• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3506 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۳۰ فروردين

وزير جهاد كشاورزي :

براي صادرات سيب‌زميني التماس كرديم

گروه اقتصادي | تراز غذا در ايران همچنان منفي است.   ديروز محمود حجتي وقتي مي‌خواست گزارشي درباره وضعيت توليدي مواد غذايي در ايران بدهد جمله بالا را گفت و نكته‌اي را نيز در اين خصوص مورد اشاره قرار داد. وي تاكيد كرد وضعيت در اين حوزه بهبود يافته است چرا كه در سال ۹۲ تراز غذا در ايران 1/8 ميليارد دلار منفي بود در حالي كه در ۱۲ ماهه سال ۹۴، اين تراز به منفي 4/3 ميليارد دلار كاهش يافته كه بخشي از آن به خاطر افزايش توليد و صادرات كشور و بخشي ديگر به دليل كاهش قيمت‌هاي جهاني بوده است. او سپس گزارشي از ميزان ذخاير غذايي ايران داد و با اشاره به ذخيره ۲ ميليون تني ذرت و ۶ ميليون تني گندم گفت: اين باعث به وجود آمدن تعادل در بازار و كنترل نوسانات قيمتي شده است. حجتي گفت: زماني كه دولت يازدهم روي كار آمد، قيمت هر كيلوگرم ذرت در كف بازار تهران ۱۲۵۰ تومان بود و ده‌ها كشتي بر روي آب روان بود و امكان ترخيص نداشتند و در نهايت اين كالا ارز دولتي ۱۲۲۶ توماني دريافت مي‌كرد اما هم‌اكنون قيمت ذرت در كف بازار كمتر از ۸۰۰ تومان است و واردكننده از ارز ۳ هزار توماني استفاده مي‌كند در حالي كه بخشي از اين كاهش قيمت مربوط به افت قيمت مواد غذايي در بازارهاي جهاني و بخشي ديگر مرتبط با امور تسهيل‌گرايانه دولت است.
هندوانه، سيب‌زميني و باقي قضايا
وقتي بحث وزير در خصوص موقعيت ايران در توليد و صادرات مواد غذايي به هندوانه و سيب‌زميني رسيد، سري تكان داد و تاكيد كرد: ما هم چندان تمايلي به صادرات محصولات آب بر نداريم اما به هر حال بايد در اين زمينه كاري كنيم. من بارها به وزراي كشاورزي كشورهاي همسايه التماس كرده‌ام كه از ما سيب‌زميني يارانه‌اي بخرند والا ما هم دوست نداريم محصولات آب بر صادر كنيم.  سيب‌زميني در حالي دوباره خبرساز شده است كه چندي قبل دفن سيب‌زميني در استان فارس جنجال خبري جدي را عليه دولت كليد زد. حالا وزير جهاد كشاورزي پرده از اتفاقي ويژه برمي‌دارد، كمبود آب و التماس براي صادرات محصولات آب بر از ايران. اين عضو كابينه يازدهم براي روشن‌تر شدن موضع خود و دولت يازدهم در قبال اين موضوع گفت: اين از تم مضراب‌هاي دولتي است و جزو سياست‌هاي ما محسوب نمي‌شود اما بايد با التماس كشورهاي اطراف را به خريد سيب‌زميني ايراني تشويق كنيم، چراكه اگر اين صادرات صورت نگيرد، همان پول ناچيز هم به كشاورز نمي‌رسد. وزير جهادكشاورزي با بيان اينكه گوجه‌فرنگي بايد در گلخانه‌ها توليد شود، در ادامه به ميزان آب مورد نياز مصرفي براي توليد اين محصول اشاره كرد و گفت: اگر يك ميليارد مترمكعب براي توليد گوجه‌هاي گلخانه‌اي مصرف كنيم، ۲ ميليارد مترمكعب صرفه‌جويي خواهيم داشت كه مي‌توان اين آب صرفه‌جويي شده را در بخش‌هاي ديگر مصرف كرد و شاهد انقلابي در توليد محصولات كشاورزي بود.
توليد مرغ بيش از تقاضا
وزير جهاد كشاورزي با بيان اينكه ظرفيت‌هاي ايجاد شده در توليد مرغ بسيار بالاتر از تقاضا است، افزود: بايد به اين نكته توجه داشت اگر روزي قرار است مرغ از مرغداري بيرون بيايد، اين اتفاق رخ ندهد كه ضرر و زيان فراواني متوجه مرغدار خواهد شد. حجتي گفت: اين ضرر و زيان شامل تلفات بالا، افزايش مصرف دان و چربي بيشتر به جاي گوشت مرغ است، بنابراين بايد چاره‌انديشي لازم را در اين خصوص صورت دهيم. وي ادامه داد: بنده و وزير صنعت، معدن و تجارت بارها پيگير يارانه صادراتي مرغ شده‌ايم كه متاسفانه يارانه پرداخت نشده است. وي تصريح كرد: در مرغ ۵۰۰ هزار تن ظرفيت صادراتي بالقوه داريم در حالي كه سازوكار صادراتي به طور كلي در كشور وجود ندارد و واردات نقش پررنگي در اقتصاد ايفا مي‌كند. وزير جهادكشاورزي با بيان اينكه در تامين هزينه خريد مرغ از بازار درمانده شده‌ايم، گفت: خريد مرغي كه از بازار صورت مي‌گيرد، به عنوان حمايت از توليد داخلي است و در غير اين صورت، كشور مشكل خريد مرغ ندارد.
وزير جهاد كشاورزي خطاب به فعالان اقتصادي بخش خصوصي، خاطرنشان كرد: اگر امروز 3 كارخانه 10 هزار تني قند در خوزستان داشتيم مشكلات حل مي‌شد و بياييد در اين حوزه سرمايه‌گذاري كنيد و ما همه حمايت‌ها و حتي ارايه تسهيلات ارزي و ريالي را هم انجام مي‌دهيم. وي به اتفاقاتي كه در سال 85 در مورد واردات بي‌رويه شكر رخ داده بود، اشاره كرد و گفت: در آن سال، 6 ميليون چغندرقند توليد شد، ولي از آن طرف 2 ميليون و 700 هزار تن شكر وارد كردند، نتيجه آن شد كه چغندرها روي دست كشاورزها ماند و سال بعد فقط 8/1 ميليون تن چغندر كاشتند، به جاي آن در زمين‌ها سيب‌زميني كاشته شد كه باز در انتخابات 88 روي دست كشاورزان ماند و همه اين مسائل به خاطر واردات بي‌رويه شكر بود. حجتي در بخش ديگري از سخنان خود در مورد واردات برنج نيز تصريح كرد: در مورد برنج، به‌شدت تحت فشارم، ولي با مديريتي كه به عمل آمد، امروز برنجكار مازندراني ديگر نگران عرضه محصول خود نيست و تنها مقداري براي ذخاير استراتژيك از سوي بازرگاني دولتي وارد شده و فكر مي‌كنم رقمي حدود 800 تا 900 هزار تن هم مجوز واردات برنج داده شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون