• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3431 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۴ دي

گزارش «اعتماد» از آغاز حاشيه‌سازي سعودي‌ها اين‌بار در فوتبال

حاضر نيستند در ايران بازي كنند

فدراسيون فوتبال شكايتنامه‌ رسمي از عربستان را آماده ارسال به AFC كرد

گروه ورزش| تنش‌هاي به وجود آمده در روابط ايران و عربستان حالا ارتباطات ورزشي دو كشور را هم تحت تاثير خود قرار داده است. ديروز سران باشگاه‌هاي عربستاني با سوءاستفاده از شرايط به وجود آمده اعلام كرده‌اند كه در ليگ قهرمانان آسيا مقابل تيم‌هاي ايراني در داخل ايران، بازي نخواهند كرد. اين بيانيه و خبر از سوي سايت الونام عربستان منتشر شد و سپس كلي سرو صدا در رسانه‌هاي داخلي و خارجي به همراه داشت.
در شرايطي كه هنوز ليگ قهرمانان آسيا شروع نشده سعودي‌ها حاشيه‌سازي‌هاي خود و رفتارهاي تحريك‌آميزشان را مثل تمام سال‌هاي گذشته شروع كرده‌اند تا نشان دهند كه مثل هميشه با باشگاه‌هاي ايراني مشكل دارند. به دنبال حاشيه‌سازي در بيرون از ميدان مسابقه هستند و براي اين كار دست به دامان مسائل سياسي و اجتماعي و... هم مي‌شوند.
     
قرعه‌كشي مرحله گروهي ليگ قهرمانان آسيا چند روز پيش برگزار شد و در نهايت مشخص شد كه در مرحله اول گروهي نمايندگان ايران بايد با تيم‌هاي عربستاني ديدارهاي سختي را انجام دهند. بر همين اساس الهلال با تراكتورسازي تبريز همگروه است، النصر عربستان با ذوب‌آهن، سپاهان به احتمال خيلي زياد با الاتحاد و نفت تهران هم در صورت برنده شدن برابر الجيش در بازي پلي آف با الاتحاد همگروه خواهد شد.
حال امروز روابط سياسي ايران و عربستان اخيرا و درپي اعدام «شيخ نمر» به تيرگي گراييده و همين موضوع بهانه‌اي شده تا مديران باشگاه‌هاي عربستاني بار ديگر درخواست‌هاي غيرمعقولي را مطرح كنند. عبدالله البترجي، نايب‌رييس باشگاه الاهلي از باشگاه‌هاي عربستاني خواست تا با ارسال نامه‌اي به كنفدراسيون فوتبال آسيا از اين نهاد بخواهند كه بازي‌هاي نمايندگان عربستان با تيم‌هاي ايراني را در يك زمين بي‌طرف برگزار كند. اين مدير در اظهارنظرهاي عجيب خود عنوان كرده است: «باشگاه الاهلي نامه‌اي به كنفدارسيون فوتبال آسيا خواهد نوشت و در آن از سران AFC مي‌خواهيم كه ديدارهاي الاهلي با نمايندگان ايران در ليگ قهرمانان آسيا را در زميني بي‌طرف برگزار كند.»
مساله قابل تامل اما اين است كه الاهلي تنها باشگاهي نيست كه چنين خواسته‌اي دارد. عبدالرحمان بن مساعد، رييس باشگاه الهلال عربستان هم كه در تمام سال‌هاي گذشته به ايران‌ستيزي مشهور است و همواره اظهارات تندي را عليه تيم‌هاي ايراني به زبان مي‌آورد، در تازه‌ترين مصاحبه خود تاكيد كرده است: «از باشگاه‌هاي عربستاني مي‌خواهيم كه با نوشتن نامه‌اي به كنفدارسيون فوتبال آسيا خواستار برگزاري ديدارهاي خود با نمايندگان ايران در زميني بي‌طرف باشند. نه ما مي‌خواهيم به ايران برويم و نه مي‌خواهيم آنها به عربستان بيايند. از باشگاه‌هاي عربي مي‌خواهم با ما همدردي كنند و چنين خواسته‌اي را درك كنند. امنيت بازيكنان مهم‌تر از هر چيزي است و نمي‌توان در چنين كشوري كه دشمن ماست امنيت خود را حفظ كرد. نيازي نيست كه رفتارهايي را كه آنها با ما داشتند يادآوري كنم.»
     
با توجه به قوانين صريح كنفدراسيون فوتبال آسيا بعيد به نظر مي‌رسد كه AFC در مقطع كنوني به اين درخواست غيرمنطقي سعودي‌ها كه بيشتر جنبه كارشكني و حاشيه‌سازي و تبليغ منفي عليه ايران دارد پاسخ مثبت بدهد. در ماده سه و چهار اساسنامه AFC آمده است كه به هيچ عنوان نبايد منافع سياسي در حوزه ورزش تسري پيدا كند. عربستاني‌ها قبلا هم‌چنين رفتاري را انجام داده بودند. يك بار در ورزشگاه آزادي به ايران اتهام زدند كه شعار سياسي داده شده كه فدراسيون فوتبال ادله محكمي را براي AFC ارسال كرد و پرونده نتيجه خوبي براي عربستاني‌‌ها نداشت. سعودي‌ها حتي يك بار هم در فولادشهر گفتند كه آب‌ها مسموم است كه اين ادعاها به سرانجام هم نرسيد. نمونه اين رفتارها در سال‌هاي گذشته توسط عربستاني‌ها زياد ديده شده است و با توجه به اينكه آنها از اين اقدامات خود هيچ‌وقت نتيجه مثبتي به دست نياورده‌اند باز هم دست بردار رفتار خود نيستند و حالا به دنبال حواشي اخير ماجراي تحريم حضور در ايران را بر سر زبان‌ها انداخته‌اند!
     
احمد رضا براتي، كارشناس حقوق ورزشي اما درباره حاشيه‌سازي اخير سعودي‌ها مي‌گويد: « عربستاني‌ها اعلام كرده‌اند كه تيم‌هاي آنها براي مسابقات ليگ قهرمانان آسيا به ايران نمي‌آيند و تيم‌هاي ايراني هم به عربستان نروند. عربستاني‌ها هميشه چنين ادعاهايي را مطرح كرده‌اند اما ادعاي آنها كافي نيست. آنها مي‌توانند ادعاي خود را براي كنفدراسيون فوتبال آسيا بفرستند و آنجا تصميم‌گيري شود اما بعيد است AFC ادعاي آنها را بپذيرد چون مناسبات سياسي دخالتي در فوتبال ندارد. ضمن اينكه خوشبختانه ما به لحاظ ميزباني مسابقات سال‌ها است كه عملكرد خوبي داشته‌ايم و امنيت تيم‌ها به‌طور كامل تامين شده است. به نظر من ادعاي عربستاني‌ها يك جنگ رواني است و تيم‌هاي عربي و به خصوص عربستاني هميشه دست به چنين كارهايي مي‌زنند و سابقه طولاني در اين زمينه دارند. اين جنگ رواني فايده‌اي ندارد و در AFC توجهي به آن نمي‌شود چون عملكرد ما در ميزباني رقابت‌هاي بين‌المللي خوب بوده است. ما سال‌هاست كه رابطه‌مان با امريكا قطع است و مناسبات ديپلماتيك با اين كشور نداريم اما در رقابت‌هاي ورزشي هم ميزبان و هم ميهمان آنها بوده‌ايم چون مناسبات ديپلماتيك نمي‌تواند حقوق ورزشي ما را سلب كند.»
براتي در پايان صحبت‌هاي خودش هم تاكيد كرده است: « اگر بنا بود اين مسائل تاثيري بر ميزباني رقابت‌هاي ورزشي داشته باشد در اين‌صورت عربستاني‌ها بايد توضيح بدهند كه با توجه به فاجعه بزرگ منا و همين‌طور برخورد غير اخلاقي كه با زايران ايراني در فرودگاه جده رخ داد، آيا كشور آنها شايستگي و توانايي برگزاري مسابقات ورزشي را دارد يا خير؟ در واقع عربستاني‌ها خودشان زير سوال هستند و بايد براي اين سوال توضيح مناسبي داشته باشند.»
     
مديران فدراسيون فوتبال به دنبال جوسازي‌هاي اخير باشگا‌ه‌هاي عربستان سعودي شكايت‌نامه‌اي رسمي عليه آنها تنظيم كرده‌اند و در صورت ادامه اين روند با موافقت كفاشيان به كنفدراسيون فوتبال آسيا ارسال خواهند كرد. اين خبري بود كه روز گذشته مديران فدراسيون فوتبال آن را اعلام كردند. حال بايد منتظر ماند و ديد كه نتيجه اختلافات اخير به وجود آمده در بعد ورزشي و مسابقات باشگا‌ه‌هاي ايراني و عربستاني در ليگ قهرمانان آسيا چه خواهد شد.

 

اشتباه مسوولان فوتبال ايران در قبال عربستان

صبح ديروز خبري درباره شيطنت مقامات عربستاني و موضع آنها درباره بازي نكردن با تيم‌هاي ايراني در ليگ قهرمانان آسيا منتشر شد كه بلافاصله واكنش مقامات ايراني را هم را در پي داشت. عبدالرحمان بن‌مساعد، رييس تندروي پيشين باشگاه الهلال عربستان در يك توييت جنجالي پيشنهاد داده است كه تيم‌هاي عربستاني از سفر به ايران خودداري كنند و همچنين ميزباني تيم‌هاي ايراني را برعهده نگيرند. اين اظهارنظر يك روز پس از تنش‌هاي رخ داده بين مقامات سياسي كافي بود تا سيلي از اظهارنظرها از سوي مقامات رسمي فوتبال ايران در قبال اين حرف منتشر شود. در عين حال تيتر شيطنت مقامات عربستاني هم در صفحه يك همه سايت‌هاي ايراني نقش بست. حال آنكه بن‌مساعد يك مقام رسمي در فوتبال عربستان محسوب نمي‌شود و اين حرف اظهارنظر شخصي خود وي در ادامه حرف‌هاي جنجالي‌اش پيرامون ايران است. تا اينجا هيچ يك از مقامات عربستاني درباره موضوع ليگ قهرمانان آسيا و ديدار با رقباي ايراني اظهارنظر نكرده‌اند، اگرچه بعيد نيست مشكلاتي در اين زمينه به وجود بيايد. روساي فدراسيون فوتبال ايران و عربستان همواره رابطه خوبي با يكديگر داشته‌اند و اميدواريم بنابر همين رابطه دو طرفه راهي براي ورود سياست به ورزش به وجود نيايد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون