• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3525 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۳ ارديبهشت

ويديوي ضرب و شتم دانش‌آموز توسط معلم، آموزش و پرورش را ناچار به توضيح كرد

نام اثر: دردسر در بهشت

 23 ثانيه تمام طول فيلم خيلي كوتاهي است كه از دريچه لنز دوربين تلفن همراهي لرزان به ثبت رسيده است. گوشي موبايلي كه دانش‌آموز يكي از مدارس متوسطه دوره اول در شهرستان شوش، پنهاني در دست گرفته تا لحظاتي كه معلم، همكلاسي‎اش را به باد كتك گرفته ثبت كند. هيبت تار معلم بالاي سر پسر نوجواني ايستاده و با تمام قوا، اول با پوشه در دست بعد با ضربات مشت و سيلي بر سر و بدن او مي‌كوبد. انتشار همين ويديوي 23 ثانيه‌اي تار و لرزان سبب شد تا آموزش و پرورش شهرستان شوش ناچار شود به واكنش.
«متاسفانه اين خبر صحت دارد و يكي از همكاران ما سر كلاس به واسطه شيطنت يكي از دانش‌آموزان عصباني شده و كنترل خودش را از دست مي‌دهد و اقدام به تنبيه بدني وي مي‌كند.» اين متن تاييد تنبيه بدني دانش‌آموز است كه از زبان رييس آموزش و پرورش شهرستان شوش بر روي سايت خبرگزاري ايسنا قرار گرفته است. مجتبي ديناروند گفته است: «پرونده اين معلم تكميل و به هيات تخلفات استان ارسال شده است تا پيگيري قانوني از طريق هيات تخلفات انجام شود. البته ناگفته نماند اين معلم پس از اين اتفاق ابراز پشيماني كرده و از خانواده اين دانش‌آموز قبل از انتشار اين فيلم عذرخواهي كرده بود.» او به جز برخورد با معلم در خصوص برخورد با دانش‌آموزي كه اين فيلم را ضبط كرده بود هم اظهار نظر كرد: «همراه داشتن تلفن همراه تخلف است و با اين دانش‌آموز هم برخورد لازم صورت پذيرفته است.»
شهروند خبرنگار يا تخلف دانش‌آموزي
در يك سال گذشته دوربين‌هاي كوچك تلفن‌هاي همراه تصاويري را از ضرب و شتم در مدارس در نقاط مختلف كشور به ثبت رسانده‌اند، اتفاقي كه سبب شده تا حوادث مدرسه ديگر در چارچوب كلاس درس پنهان نمانند. باشگاه خبرنگاران جوان كه ويديوي تنبيه دانش‌آموز خوزستاني را روي سايت خود قرار داده در توضيح نوشته: «يكي از شهروندخبرنگاران از كتك زدن دانش‌آموز توسط معلم سر كلاس درس مدرسه شريعتي در شهرستان شوش دانيال فيلمي را براي ما ارسال كرده است.» اما اين« شهروند خبرنگار» به دليل داشتن تلفن همراه مورد مواخذه قرار گرفته است. ديناروند در توضيح برخورد با دانش‌آموزي كه گوشي همراهش افشاگر ماجراي اين ضرب و شتم بوده در پاسخ به سوال «اعتماد» مبني بر اينكه «برخورد لازم»ي كه با دانش‌آموز صورت گرفته است دقيقا به چه معناست، مي‌گويد: «ورود تلفن همراه به مدارس ممنوع است. برخوردي كه گفتم يعني والدين دانش‌آموز به مدرسه احضار مي‌شوند و به آنها تذكر داده مي‌شود. مطمئن باشيد منظور اين نيست كه به دليل ضبط اين فيلم و انتشار آن با او برخورد مي‌شود، چنين موضوعي اصلا مد نظر نبوده. مي‌بينيد كه ما هم موضوع را كتمان نكرديم و در موردش حرف مي‌زنيم.» رييس آموزش و پرورش شهرستان شوش با اشاره به اينكه در يك سال گذشته چنين موردي در مدارس اين شهرستان گزارش نشده مي‌گويد: «آوردن موبايل به كلاس درس آسيب‌هاي بسياري به همراه دارد، حجم بالايي از اطلاعات توسط اين گوشي‌ها رد و بدل مي‌شود. آسيب ناشي از آوردن تلفن همراه به مدرسه بسيار بيشتر از احتمال تنبيه و ضرب و شتم توسط معلمان در كلاس درس است.»
ديناروند در خصوص سرنوشت معلم خاطي هم توضيحات بيشتري مي‌دهد: «هيات تخلفات كه توسط آموزش و پرورش استان تشكيل مي‌شود بايد اين ماجرا را بررسي كنند، تكليف اين موضوع ظرف چند روز آينده مشخص مي‌شود.» او مي‌گويد كه كلاس‌هاي درس به دليل فرا رسيدن فصل امتحانات تشكيل نمي‌شوند و بنابراين لزومي براي تصميم‌گيري در خصوص حاضر شدن يا نشدن معلم خاطي بر سر كلاس وجود ندارد تا اينكه مشخص شود چه تصميمي براي او گرفته مي‌شود. اما حداقل و حداكثر مجازات در نظر گرفته شده براي چنين تخلفي چيست؟
ديناروند در خصوص تنبيه در نظر گرفته شده براي معلمي كه به قول او «سابقه زيادي به عنوان معلم نداشته» مي‌گويد: «ما بعد از اين ماجرا به معلم تذكر داديم و توبيخش كرديم اما باقي را هيات تخلفات بايد مشخص كند اما به صورت معمول درجه‌هاي متفاوتي براي برخورد با تخلفات انجام شده از سوي معلمان وجود دارد، از كسر حقوق گرفته تا تعليق و جابه‌جايي و...»
مساله خشونت در مدارس به همراه گسترش شبكه‌هاي اجتماعي موبايلي، بيشتر از قبل عمومي مي‌شود و اسناد و مدارك به صورت فيلم و عكس دست‌به دست مي‌چرخند. هفته گذشته عكس‌هاي دانش‌آموز اول ابتدايي كوهدشتي كه كبودي‌هاي سرتاسر بدنش خبرساز شده بود دست به دست شدند. (البته در اين موضوع خاص كه با اصرار خانواده دانش‌آموز بر ضرب و شتم فرزندشان توسط معلم و تكذيب معلم همراه شده است، آموزش و پرورش مي‌گويد كه همچنان براي روشن شدن ادعاي دو طرف مشغول تحقيق و بررسي است.) آذر ماه سال گذشته هم فيلم ضرب و شتم چند دانش‌آموز اليگودرزي خبرساز شد و قبل‌تر از آن معلمي كه دانش‌آموزان را مجبور كرده بود به هم سيلي بزنند مدتي بر صدر اخبار نشست. پاييز سال گذشته وزير آموزش و پرورش پس از انتشار فيلم ضرب و شتم دانش‌آموز اليگودرزي رسما عذرخواهي كرد: «عذرخواهي مي‌كنم كه هنوز چنين اتفاقاتي را در بعضي از مدارس شاهد هستيم و اميدوارم مسير حركت و روالي كه پيش مي‌رود رو به كاهش باشد و به صفر برسد. اداره رسيدگي به تخلفات اداري آموزش و پرورش با اين معلم خاطي به‌ شدت برخورد كرده است و اميدواريم ديگر شاهد چنين اتفاقاتي در مدارس نباشيم.» علي‌اصغر فاني پيش از عذرخواهي گفت كه: «من از طريق صدا و سيما اين فيلم را مشاهده كردم و من هم متاثر شدم.» شايد همين موضوع تاييدي بر اين موضوع باشد كه حضور گاه به گاه و اتفاقي گوشي‌هاي موبايل در كلاس‌هاي درس بوده است كه توانسته بخشي از خشونت‌هاي جاري در مدارس را تبديل كند به خبر، خبري كه هم واكنش عمومي را به همراه دارد و هم باعث مي‌شود كه وزير آموزش و پرورش شخصا زبان به عذرخواهي بگشايد. همراه بردن گوشي همراه و تنبيه بدني دانش‌آموزان از جمله موارد ممنوع در مدارس هستند، دو موردي كه به نظر مي‌رسد بودن‌شان در كنار هم سبب شده تا اخبار آرام حوزه آموزش و پرورش هر از گاهي تبديل شوند به اخبار داغي كه توبيخ و توضيح و عذرخواهي را در پي دارند.
نام تيتر برگرفته از فيلم «دردسر در بهشت» به كارگرداني ارنست لوبيچ

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون