• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3487 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۰ اسفند

انتشار رمان «مرفي» بكت با ترجمه سهيل سمي

رمان «مرفي» نوشته ساموئل بكت با ترجمه سهيل سمي توسط نشر ققنوس منتشر و راهي بازار نشر شد.
اين كتاب به عنوان صد و سي و هفتمين عنوان «ادبيات جهان» و صد و سيزدهمين «رمان» اين ناشر به چاپ رسيده است. نسخه اصلي كه اين ترجمه از روي آن انجام شده، در سال ۲۰۰۹ به چاپ رسيده است. رمان «مرفي» از بعضي جهات، شبيه به جهان بكت است. زندگينامه‌نويسان او به خطوط موازي ميان اين رمان و زندگي خود بكت اشاره كرده‌اند. اين نويسنده زمان نوشتن اين اثر، در لندن به روانكاو مراجعه مي‌كرده و اشاره به روانشناسي كولپه در اين رمان هم از همين تجربه ريشه مي‌گيرد.
بكت در آن زمان، عامدانه براي تجربه كردن فضا و روحيه‌ها، براي ديدار با جفري تامپسن، دوستش، به بيمارستان بتلم رويال مي‌رفت. در رمان «مرفي» هم مطالبي وجود دارد كه به خاطرات و ديده‌ها و شنيده‌هاي بكت از دوران كودكي تا بزرگسالي‌اش مربوط مي‌شوند. با وجود تمام تمسخرها و شرح‌هاي عيني، روشن است كه نويسنده با مرفي همدلي دارد.
بين رمان‌هاي بكت، «مرفي» چند شخصيت و طرحي
كم و بيش روشن دارد. در اين رمان، واقعا اتفاقاتي روشن رخ مي‌دهد كه شخصيت‌ها در برابرشان برعكس رماني چون «نام‌ناپذير» واكنش‌هاي مشخص دارند. بكت رمان «مرفي» را به زبان انگليسي نوشت و شايد به همين دليل باشد كه در اين اثر، هرچه مي‌خواسته با زبان و لايه‌هاي معنايي آن انجام داده است. در بخشي از اين رمان مي‌خوانيم: «اما مقدمات خاص ديگري هم بود كه مرفي نمي‌توانست آنها را فراهم كند. او سنگ مناسبي را كه ضامن موفقيت بود در اختيار نداشت. در واقع، اصلا هيچ سنگي نداشت. تصور اينكه اين فقدان چطور باعث مي‌شد كه طالع نحسش تداوم پيدا كند لرزه به اندامش مي‌انداخت. عدد خوش‌يمن يك سال آزگار با يكشنبه مقارن نمي‌شد و تا يكشنبه ۴ اكتبر ۱۹۳۶ هيچ يك از ريسك‌هاي بزرگ و جديد مرفي با حداكثر احتمال موفقيت قرين نمي‌شد. اين هم نگراني‌اي هميشگي بود، چون او اطمينان داشت كه مدت‌ها پيش از اين تاريخ، پيشگويي كوچك خودش متكي بر سيستمي خارج از سيستم اجرام سماوي، كه او هيچ اعتمادي به آن نداشت، يعني سيستم خودش، تحقق خواهد يافت.
در مورد كار مرفي نمي‌توانست اين تصور را از ذهنش بيرون كند كه در طالعش چيزي اضافه و زيادي است، و اينكه وقتي تقدير مقرر شد، آن وقت شرح جزييات و مشخصات بيشتر ديگر زائد خواهد بود...»
«مرفي» با ۲۷۹ صفحه، شمارگان 1650 نسخه و قيمت 15000 تومان توسط نشر ققنوس منتشر شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون