• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3533 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۳ خرداد

تلاش نتانياهو براي كاهش نگراني از انتصاب وزير جنگ جديد

اسراييلي‌ها ليبرمن را نمي‌خواهند

گروه جهان| با انتصاب آويگدور ليبرمن به وزارت دفاع رژيم صهيونيستي نه تنها نگراني‌ها از انتصاب او در اين سمت در خارج از سرزمين‌هاي اشغالي افزايش پيدا كرده، بلكه اين اعتراض‌ها به داخل سرزمين‌هاي اشغالي نيز كشيده شده است. صدها اسراييلي شنبه شب در تل آويو تظاهرات كردند تا تصميم نخست‌وزير رژيم صهيونيستي مبني بر تعيين آويگدور ليبرمن به عنوان وزير جنگ اين رژيم را محكوم كنند. تظاهرات‌كنندگان پلاكاردهايي را در دست گرفتند كه روي آنها عبارت‌هايي چون «از پنجره خارج شو ‌اي شكست خورده» و «ليبرمن فاشيست»، «دولت فاجعه، ما قربانيان بيشتري نمي‌خواهيم» نوشته شده بود.
پيشتر موشه يعالون، وزير جنگ سابق اسراييل در پي تنش شديد در روابطش با بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي از منصب خود استعفا داد. نتانياهو نيز گفت كه تلاش كرده است منصب وزير خارجه را به يعالون دهد اما يعالون مخالفت كرده و گفته است كه به صورت موقت از صحنه سياست كنار مي‌رود. ايهود باراك، نخست‌وزير پيشين رژيم اسراييل روز جمعه گفت كه در ائتلاف حاكم كنوني به رهبري بنيامين نتانياهو نشانه‌هاي فاشيستي آشكار شده است. آويگدور ليبرمن، وزير جنگ كنوني اسراييل رهبر حزب راستگراي «اسراييل خانه ما» است و يكي از شخصيت‌هاي جنجالي در صحنه سياسي اسراييل به شمار مي‌آيد. در سال 2001، ليبرمن گفته بود، در صورت وقوع جنگ ميان اسراييل و مصر، سد اسوان در مصر را بمباران خواهد كرد.
از سوي ديگر بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستي در پي افزايش تنش‌ها در خصوص انتصاب جديد خود روز گذشته براي كاهش نگراني‌ها از حضور حزب افراطي اسراييل خانه ما و آرام كردن فضاي حاكم بر اراضي اشغالي گفت كه كابينه او هنوز به دنبال صلح با فلسطيني‌ها است. انتظار مي‌رود كه نتانياهو به زودي مذاكرات با حزب اسراييل خانه ما توسط آويگدور ليبرمن اداره مي‌شود را آغاز كند، فردي كه به‌شدت مورد تنفر فلسطيني‌ها است. اكنون ليبرمن قصد دارد بنا بر توافق اوليه نقش كليدي وزارت دفاع را در كابينه ايفا كند و تعداد كرسي‌هاي فعلي حزب نتانياهو كه 61 كرسي از 120كرسي كنست است را به 66 كرسي برساند. اين اقدام مي‌تواند دست نتانياهو را براي پيشبرد اهداف خود در كنست باز نگه دارد ولي از طرفي نيز ممكن است موجب شكاف در جناح راست اسراييل شود. نتانياهو در نخستين جلسه كابينه خود در اين هفته گفت: من مي‌خواهم يك چيز را روشن كنم كه كابينه رژيم صهيونيستي به دنبال اين است كه به يك روند سياسي با فلسطيني‌ها دست پيدا كند. وي اضافه كردن حزب ليبرمن را يك مانور سياسي دانست كه مي‌تواند يك نتيجه خيره‌كننده را براي خود به ارمغان بياورد زيرا نتانياهو قبل از اين اقدام مجبور بود براي تقويت كابينه خود در كنست با اسحاق هرتزوگ، رهبر حزب كارگر به ائتلاف برسد اما با آمدن ليبرمن، نتانياهو ديگر نيازي به ائتلاف ندارد.
از طرف ديگر نتانياهو به‌شدت زير فشار بين‌المللي براي آغاز مجدد مذاكرات صلح در فلسطين با ابتكار فرانسه است. مانوئل والس، نخست‌وزير فرانسه كه روز شنبه سفر سه روزه خود به اراضي اشغالي را آغاز كرده با بنيامين نتانياهو در راستاي مذاكرات صلح فلسطين ديدار خواهد كرد. والس قصد دارد در اين سفر به دفاع از طرح صلح فلسطين بپردازد و دو طرف را مجاب به بازگشت به مذاكرات كند. اين ديدار يك هفته پس از سفر ژان مارك آيرو، وزير خارجه فرانسه به اراضي اشغالي انجام مي‌شود كه در جريان سفر وزير خارجه فرانسه، نتانياهو نسبت به بي‌طرفي فرانسه ابراز ترديد كرد.
سفر والس به اراضي اشغالي با هدف پيشبرد روند صلح ميان فلسطينيان و اسراييل انجام مي‌شود كه تاكنون هيچ پاسخ مثبتي از سوي بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستي درخصوص آن دريافت نشده است. بنيامين نتانياهو پيشتر در ديدار با وزير امور خارجه فرانسه مجددا بر مخالفت خود با طرح فرانسه تاكيد كرد و مذاكرات مستقيم ميان رژيم صهيونيستي و فلسطينيان را تنها راه دستيابي به صلح واقعي دانست. نخست وزير فرانسه در اظهاراتي بر لزوم پيشبرد روند صلح ميان اسراييل و فلسطينيان تاكيد كرد و گفت: اين مذاكرات طولاني و دشوار خواهد بود. وي تصريح كرد: فرانسه به ميل خود نشست صلح را برگزار خواهد كرد زيرا ما به احياي روند صلح نيازمنديم. بعد از برگزاري سومين نشست صلح ژوئن كه اسراييلي‌ها و فلسطينيان در آن حاضر نخواهند بود نياز به نشست دومي داريم كه طرفين در آن شركت كنند و براي اينكه دستيابي به صلح ممكن باشد بايد اقدام به برگزاري نشست مستقيم كنند. والس بر مخالفت كشورش با تحريم اسراييل كه جنبش جهاني تحريم اسراييل «بي‌دي‌اس» از طريق كمپين‌هاي تحريم جهاني اقدام به انجام آن مي‌كند، تاكيد كرد و گفت، فرانسه تنها كشور اروپايي است كه در آن فراخوان‌ها براي تحريم منع مي‌شوند. پيشتر وزير خارجه فرانسه اعلام كرد كه نشست بين‌المللي صلح پاريس براي از سرگيري «روند صلح خاورميانه» در سوم ماه ژوئن (14 خرداد) با حضور نمايندگاني از 20 كشور برگزار مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون