• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3525 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۳ ارديبهشت

نويسنده آداب‌دان

اسدالله امرايي

استالين، نوشته ادوارد رادزينسكي زندگينامه جامعي از كودكي تا مرگ استالين است. ادوارد رادزينسكي، چند زندگينامه ديگر نيز درباره شخصيت‌هاي تاريخي روسيه نوشته است. رادزينسكي در نوشتن اين كتاب از اسناد و مداركي استفاده كرده كه قبلا در دسترس نبوده‌اند و اينگونه از چند راز بزرگ، از جمله راز مرگ استالين، پرده برمي‌دارد. نويسنده بدون اينكه به تحريف يا تفسير وقايع دست بزند، روايتي نسبتا دراماتيك از زندگي استالين و تاريخ روسيه در آن سال‌ها ارايه مي‌دهد.
آبتين گلكار ترجمه روان و پاكيزه‌اي از كتاب به دست داده و نشر ماهي ناشر آن است. ماه الماس نوشته ويلكي كالينز ترجمه منوچهر بديعي در نشر نيلوفر منتشر شده و از آثار برجسته قرن نوزدهم است. داستان درباره قطعه‌الماس گرانبهايي است كه هنديان آن را مقدس مي‌دانند.
افسري انگليسي آن را مي‌دزدد و با خود به انگلستان مي‌برد و چند هندي به اميد بازپس‌گرفتن الماس، در انگلستان به اين‌سو و آن‌سو مي‌روند. چندين سال پس از ماجراي دزديدن الماس، خانواده‌اي در يك عمارت بزرگ به خوبي و خوشي كنار هم زندگي مي‌كنند تا اينكه روزي پاي ماه‌الماس به اين عمارت باز مي‌شود. اما طولي نمي‌كشد كه الماس به طور مرموزي ربوده مي‌شود.
منوچهر بديعي، مترجم كارآزموده و گزيده‌كاري است كه آثار متعددي را به فارسي برگردانده است. آخرين گفت‌وگوي بلند رومن گاري درباره زندگي و فعاليت‌هايش در گذار روزگار به ترجمه سميه نوروزي در نشر ماهي منتشر شده است. گذار روزگار حاصل گفت‌وگوهاي ژان فوشه با رومن گاري است كه چند ماه قبل از خودكشي او انجام شده است. او در اين كتاب به نكاتي اشاره دارد كه كه در درك برخي از نكات مجهول در آثارش موثر است. رمان زيني بركات، نوشته جمال الغيطاني با ترجمه رضا عامري در نشر دنياي اقتصاد منتشر
شده است.
جمال الغيطاني، نويسنده و روزنامه‌نگار فقيد مصري را شخصا از نزديك مي‌شناختم و در يكي دو سمينار بين‌المللي ادبيات با ايشان همسفر بودم. بخش‌هايي از زيني بركات را در چين براي مخاطبان خواندم كه با استقبال خوبي روبه‌رو شد. ‌ميهمان‌هاي ناخوانده جلد دوم مجموعه‌ داستان‌هاي هاينريش بل است كه با ترجمه علي عبداللهي در نشر جامي منتشر شده است.
جلد اول اين مجموعه با عنوان و شام بود و صبح بود، جايزه كتاب فصل گرفت و چاپ دوم آن هم به بازار آمد. علي عبداللهي سه زن و يك داستان ديگر از روبرت موزيل را در نشر مركز دارد و چاپ پنجم داستانك‌هاي فلسفي برتولت برشت را با عنوان فيل نشر مشكي چاپ كرده است. يعقوب يادعلي كه آداب بي‌قراري را در نشر نيلوفر منتشر كرده بود. آداب دنيا رمان جديد او است كه در مجموعه كتاب‌هاي قفسه آبي نشر چشمه منتشر شده است.
«رامين به ضمير گفت بيرون منتظر باشد. ضمير تركه را بازي بازي و گاهي با غيظ مي‌كوبيد به هرچه سر راهش بود. بعد هم بيرون نرفت. تو چارچوب در ايستاد و به لولاي در كارگاه بدوبيراه گفت و وررفت. رامين به پروا اشاره كرد كه اهميت ندهد. پروا رفت توي سوييت نويد و دور زد و... » آداب دنيا را نشر چشمه در نمايشگاه كتاب تهران عرضه كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون