• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3525 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۳ ارديبهشت

وزير تعاون: شانه‌هايم خرد شده اما طرح تحول را ادامه مي‌دهم

اعتماد| وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي ديروز در جمع پزشكان عمومي كشور كه به بهانه چهارمين گردهمايي سالانه انجمن پزشكان عمومي گرد هم آمده بودند، ضمن اشاره به اقداماتي كه توسط اين وزارتخانه در حوزه سلامت صورت گرفته و اجراي طرح تحول نظام سلامت، به روزهاي سختي كه هنگام اجراي طرح تحول نظام سلامت پشت سر گذاشته بود و از تصميمش براي ادامه اين راه اشاره كرد. وي ابتدا به وضعيت دهك‌هاي مختلف جامعه اشاره كرد و گفت: طبق نموداري كه از پراكندگي ثروت در كشور وجود داشت درصدي از مردم در سمت راست اين نمودار بسيار ثروتمند بوده و رفتارهاي اقتصادي غيرمتعارفي در اين دهك وجود دارد اما در طرف ديگر اين نمودار درصدي از مردم بسيار فقيرند و چهار تا پنج ميليون نفر آنها در آستانه سوءتغذيه قرار دارند. در ميانه اين نمودار نيز مي‌بينيم كه با 200 هزار تومان دهك‌ها جابه‌جا مي‌شوند. طبق مطالعه‌اي كه انجام شده حتي در ميانه اين نمودار يك بيماري باعث مي‌شد كه دهك‌ها جابه‌جا شود.
ربيعي با بيان اينكه طرح تحول نظام سلامت با هدف پيشگيري از افتادن مردم در دام فقر آغاز شد، گفت: هدف‌گيري اين طرح اين بود كه هزينه‌هاي كمرشكن سلامت كاهش يابد و افراد را از تله فقر نجات دهد چراكه يك بيماري جدي مي‌توانست زندگي را تغيير دهد. شيريني طرح تحول نظام سلامت اين بود كه 11 ميليون نفر فاقد بيمه تحت پوشش بيمه قرار گرفتند كه عمده آنها كارگران غيررسمي و حاشيه‌نشين‌ها بودند و اين موضوع نشان مي‌دهد كه دهك‌گيري‌هاي ما در طرح تحول سلامت اشتباه نبوده است.
ربيعي با ذكر اينكه حتما طرح تحول سلامت هم مانند اكثر طرح‌ها اشكالاتي دارد، گفت: در حال حاضر مهم‌ترين مساله ما تامين منابع پايدار است. ما در يك سال 10 ميليون نفر را بيمه كرديم. هزينه‌هاي بيمارستاني و سرپايي را تقبل كرديم. پرداخت از جيب مردم را به شش درصد كاهش داديم. طرح تمام‌ وقتي پزشكان را ايجاد كرديم و همزمان كتاب ارزش‌هاي نسبي را اجرا و تعرفه‌ها را اصلاح كرديم اين در حالي بود كه زيرساخت‌ها را آماده نكرده بوديم. حال من به‌عنوان مسوول سازمان رفاه شانه‌هايم خرد شده اما هنوز تلاش مي‌كنيم تا طرح تحول سلامت را ادامه دهيم.
ربيعي با گلايه‌هاي غير كارشناسانه برخي از مردم و مسوولان گفت: درحال حاضر با توجه به نيازهاي انباشته‌شده درماني از سوي 10 ميليون نفري كه بيمه شدند و ميزاني كه وجود تقاضاهاي القايي، سرانه ما را افزايش داده است، نيازمنديم كه زيرساخت‌هاي لازم را تامين كنيم. در عين حال صرف افزايش منابع راهكار ما نيست و بايد به دنبال منابع پايدار برويم چراكه اكنون با مشكل كمبود منابع و كسري اعتبار مواجه‌ايم.
وي با بيان اينكه يكي از راهكارهاي ما براي ادامه طرح تحول نظام سلامت اجراي پزشك خانواده و نظام ارجاع از طريق طب عمومي است، گفت: اولا ما حتي يك ريال هم براي پزشك خانواده بودجه نگرفته‌ايم ولي با تمام وجود آن را از محل‌هاي ديگر حفظ كرده‌ايم. حتي در دوراني كه مي‌خواستند پزشك خانواده جمع شود ما مقاومت كرديم چراكه نخستين و محكم‌ترين راهبرد ما طب عمومي و پزشك خانواده است و اگر مي‌خواهيم موفق شويم بايد كاري كنيم كه 10 ميليون نفري كه بيمه شده‌اند در قالب نظام، ارجاع خدمت دريافت كنند.
ربيعي با تاكيد بر اينكه بدون اجراي پزشك خانواده و استقرار نظام، ارجاع امكان تداوم طرح تحول سلامت با مشكل مواجه مي‌شود، خطاب به پزشكان عمومي اظهار كرد: از انجمن شما تقاضا داريم راهكارهايي را ارايه دهيد كه متكي به اصلاحات ساختاري باشد تا منابع مالي. همچنين توصيه مي‌كنم كه از گفت‌وگو خسته نشويد. متاسفانه بيماري عمومي جامعه ايران اين است كه گفت و شنود ندارد و همه حرف خودشان را مي‌زنند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون