• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3491 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۷ اسفند

ارزيابي‌تان از مهم‌ترين اتفاقات سال 94 چيست؟

سال دو موفقيت
حسين كنعاني‌مقدم

آن طور كه به نظر مي‌آيد و با توجه به رويدادها، سال 94 را بايد سالي دانست كه طي آن كشور از دو بحران مهم گذر كرد. در عرصه داخلي خطر مشاركت پايين در انتخابات يكي از بحران‌هاي تهديد‌كننده بود؛ در عرصه خارجي نيز بحران‌هايي از جنس تحريم‌ها، تهديدها و تحقيرهاي بين‌المللي مدت‌ها بود كه كشور را درگير كرده بود كه البته كشور در سال 94 با تدبير از آنها گذر كرد. مشاركت حداكثري در انتخابات مجالس شوراي اسلامي و خبرگان رهبري در صحنه داخلي و همچنين به فرجام رسيدن برجام در عرصه خارجي دو گام مهم بود كه برداشته شد. در واقع در سالي كه گذشت نتيجه انتخابات عبور از بحران داخلي بود و فرجام برجام نيزعبور از بحران‌هاي خارجي‌اي بود كه از سوي ابر قدرت‌ها به جمهوري اسلامي ايران تحميل شده بود. انتخابات به عنوان مهم‌ترين ابزار مردم سالاري ديني در سالي كه گذشت مشاركت 62 درصدي را ثبت كرده است. انتخابات نشان مي‌دهد چقدر نظام متكي به پشتوانه مردمي است، اگر اين ميزان مشاركت پايين بود پيام خوبي منتقل نمي‌شد اما اكنون كه اين نتيجه بالا ثبت شده است مي‌توان گفت كه از بحراني داخلي عبور كرده‌ايم. مورد انتخابات البته اهميت ويژه‌اي مي‌يابد وقتي از نظر جريانات سياسي بررسي مي‌شود. در اين انتخابات هر دو جناح براي رقابت با يكديگر حاضر شدند اما بدرفتاري‌اي كه از سوي مجموعه اصولگرايان بروز كرد سبب شد تا نيروهاي معتدل اين جناح از آن جدا شده و به سوي رقيب بروند. اين بدرفتاري را مي‌توان در قالب حضور نيروهايي در مجموعه اصولگرايان دانست، تندروهايي كه رقيب مشترك براي اصولگرايان معتدل و اصلاح‌طلبان هستند. اين را نيز بايد در نظر گرفت كه اصلاح‌طلبان با طيف اصولگرايان ميانه‌رو و معتدل كاملا همسو نيستند ولي همان طور كه اشاره شد نياز به دستيابي به نتيجه پيروزي انتخابات كه درگرو رقابت اين طيف با اصولگرايان بود و اين مورد نيازمند ائتلاف اصلاح‌طلبان با نيروهاي معتدل بود. ائتلافي كه سبب شد طرفين خيلي از اصول خود را زير پا گذاشته و با هم در يك ائتلاف قرار بگيرند.


برجام مقدمه پيروزي در انتخابات مجلس
عبدالله ناصري

مهم‌ترين اتفاقي كه در سال 94 افتاد اتفاقات مربوط به انتخابات هفتم اسفندماه بود و بنابراين اين را بايد در ارتباط با به سرانجام رساندن برجام در نظر گرفت كه اين دو تاثير متقابلي را بر هم داشتند و بنابراين اتفاق هفتم اسفند كاملا محصول برجام بود و موضوع برجام بسيار بر مشاركت مردم تاثيرگذار بود؛ در واقع مساله برجام سبب شد تا جامعه در پي آن دو قطبي شود و مردم را به سمت تصميمي قاطع در انتخابات مجلس بكشاند و اين مشاركت زياد مانع از پيروزي تندروها شد بر همين اساس است كه مشاهده مي‌شود تندروهاي مخالف برجام به وسيله راي مردم ديگر در اين مجلس حضور ندارند. در سال 92 نيز كه به واقع ريشه اتفاق سال 94 بود اولويت جرياني كه مردم به آن روي نشان دادند بستن پرونده هسته‌اي، رفع تحريم‌ها و رفع سايه جنگ از سر كشور بود كه در پي آن مردم حضور و مشاركت اجتماعي بالايي را در انتخابات داشتند، عكس‌العملي كه درست بر خلاف آن در بزنگاه‌هاي كه از نظر سياسي تفرق و چندپارگي رخ مي‌دهد مشاهده مي‌شود. بنابراين ريشه وقايع سال 94 را بايد از سال 92 مرور كرد. اين را هم بايد در كنار موضوع برجام در نظر داشت همان‌طور كه بسياري از اصولگرايان اذعان كردند نوع نگاه، سازماندهي و پيام‌رساني رهبري جناح اصلاحات نقش بسيار مهمي را در اين امر داشت. بنابراين همه اين موارد و در كنار آن يك رد صلاحيت در انتخابات خبرگان و رد صلاحيت‌هاي گسترده كه عمده رد صلاحيت‌شدگان زماني مديران مياني بودند سبب شد تا اذهان جامعه به سمتي برود كه مشاركت گسترده رقم بخورد و قطعا مي‌توان گفت كه در حوزه پارلماني اين انتخابات به همان ميزان كه جنبه سلبي‌اش در پيروزي اصلاح‌طلبان داراي نقش نقش بوده جنبه ايجابي‌اش نيز در پيروزي اصلاح‌طلبان نقش داشته است. مردم نيز به گونه‌اي عمل كردند كه مخالفان برجام وارد مجلس نشوند و از سوي ديگر اصولگرايان معتدل كه با سياست‌هاي دولت همراه هستند در ائتلاف با اصلاح‌طلبان مجلس را به دست بگيرند. اين انتخابات بيش از 92 نشان از ماهيتي جبهه‌اي داشت، همچنين موفقيت اين حركت در گرو اين خواهد بود كه دولت و مجلس آينده بتوانند در تحقق وعده‌ها به خصوص وعده‌هاي اقتصاد موفق باشند.


انسجام اصلاح‌طلبان، اتفاق بزرگ سال
فاطمه راكعي

سالي كه گذشت به لحاظ پيشبرد اهداف سياسي داخلي و بين الملل سال بسيار خوبي بود. در واقع گام اولي كه در سال 92 توسط اصلاح‌طلبان برداشته شده بود در اين سال حاصل بسيار مهمي را كه همان پيروزي برجام بود به ثمر نشاند. اتفاق مهم ديگر انسجام بزرگ اصلاح‌طلبان بود كه اتفاق بسيار مهمي بود و نتيجه اين انسجام، پيروزي اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس بود كه اين پيروزي را بايد نتايج پيروزي دولت در سال 92 دانست. راه انتخابات 92 ادامه يافت تا اينكه به پيروزي اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم منجر شد.  بنابراين مردم دوباره به طور قاطع به تفكر راستين و اصولي‌اي كه قرائتي از تفكر حضرت امام بود و در سال 57 از همين مردم راي گرفته بود راي دادند، تفكر و راهي كه به هيچ‌وجه در آن هدف وسيله را توجيه نمي‌كند و در واقع آن پيام بزرگ زنده باد مخالف من و آزاد انديشي و احترام به قانون‌گرايي با خود دارد. اميد است كه در پاسخ به اين خردورزي، نمايندگان راه يافته به مجلس كه اكثريت اصلاح‌طلب جوان و نخبه و متخصص هستند بتوانند آن طور كه شايسته است به اعتماد ملت پاسخ بدهند و در راه توسعه پايدار گام‌هاي مهمي را بردارند. همگرايي كه بين نيروها در انتخابات سال 94 رخ داد ادامه همان چيزي بود كه به نوعي در انتخابات سال 92 نيز مشاهده شد كه از خير و بركت آن بهره مند شديم. اكنون هم اميدواريم با عنوان فرصتي كه اين همگرايي ملي در اختيارمان قرار داده است و با «نه» بزرگي كه اعتداليون طرفدار دولت، اصلاح‌طلبان و هم اصولگرايان معتدل به طيف اقتدارگرايي كه معتقد به رفتارهاي خشونت آميز بود، دادند و آنها را كاملا از مجلس حذف كردند در فرصتي كه پيش آمده است و با ايجاد آرامش كه يكي از شعارهاي اصلاح‌طلبي است بتوانيم به بازشناسي اين جريانات و خردورزي جمعي براي رسيدن به اهداف ملي بيشتر در كنار هم كار كنيم و يكديگر را بهتر بشناسيم. بنابراين اين فرصت به وجود آمده است كه لااقل در مجلس آينده اين سه طيف همديگر را بهتر بشناسند و به مشتركاتي كه با هم دارند بهتر واقف شوند. اختلافات سليقه و تفكر سياسي در بين طيف‌ها و احزاب وجود دارد و طبيعي نيز هست اما اين سه طيف اشاره شده چون سالم هستند از اين اختلافات جزيي بايد چشم‌پوشي كنند و در مقابل از مشتركات بسيار بالايي كه دارند در جهت منافع كشور و ملت استفاده كنند.

 

همكاري موثر دولت با احزاب
ابوالقاسم   رئوفيان

سالي كه گذشت سال پرحادثه‌اي بود، منظور از حوادث گوناگون، اتفاقات و مسائلي كه در پيرامون كشور اتفاق افتاد. مسائل و اتفاقاتي منفي و مثبت از جمله حادثه تاسف باري كه در عربستان سعودي براي حجاج سراسر دنيا و به خصوص حجاج ايراني در منا رخ داد؛ همچنين مسائل و فجايعي كه عناصر داعشي و گروه‌هاي تكفيري در منطقه و در كشورهاي ديگر دنيا شاهد آن بوديم. اما دستاورد‌هاي خوب و مثبت هم بحمدالله وجود داشت كه مي‌توان به آنچه در انتخابات خبرگان پنجم و مجلس دهم شوراي اسلامي رخ داد اشاره كرد. انتخابات هفتم اسفندماه كه حضور حداكثري مردم را در پي لبيك به فراخوان رهبري و استقبال از دعوت ديگر مسوولان نظام و اداي دين‌شان به نظام به همراه داشت كه در پي آن تشكيل مجالسي كارآمد از جمله مجلس شوراي اسلامي براي دوره‌اي چهار ساله و مجلس خبرگان رهبري براي دوره‌اي هشت ساله را به همراه داشت. در زمينه سياست خارجي بايد اشاره كرد كه برجام از جمله دستاوردهايي بود كه در سال 94 و در پي هدايت‌هاي مستمر رهبري و تلاشي كه مسوولان از جمله تيم مذاكره‌كننده به مسووليت ظريف داشتند به ثمر نشست. در زمينه احزاب اتفاقات بسيار مهمي رخ داد، مهم از اين جهت كه احزاب و گروه‌هاي سياسي مورد توجه دولت قرار گرفتند و هم شخص رييس‌جمهور و هم وزارت كشور كه در اين رابطه توجه خوبي را به احزاب نشان دادند. در زمينه همكاري با احزاب جلساتي از سوي دولت تشكيل شد كه اين جلسات به بيان مشكلات از زبان مسوولان احزاب و گروه‌هاي سياسي اختصاص داشت. قدم‌هاي مهمي در اين خصوص از سوي دولت برداشته شد، تعامل بين نهادهاي مدني فعال در كشور از جمله احزاب و گروه‌هاي سياسي و دولت به وجود آمد كه اتفاق بسيار خوبي بود. بحث تشكيل و احياي خانه احزاب بعد از چند سال وقفه‌اي كه در آن ايجاد شده بود و ساير مسائلي كه مي‌شود از آن ارزيابي مثبتي داشت.  مورد ديگري كه بايد به آن اشاره كرد همگرايي بين اصلاح‌طلبان و نيروهاي معتدل بود. يكي از اتفاقات نادري كه در سال 94 شاهد آن بوديم تعامل بين معتدلين دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب بود كه نمودش در انتخابات مجلس و با ارايه فهرستي كه مورد استقبال مردم مخصوصا در پايتخت هم قرار گرفت و به نظر مي‌آيد كه ريشه اين همگرايي را در اعتدال بايد جست.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون