• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3545 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۸ خرداد

50 درصد ماشين‌آلات كشاورزي فرسوده‌اند

 

 سال‌هاست براي رساندن ضريب مكانيزاسيون بخش كشاورزي به 5/1اسب بخار برنامه‌ريزي مي‌شود و در طرح‌ها، لوايح و قوانين توسعه‌اي بر اين امر تاكيد مي‌شود اما تلاش‌ها نهايتا يك‌درصد ضريب مكانيزاسيون را در كشاورزي ايران ممكن كرد. در دو سال گذشته اما ضريب مكانيزاسيون تغيير خاصي را شاهد بود. با تشكيل ستاد مكانيزاسيون و ترسيم برنامه جامع 12 ساله، رشد تسهيلات اختصاص يافته در نيمه دوم سال 92 با تخصيص 750 ميليارد تومان به 275 درصد رسيد و در سال بعد با 800 ميليارد تومان خط اعتباري دوم و 1000 ميليارد تومان خط اعتباري سوم ضريب مكانيزاسيون سرانجام از 15/1 در ابتداس سال 92 به 5/1 رسيد و پيش‌بيني مي‌شود تا پايان سال جاري 61/1 اسب بخار ضريب مكانيزاسيون كشاورزي ايران شود. كامبيز عباسي، رييس مركز توسعه مكانيزاسيون بخش كشاورزي در جمع خبرنگاران با توضيح چگونگي افزايش رشد مكانيزاسيون گفت: براساس برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده در قالب سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي سالانه 20 هزار دستگاه ماشين‌آلات كشاورزي بايد در بخش كشاورزي جايگزين دستگاه‌هاي فرسوده شود كه آورده كشاورزان در اين طرح 20 درصد و 80 درصد آن به صورت تسهيلات 5 تا 7 ساله پرداخت مي‌شود. او يادآور شد: ما به دنبال اين هستيم كه 15 تا 20 درصد تسهيلات پرداختي به كشاورزان را به صورت بلاعوض اختصاص دهيم كه در صورت دريافت اعتبارات لازم اين كار انجام خواهد شد. كشاورزان اقساط خود را به صورت سالانه پرداخت مي‌كنند و جزو به روزترين پرداختي‌هاي موجود در ميان دريافت كنندگان تسهيلات هستند.
سهم 10 درصدي واردات را كاهش مي‌دهيم
او متذكرشد: توليدكنندگان ماشين‌آلات كشاورزي كشور به دنبال آن هستند كه حتي سهم ناچيز 10درصدي واردات نيز گرفته شود اما بايد اذعان داشت كه براي تحرك در بخش و ارتقاي كيفيت لازم است واردات ماشين‌آلات كشاورزي با تكنولوژي‌هاي روز دنيا به ايران صورت گيرد. عباسي عنوان كرد: ماشين‌آلات كشاورزي داخلي مزيتي دارند كه كشاورزان ترجيح مي‌دهند از آنها براي مزارع خود استفاده كنند كه آن امر همان قيمت تمام شده آن در مقايسه با برند‌هاي جهاني است به طوري كه نرخ ماشين‌آلات كشاورزي ايراني يك سوم توليدات برند‌هاي جهاني است.  رييس مركز توسعه مكانيزاسيون بخش كشاورزي در پاسخ به اين سوال تسنيم مبني بر اينكه آيا در ماشين‌آلات كشاورزي داخلي از قطعات بي‌كيفيت يا چيني استفاده مي‌شود، گفت: در ابتدا بايد عنوان كنم كه كالاهاي چيني نيز داراي كيفيت مطلوب يا بي‌كيفيت هستند اما در سال‌هاي تحريم توليدات داخلي با توجه به مشكلاتي كه براي تامين قطعات مورد نياز خود از كشورهاي مبداء به ويژه در اروپا داشتند و تا برخي مواقع براي انتقال پول از سه كشور كمك مي‌گرفتند مجبور به تامين قطعات از كشورهاي ديگري مانند چين، هند و تركيه بودند. عباسي افزود: اين امر باعث شده بود كه كيفيت قطعات مصرفي در ماشين‌آلات كشاورزي كشور كاهش يابد اما اكنون با برجام ورود قطعات به طور مستقيم و از كشور مبداء صورت مي‌گيرد و در نهايت ماشين‌آلات با كيفيت مناسب‌تري به دست مصرف كنندگان مي‌رسد.
50 درصد ماشين‌آلات كشاورزي فرسوده هستند
اين مقام مسوول در خصوص ميزان فرسودگي ناوگان ماشين‌آلات كشاورزي كشور خاطرنشان كرد: حدود 50 درصد تراكتور و كمباين‌هاي موجود در بخش كشاورزي كشور فرسوده است و بايد موتورهاي آنها سوراخ شده و از رده خارج شوند اما متاسفانه در حال حاضر مشاهده مي‌شود كه در صورتي كه يك كشاورز اقدام به نوسازي ماشين‌آلات مزرعه كند آن ماشين‌ از مزرعه خارج نمي‌شود و از مكاني به مكان ديگر منقل مي‌شود. او يادآور شد: در حوزه كمباين 49 درصد ماشين‌آلات ما استاندارد و زير 13 سال هستند، 27درصد ماشين‌آلات عمر 13 تا 20 ساله دارند و 24درصد مابقي بالاي 20 سال و كاملا فرسوده هستند. رييس مركز توسعه مكانيزاسيون بخش كشاورزي گفت: در بخش تراكتور نيز 44 درصد ماشين‌آلات ما زير 13 سال و 56 درصد آنها عمر بالاي 20 سال دارند.
ماشين‌آلات براي نخستين‌بار پلاك شدند
عباسي اذعان كرد: سال‌ها بود كه ماشين‌هاي كشاورزي ايران پلاك نمي‌شدند و دليل اين امر ورود آنها به محدوده شهري عنوان مي‌شد اما براساس رايزني‌هايي كه در طول دو سال گذشته انجام شد روند پلاك شدن اين ماشين‌ها آغاز شده است.
دليل اين امر سنددار شدن و هويت يافتن اين خودروها است. همچنين كشاورزان با داشتن پلاك مي‌توانند كارت سوخت دريافت كنند. در سال 92 بالاخره اين قانون مهم توسط پليس ناجا ابلاغ شد كه دستورالعمل آن با همكاري مركز توسعه مكانيزاسيون بخش كشاورزي آماده شد و در اين مدت 73 هزار دستگاه ماشين‌آلات بخش كشاورزي پلاك دريافت كردند. او در ادامه سخنان خود با تاكيد بر لزوم ايجاد جايگاه‌هاي سوخت‌رساني بخش ماشين‌آلات كشاورزي گفت: در روستاها كشاورزان براي دريافت گازوييل جايگاه ويژه‌اي ندارند و صرفا اين محصول ميان آنها توزيع مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون