• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3423 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۳ دي

مديران ايران و روسيه پاي ميز مذاكره


گروه اقتصادي |زمزمه‌هاي همكاري انرژي ايران و روسيه سال‌هاست كه به گوش مي‌رسد اما چندي است كه اين زمزمه‌ها جدي‌تر شده و مديران ارشد انرژي دو كشور پاي ميز مذاكرات نهايي نشسته‌اند. بر اين اساس نخستين جلسه مشترك هماهنگي ميان شركت ملي گاز ايران و شركت گازپروم روسيه در چارچوب توافق‌هاي به عمل آمده در تهران ديروز آغاز شد تا همكاري‌ها وارد فاز جدي‌تر شود.
عزيزالله رمضاني، مدير امور بين‌الملل شركت ملي گاز ايران اظهار كرد: در اين نشست مشترك، دوطرف زمينه‌هاي مورد توافق از جمله مهندسي، اجرا، عمليات، بازرگاني و پژوهش را به بحث و بررسي خواهند گذاشت. شركت گازپروم روسيه در چند نشست و گفت‌وگو با مقام‌هاي شركت ملي گاز ايران اين زمينه‌هاي همكاري را كه در قالب پنج كارگروه تعريف شده است، بررسي خواهد كرد. در اين نشست مشترك، يك تيم ٢٥ نفره به مديريت آلكساندرمدودوف، معاون شركت گازپروم روسيه به بحث درباره موارد يادشده خواهند پرداخت.
پيش از اين نيز گزارش‌هاي مختلفي در مورد زمينه‌هاي همكاري دو كشور منتشر شده بود و حتي دولت‌هاي دو كشور در گزارش‌هايي اعلام كرده بودند كه «شركت ملي گاز ايران و شركت گازپروم روسيه در چارچوب مسووليت‌هاي خود و اراده سياسي كه ميان دو كشور وجود دارد، مي‌توانند در زمينه‌هاي مختلف با يكديگر همكاري كنند.»
شايد اين همان دليلي بود كه حميدرضا عراقي، معاون وزير نفت و مديرعامل شركت ملي گاز ايران در نشست با الكساندر مدودوف، معاون رييس شركت گازپروم روسيه و هيات همراه، با توجه به ظرفيت‌هاي همكاري دو كشور در حوزه گاز گفته است: «قدر مسلم آن است كه دنيا به گاز نياز دارد و ايران و روسيه با بهره‌مندي از اين ظرفيت غني و ممتاز مي‌توانند اهداف مشتركي را در اين حوزه با يكديگر دنبال كنند. اين همكاري‌ها و تداوم آن مستلزم آن است كه دو شركت ملي گاز ايران و گازپروم روسيه چارچوب‌هاي مسووليتي خود را به يكديگر نشان داده و به آن پايدار باشند. شركت ملي گاز ايران در حوزه‌هاي مختلفي مانند احداث خطوط انتقال گاز، ذخيره‌سازي، ايستگاه‌هاي تقويت فشار گاز، همچنين احداث پالايشگاه گاز، تجربيات قابل‌توجهي دارد و مي‌تواند در اين زمينه‌ها با شركت گازپروم همكاري داشته باشد و از تجربيات اين شركت در حوزه‌هاي يادشده بهره گيرد.»وي ادامه مي‌دهد: «با توجه به وجود بيش از 3/3 ميليون دستگاه خودرو گازسوز در ايران، سي‌ان‌جي نيز مي‌تواند يكي ديگر از زمينه‌هاي همكاري ميان اين دو شركت باشد. شركت ملي گاز ايران و گازپروم تجارب ارزشمندي در حوزه گاز دارند و مي‌توانند در زمينه‌هاي يادشده همكاري داشته باشند. اين نشست مشترك، فرصت خوبي براي هر دو كشور است تا از تجربيات خود در حوزه گاز بهره‌مند شوند.»براساس گزارش وزارت نفت، در نخستين جلسه همكاري شركت ملي گاز ايران با شركت گازپروم روسيه، پروژه‌هاي آماده سرمايه‌گذاري در ايران تشريح و عنوان شد كه ايران براي بخش‌هاي زيرساختي و اصلي خود در شركت ملي گاز ايران آمادگي جذب بيش از ٦٢ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري را طي سال‌هاي آينده دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون