشده را رعايت كرد و به منبع اصلي پول كه درخارج از كشوراست دسترسي پيدا كرد. اگر امين نفتي اموالي در ايران دارد و بدهي او را پوشش مي‌دهد و از پرداخت امتناع مي‌كند برخورد از نوع بابك زنجاني با او از نظرعملي درست است. كسي كه به او اعتماد كرده و ميليون‌ها دلار نفت را در اختيارش گذاشتيم و حالا دارد از ايداع مال اماني خودداري مي‌كند، خائن است و با خيانت در امانت بايد با او برخورد كرد اما كسي كه نفت را برده و پول آن درخارج است، همانند بابك زنجاني دوم كه با 160 ميليارد تومان بدهي فرار را برماندن و رد مال اماني ترجيح داد بايد با ظرافت او را تحت نظر گرفت؛ بايد با كنترل شديد او طريقه وصول بدهي را هموار كرد. يكصد ميليارد دلار پول كمي نيست مگر بودجه عمراني سال 94 كشور چند ميليارد دلار بود كه يكصد ميليارد دلار در اختيار اشخاص، شركت‌ها و دولت‌ها و مهم‌تر اينكه هيچ مقام مسوولي در شركت نفت نمي‌تواند مدعي شود كه جاي آن يكصد ميليارد دلار امن است؛ دفاعي كه آقاي كوهپايه‌زاده از موكل خود كرد جاي خود، تدارك دفاع از اختيارات وكيل است هرچند وي با بيان عدد يكصد ميلياد دلار بدهي ديگران، بدهي دو ميليارد يورويي موكل خود را بي‌مقدار نشان داد، نمي‌دانم اعداد چرا در اين پرونده‌ها به راحتي تغيير و تبديل مي‌شوند؟
 بدهي دو ميليارد و هفتصد يورويي بابك زنجاني توسط وكيلش به دو ميليارد يورو تقليل پيدا مي‌كند و تذكري به او داده نمي‌شود كه عدد را صحيح بيان كند همان‌گونه كه اعتراضي نسبت به يكصد ميليارد دلار بدهي اشخاص، شركت‌ها و دولت‌ها نشد. آيا حق امثال من نيست كه از مدعي‌العموم بپرسم پرونده آن يكصد ميليارد دلار كه در جلسه علني دادگاه عنوان شد در چه مرحله‌اي است؟ آيا اطميناني هست كه چند روز ديگر، يكي از مسوولان از فرار بابك زنجاني سوم خبر ندهد، حفظ حقوق بيت‌المال جزو وظايف ذاتي دستگاه‌هاي مربوطه است، اين اشخاص، شركت‌ها و دولت‌ها را معرفي كنيد.
٭وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون