• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3487 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۰ اسفند

زير ذره بين اقتصاد

۱۶ ميدان و ۱۵ بلوك اكتشافي در سال ۹۵ به مناقصه مي‌روند|با وجود اشكالات متعدد كارشناسان و نهادهاي مختلف نظارتي به الگوي جديد قراردادهاي نفتي موسوم به IPC شركت ملي نفت آماده مي‌شود با اين الگو ۱۶ ميدان و ۱۵بلوك اكتشافي را اوايل سال آينده به مناقصه بگذارد. به گزارش فارس با وجود اينكه وزير نفت مي‌گويد الگوي جديد قراردادهاي نفتي ايران موسوم به IPC هنوز نهايي نشده، شركت ملي نفت خود را براي نخستين مناقصه ميادين نفتي ايران بر اساس IPC در ابتداي سال 95 آماده مي‌كند. وزير نفت در آخرين نشست خبري خود در سال جاري، درباره برگزاري نخستين مناقصه توسعه ميادين نفتي بر اساس IPC گفت: « كار فشرده‌اي مي‌شود كه اوايل سال آينده بتوانيم مناقصه براي ميادين نفتي برگزار كنيم. 15 يا 16 ميدان انتخاب شدند كه اغلب آنها مشترك هستند يا مربوط به افزايش بازيافت نفت هستند.» زنگنه تصريح كرد: «با دوستان توافق كرديم كه با توجه به نگراني‌ها در وهله اول به گرين فيلدهاي مستقل اولويت ندهيم و روي ميادين مشترك متمركز شويم. »

كلاهبرداري جديد بنزيني در آستانه نوروز|درآستانه آغاز سفرهاي نوروزي، خريد و فروش مكمل بنزين امريكايي و اروپايي درحالي در جايگاه‌ها رونق گرفته كه شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي تاكيد مي‌كند: اين افزودني‌ها فاقد استاندارد و ممنوع است. به گزارش مهر، توقف سهميه‌بندي و آزادسازي قيمت بنزين به ليتري ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ تومان منجر به افزايش هزينه سوخت‌گيري يك باك خودروي ۶۰ليتري از ۴۲ به ۶۰ تا ۷۲ هزار تومان شده است و اين شكاف قيمتي ۱۸ تا ۳۰ هزار توماني برخي از خودروسواران به تكاپوي مديريت مصرف بيشتر سوخت كرده است. همزمان با اين تغيير رويكرد مصرف سوخت در كشور، در آستانه نوروز با ورود به اكثر پمپ بنزين‌ها در تهران و ساير كلانشهرها برخي از افراد تحت عنوان بازارياب، محصولاتي را تحت عنوان «مكمل‌ و افزودني‌ بنزين» به خودروسواران براي كاهش و صرفه‌جويي در مصرف سوخت معرفي مي‌كنند.

گاز ايران نوروز به بغداد مي‌رود|معاون وزير نفت با تشريح پنج محور مذاكرات ايران و عراق از آغاز صادرات گاز تا نوروز ۹۵ به اين كشور خبر داد و گفت: اين دو كشور عضو اوپك براي هماهنگي بيشتر در بازار نفت به توافق رسيده‌اند. به گزارش مهر، اميرحسين زماني‌نيا در حاشيه ديدار وزير نفت ايران با «فياض حسن نعمه» معاون اول وزير نفت عراق با بيان اينكه بعد از توافق هسته‌اي، اين نخستين جلسه با يك هيات عراقي بود كه برگزار شد و آنها مشكلات عمده‌اي براي اجرايي كردن تفاهم‌هايي كه با ايران داشتند، ندارند درباره مهم‌ترين محور اين ديدار گفت: در اين ديدار، درباره همكاري در سه ميدان مشترك دو كشور يعني سهراب (هويزه)، خرمشهر (سندباد يا سيبه) و پرويز (نفت خانه جنوبي عراق) بحث‌هايي انجام شده و قرار است مذاكرات در اين زمينه ادامه يابد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون