• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3487 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۰ اسفند

چهارمين دوره اهداي جايزه لاك‌پشت پرنده برگزار شد

تقدير از برگزيدگان و دعوت به عيدي دادن كتاب

 

اعتماد| چهارمين دوره جايزه لاك‌پشت پرنده در حالي برگزار شد كه هيات داوران لاك‌پشت پرنده در كنار خرسندي از افزايش سهم تاليف و داستان‌هاي ايراني نسبت به كتاب‌هاي ترجمه‌شده از مردم دعوت كردند تا عيد را با اهداي كتاب زيباتر كنند. در اين مراسم كه همچون دوره‌هاي قبل اين جايزه با حضور نويسندگان، تصويرسازان، مترجمان و با اجراي ليلي رشيدي در شهر كتاب مركزي برگزار مي‌شد، جوايز برندگان نشان لاك‌پشت پرنده طلايي و نقره‌اي اهدا شد.
مژگان امجد، مدير شهركتاب مركزي در اين مراسم با اشاره به اينكه در يكي دو سال اخير با تلاش‌هاي مستمر مدارس و فضاهاي آموزشي كه از مهم‌ترين مخاطبان اين فهرست هستند رفته‌رفته با اين فهرست آشنا شدند، توضيح داد: «حالا يكي دو سالي است كه با تماس‌هايي از مدارس روبه‌رو هستيم كه چشم‌انتظار معرفي فهرست جديد و آشنايي با كتاب‌هاي برگزيده‌اند و اين اتفاق ساده ما را به نزديكي ادبيات كودك و آموزش و پرورش اميدوار مي‌كند. در اين سال‌ها علاوه بر معرفي فهرست لاك‌پشت به شهر‌كتاب‌ها، تلاش كرديم فهرست‌ها را به شركت‌هاي پخش و توزيع كتاب در شهرستان‌ها هم بسپريم تا به همه همكاران‌ در حوزه نشر الگوي مناسبي براي انتخاب پيشنهاد كنيم. اميدوارم در سال‌هاي پيش‌رو با همكاري قوي‌تر ناشران، توزيع‌كنند‌گان، نويسندگان و آموزش و پرورش شاهد ارتقاي سطح كيفي زندگي فرزندان اين سرزمين باشيم و روزي فرارسد كه زنگ مطالعه آزاد هم به ساعت‌هاي زندگي بچه‌هاي‌مان اضافه شود.»
سپس مهدي حجوان مديرمسوول مجله لاك‌پشت پرنده و پژوهشنامه ادبيات كودك و نوجوان، در صحبت‌هاي كوتاهي درباره شماره جديد اين مجله كه به تازگي منتشر شده و در آن ۱۲۱ محصول برتر كودكانه به مناسبت عيد و براي عيدي دادن توسط كارشناسان معرفي شده‌اند توضيح داد. در سومين شماره مجله لاك‌پشت پرنده، ۶۲ كتاب، ۱۹ اسباب‌بازي، ۱۸ فيلم و انيميشن، ۱۵ محصول ديجيتالي و ۷ اثر موسيقي توسط كارشناسان معرفي شده است.
يادي از جمشيد سپاهي و تقدير از پيشكسوتان
در بخش «ياد» اين دوره از جايزه لاك‌پشت پرنده يادي شد از زنده‌ياد جمشيد سپاهي كه نوشتن كتاب‌هايي چون «آهوي گردن‌دراز» و «درختي كه پرندگان را دوست نداشت» را در كارنامه كاري‌اش دارد. در ادامه گروه تئاتر «خيالباف» داستان «آهوي گردن دراز» از جمشيد سپاهي را به صورت نمايش سايه براي كودكان حاضر در برنامه اجرا كرد تا نوبت به تقديرهاي چهارمين دوره جايزه لاك‌پشت پرنده و تقدير از نورالدين زرين‌كلك‏ و مهدخت كشكولي برسد. زرين‌كلك كه اين‌روزها در ايران زندگي نمي‌كند در پيامي كه براي اين مراسم فرستاده بود، گفت: «مهاجرت، مهاجر، مهجور، هجرت همه اين كلمات ريشه در يك معنا دارد و آن هجر و هجران است. هيچ مهاجري نيست كه از مهاجرت خود راضي باشد. هيچ‌كس نمي‌تواند و حق ندارد نسخه مهاجرت براي كسي بنويسد و من نيز از اين قانون مستثني نيستم. بايد بگويم اگر تخصص و مهارت كافي‏، نيروي جواني براي كار سخت و همت سخت براي زندگي سخت وجود ندارد مهاجرت نكنيد. با درود به دوستان و يارانم در ايران كه آرزوي ديدارشان را دارم.» مهدخت كشكولي ديگر چهره تقديرشده هم در صحبت‌هاي كوتاهي گفت: «اين مراسم مرا به ياد دوران مدرسه‌ام انداخت كه روزهاي پنجشنبه معلم به ما ستاره مي‌داد و من ستاره‌ها را به خانه مي‌بردم و امشب آنقدر ستاره به من دادند كه قابل شمارش نيست و آنها را با خود به خانه مي‌برم.»
لاك‌پشت‌ها به چه كساني رسيد؟
«پليس جديد» نوشته كيت تامپسون و با ترجمه شهلا انتظاريان، «شگفتي» نوشته آر. جي. پالاسيو با ترجمه پروين علي‌پور، «باباي پرنده‌ من» نوشته ديويد آلموند با ترجمه ريحانه جعفري، «از من نخواهيد لبخند بزنم» نوشته باربارا پارك با ترجمه نازنين ديهيمي، «كنسرو غول» نوشته مهدي رجبي، «ريحانه دختر نرگس» نوشته جواد ماه‌زاده، «اقيانوس انتهاي جاده» نوشته نيل گيمن با ترجمه فرزاد فربد، «سگ‌سانان و كفتارها» نوشته علي گلشن و «تو لك‌لكي يا داركوب» نوشته علي خدايي 9 كتابي بودند كه پيش از اين به عنوان نامزد دريافت نشان طلايي و نقره‌اي اين جايزه معرفي شدند.
محمود برآبادي، در ابتداي بخش اهداي جوايز بيانيه هيات داوران اين دوره از جايزه لاك‌پشت پرنده را قرائت كرد كه در بخشي از آن عنوان شده بود: «لاك‌پشت پرنده بيش از آنكه جايزه باشد مهم‌ترين دغدغه و هدفش ترويج كتابخواني است تا پاي مخاطبان را به كتابفروشي‌ها باز كند و ياري‌گر خانواده‌ها در انتخاب و خريد كتاب باشد گرچه ممكن است از اشتباه نيز مصون نباشيم اما ترديدي نداريم كه راهي درست و به سوي مقصدي روشن انتخاب كرده‌ايم. » سال گذشته در بيانيه هيات داوران، خانواده‌هاي ايراني به خريدن و خواندن كتاب براي كودكان و نوجوانان دعوت شده بودند. هيات داوران اين جايزه امسال هم با تكرار همين دعوت خانواده‌ها را تشويق كرد تا به عنوان عيدي به بچه‌ها كتاب هديه دهند و با اين كار سال جديد را زيباتر كنند.
اعلام اسامي برندگان توسط حديث لزرغلامي و اهداي جوايز توسط محمود برآبادي، مهدي حجواني، مژگان امجد و مهدخت كشكولي بخش پاياني اين مراسم بود.
نشان طلايي و جايزه نقدي اين دوره از جايزه به علي گلشن براي كتاب «سگ‌سانان و كفتارها» به دليل دقت علمي‏ و كوشش هنرمندانه براي توليد هنرمندانه‏، نمونه استاندارد ايراني و توجه به محيط‌زيست رسيد. هيات داوران در بخش رمان نوجوانان نشان طلايي لاك‌پشت پرنده را به كتاب «اقيانوس انتهاي جاده» نوشته نيل گيمن با ترجمه فرزاد فربد اهدا كرد. در ادامه اين مراسم سه نشان نقره‌اي لاك پشت پرنده و جايزه نقدي به علي خدايي براي كتاب «تو لك‌لكي يا داركوب» به خاطر برخورد خلاقانه و نوآوري براي توليد كتاب كودكان زير پنج سال، جواد ماهزاده براي كتاب «ريحانه دختر نرگس» به‌خاطر بازنمايي طبقه متوسط‏ و دغدغه‌هاي امروز و مهدي رجبي خالق كتاب «كنسرو غول» به‌خاطر شخصت‌پردازي ويژه، بهره‌گيري از طنز و زباني متفاوت رسيد. در انتهاي اين مراسم نيز لوح تقدير و جايزه نقدي به فرزاد فربد، مترجم كتاب «اقيانوس انتهاي جاده» به دليل انتخاب جسورانه و ترجمه‌اي متناسب با دنياي پيچيده كتاب اهدا شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون