• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3451 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۷ بهمن

رايزني پشت در‌هاي بسته

براي پيگيري موضوع ردصلاحيت‌ها سفر جهانگيري به قزوين لغو شد سخنگوي دولت از رايزني‌هاي غيررسمي روحاني براي موضوع صلاحيت‌ها خبر داد

گروه سياسي| تحركات دولتمردان تدبير، حكايت از اميدواري‌ها در تغيير نتايج دارد. رايزني‌ها پشت درهاي بسته، اگر تاكنون چراغ مذاكرات را خاموش نگه داشت، با اعلان مسوولان كشور ادامه مسير را در روشناي اميد مي‌پيمايد. ديروز، از صف همراهان رييس دولت خبرهاي خوبي براي تحقق وعده‌اي ديگر به گوش رسيد. خبرهايي كه نويد شيوه اجراي برجامي داخلي را مي‌دهد، با اخبار جهانگيري و نوبخت تكميل مي‌شود. معاون اول رييس‌جمهور با لغو سفر خود به قزوين، نخستين زنگ انتخاباتي دولت را به صدا در آورد. سفري كه به دليل رايزني درباره احراز صلاحيت‌هاي نامزدهاي انتخابات هفتم اسفند انجام نشد، نشان از اجراي ماموريتي دارد كه از سوي رييس دولت به وي محول شده است. جهانگيري اما يگانه مامور دولت نيست. در جناحي كه براي بازگشت خدمتگزاران انقلاب به عرصه كشورداري شكل گرفته است، نام محمود علوي و عبدالرضا رحماني هم به چشم مي‌خورد. وزراي اطلاعات و كشور هم از همان روزي كه روحاني قلم بر دست گرفت تا چاره‌اي براي خواست اكثريت كانديداها بينديشد، رايزني‌هاي خود را آغاز كردند، اما باز هم در سكوت؛ سكوتي كه گهگاه با ابراز اميدواري اين دو ادامه مي‌يافت اين‌بار در نشست خبري سخنگوي دولت مي‌شكند. نوبخت از تريبوني رسمي از رايزني‌ها در قالب برقراري تماس‌هايي غيررسمي ياد مي‌كند. تماس‌هايي با هر كسي كه مي‌تواند مساله رد صلاحيت‌ها را به‌گونه‌اي حل كند، از سوي رييس دولتي انجام مي‌شود كه برگزاري يك انتخابات پرشور را از مدت‌ها قبل وعده مي‌دهد. نوبخت از ديدار‌هاي مرسوم روحاني با رهبري معظم انقلاب مي‌گويد و هرچند به طور قطع در مورد رايزني رييس‌جمهور با ايشان خبر نمي‌دهد، اما انتخابات را از آن دست مسائل مهمي مي‌داند كه مي‌تواند در صحبت‌هاي روحاني با رهبري انقلاب مطرح شود. نوبخت كه داشتن هرگونه توقعي فراقانوني را نفي مي‌كند، دولت را اميدوار به عدالت شوراي نگهبان مي‌داند؛ عدالتي كه مي‌تواند همه‌چيز را مهياي يك خبر كند؛ خبري كه بايد در ليست نهايي شوراي نگهبان جست‌وجو كرد.
لغو سفر جهانگيري
 سفر اسحاق جهانگيري به استان قزوين، جهت شركت در اجلاس سراسري نماز به دليل پيگيري آخرين وضعيت نامزدهاي انتخابات لغو شد. اين تنها يك معنا دارد؛ هنوز اميد براي تاييد صلاحيت‌ برخي نامزدهاي رد صلاحيت‌ شده وجود دارد. حتي اگر در حد همان 10 تا 15 درصدي باشد كه پيش‌تر از اينها ره‌پك، عضو حقوقدان شوراي نگهبان آن را پيش‌بيني كرده بود. اسحاق جهانگيري معاون اول رييس‌جمهور قرار بود ديروز براي شركت در بيست و چهارمين اجلاس سراسري نماز و افتتاح و بازديد از چند طرح عمراني به استان قزوين سفر كند، كه خبرگزاري ايسنا گزارش داد به دليل رايزني درباره احراز صلاحيت نامزدهاي انتخابات هفتم اسفند ماه اين سفر انجام نشد. اين در حالي است كه در روزهاي پيش از آن هم اسحاق جهانگيري مشغول برخي رايزني‌هاي جدي در همين رابطه با مقامات عالي نظام بوده است. تا حالا اما درباره نتيجه اين دست رايزني‌ها هيچ اظهارنظر مشخصي صورت نگرفته است. چيزي كه شايد دولتي‌هايي چون اسحاق جهانگيري آن را براي بعد از رسيدن به نتيجه روشن رايزني‌ها اعلام كنند. در پي دستور رييس‌جمهوري به معاون اول رييس‌جمهور و وزراي اطلاعات و كشور براي پيگيري وضعيت نامزدهايي كه صلاحيت آنها توسط هيات‌هاي نظارت احراز نشده است، در روزهاي اخير جلسات متعددي براي تامين حقوق شهروندان و ايجاد فضاي با نشاط سياسي براي حضور همه سلايق در انتخابات برگزار شده است.

 

گروه سياسي| وعده‌اي كه براي رايزني‌ها داده مي‌شود با برقراري تماس‌هايي غيررسمي، به تحقق نزديك مي‌شود. تماس‌هايي با هر كسي كه مي‌تواند مساله رد صلاحيت‌ها را به‌گونه‌اي حل كند، از سوي رييس دولتي انجام مي‌شود كه وعده برگزاري يك انتخابات پرشور را به خوبي به خاطر دارد. نشست خبري سخنگوي دولت، در روز اعلام اسامي كانديداهاي تاييد صلاحيت شده خبرگان، برگزار شد تا عملكرد 10 روز گذشته دولت از سوي نوبخت اعلام شود. رد صلاحيت‌هايي كه نصيب چهره‌هايي با سابقه كه بعضا نمايندگي مجلس را در كارنامه خود دارند شده است، با وعده شخص رييس‌جمهور در انتظار نتايجي متفاوت‌تر از آنچه كه در ليست اوليه شوراي نگهبان قرار گرفته، است. حسن روحاني كه در نخستين روز از اجرايي شدن برجام، به رد صلاحيت‌شده‌هاي مجلس شوراي اسلامي اعلام كرد كه به عنوان رييس‌جمهور از تمام ابزار قانوني براي حل اين مشكل استفاده خواهد كرد، گويا با اقدامات خود، گام‌هاي خوبي در اين زمينه برداشته است. نوبخت درباره رايزني رييس‌جمهور با شخص رهبري در خصوص رد صلاحيت‌ها مي‌گويد: رييس‌جمهوري جلسات منظمي با رهبري دارند، قطعا مسائل مهم كشور مورد بحث قرار مي‌گيرد و يكي هم همين مساله مهم است اما چون به طور مشخص در اين باره اطلاع ندارم نمي‌توانم با قاطعيت بگويم كه اين موضوع مطرح شده است يا خير. وي با بيان اينكه با كساني كه مي‌توانند در راستاي بحث تاييد صلاحيت‌ها موثر باشند تا جايي كه امكان پذير بود، تماس‌هاي غيررسمي برگزار شد از اميدواري دولت به عدالت شوراي نگهبان ياد مي‌كند كه مي‌تواند مشكل را در چارچوب قانون حل كند. سخنگوي دولت با تاكيد بر اينكه ما هم هيچ توقعي را فراتر از قانون نداريم، تاكيد مي‌كند: قانون نهادهاي چهارگانه تاييد صلاحيت را مشخص كرده است. اگر مراجع چهارگانه تاييد كردند و اين افراد طي سال‌ها خدمات هم نشان دادند كه مي‌توانند براي نظام خدمتگزاران خوبي باشند، انتظار داريم به جمع خدمتگزاران بازگردند و توفيق خدمت داشته باشند. نوبخت همچنين با اشاره به سخنان رييس‌جمهور در جمع استانداران و فرمانداران، آن را انتقاد به عملكرد شوراي نگهبان ندانست و با اشاره به اينكه اين صحبت‌ها در زماني صورت گرفت كه هنوز شوراي نگهبان وارد مرحله رد يا تاييد صلاحيت كانديداها نشده بود، گفت: چنين قياسي درست نيست و در اين مقطع شوراي نگهبان وارد عمل نشده بود. سخنگوي دولت همچنين با اشاره به اعتراضاتي كه در خصوص آمار بالاي تاييد صلاحيت‌ها از سوي هيات‌هاي اجرايي شكل گرفته گفت: به دفعات وزير كشور پاسخ داد كه هيات‌هاي اجرايي، مر قانون را اجرا كردند، چرا كه نبايد سليقه خود را اعمال كنند و چنين اختياري ندارند. اكنون هم انتظار ما از مجريان بعدي در هيات نظارت و شوراي نگهبان اين است كه قانون را اجرا كنند كه البته اميدوار هم هستيم ان شاءالله اين اتفاق خواهد افتاد. نوبخت تاكيد كرد: در مواردي هم كه بازبيني لازم است انجام شود تا ان شاءالله احقاق حق شود. نوبخت در پاسخ به اقدامات وزراي كشور و اطلاعات در اجراي دستور رييس‌جمهور در خصوص ورود به مساله رد صلاحيت‌ها و مذاكره با شوراي نگهبان گفت: در اين زمينه معاون اول و وزراي كشور و اطلاعات جلساتي داشته‌اند كه نتايج آن را بايد در اعلام نتايج شوراي نگهبان جست‌وجو كنيم. گزيده پاسخ‌هاي محمدباقر نوبخت سخنگوي دولت به سوالات خبرنگاران در ادامه مي‌آيد:
    در حال حاضر بررسي بودجه در كميسيون‌هاي مجلس شوراي اسلامي آغاز شده است. در جلسه اول كميسيون برنامه و بودجه كليات بودجه 95 با آراي قابل توجهي تصويب شد و در جلسه دوم نيز بحث درآمدها انجام شد. اميدواريم به صورتي كار پيش برود كه در آغاز سال آينده بودجه داشته باشيم.
   اينكه دولت يا هيات وزيران مصوبه‌اي داشته باشد تا از تهران به امريكا يا هر كشور ديگري پرواز مستقيم برقرار شود در حوزه كار دولت نيست. شركت هواپيمايي بر اساس برنامه‌هاي خود مي‌تواند به هر نقطه‌اي پرواز ايجاد كند اما قبل از اجراي برجام برخي پروازها را نداشتيم و حتي سوخت‌گيري در برخي كشورهاي اروپايي ممكن نبود. اميدواريم شركت هواپيمايي بتواند به اقصي نقاط دنيا پرواز داشته باشد.
   اگر قرار باشد رفع تحريم‌ها همان چند ده ميليارد دلاري باشد كه آزاد مي‌شود در طي دوره‌اي 600 و 700 ميليارد دلار صرف شد. از اينكه با حضور هيات‌هاي بلند پايه خارجي كشور به بازار واردات كالا تبديل شود اجتناب مي‌كنيم و همچنين از اينكه مستقيم از تسهيلات خارجي استفاده كنيم تنها در مواردي خاص خواهد بود. ابتدا به دنبال جذب سرمايه‌گذاري خارجي هستيم كه برپايه دانش و آخرين فناوري روز باشد و بتوانيم توليدات صنعتي خود را صادر كنيم.
   با توجه به اينكه سال‌ها در بازارهاي جهاني حضور نداشتيم، مي‌توانيم از بازار ساير كشورها براي حضور و ارايه توليدات خود استفاده كنيم. در بين شركت‌ها هيچ انحصاري را نمي‌طلبيم و از بين كشورهاي مختلف انتخاب مي‌كنيم و اين قدرت انتخاب، سبب مي‌شود با كشورهايي كه با ما سازگارتر هستند، تعامل كنيم.
   در سال گذشته هيات وزيران مصوبه‌اي داشت مبني بر اينكه نيازي نيست سازمان مديريت و برنامه‌ريزي براي تخصيص اين اعتبار از هيات وزيران مجوز بگيرد. از اين رو به اين سازمان اختيار داد تا حداكثر تا 35 درصد به سازمان‌ها تخصيص دهد كه اين موضوع در مرحله تنظيم بودجه سال آينده مورد توجه قرار گرفت تا اختلاف پرداخت‌ها برطرف شود.
   متاسفانه اطلاع‌رساني غلط، غيراخلاقي و كامنت‌هايي كه گذاشته مي‌شود، موجب فضاسازي مي‌شود و افراد بي‌گناه درگير اين موضوعات مي‌شوند. بنابراين بايد اخلاق رسانه‌اي و حرفه‌اي را رعايت كنيم. به خصوص خبرگزاري‌ها بايد در اين زمينه بيشتر توجه داشته باشند و اگر در سايتي انتقادي صورت مي‌گيرد، به نقد موضوعات بپردازند.
   درباره رد كليات برنامه ششم در كميسيون اقتصادي مجلس لازم به ذكر است كه هنوز اسناد برنامه به كميسيون داده نشد. روزي كه لايحه برنامه و بودجه تقديم شد، نامه‌اي به نمايندگان مجلس نوشتم كه پيوست‌هاي بودجه تقديم شده اما مجلدات برنامه ششم بسيار مفصل است. براي صرفه‌جويي اعلام كرديم كميسيون‌ها تشكيل شود، تقديم مي‌كنيم.
   جمع بندي‌هاي اوليه ما نشان مي‌دهد رشد اقتصادي ما در 9 ماهه اول سال مثبت است و اميدواريم آمار اين رشد نيز به زودي منتشر شود. البته ما نمي‌گوييم با رشد يك درصدي در اوج قدرت هستيم اما اينكه رشد منفي 8/6 به رشد سه درصد رسيد، به ما اميد داد.
    اگر منظور از پيگيري در موضوع حصر اقداماتي است كه آثار آن منتهي به رفع آن باشد، اين اتفاق نيفتاده است. من شاهد هستم تلاش‌هاي فراواني صورت گرفته است و ما به اندازه وسع‌مان تلاش مي‌كنيم. در برخي موارد حتي بيشتر از وسع‌مان تلاش كرديم اما در اين زمينه تصميم‌گيرنده نهايي دولت نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون