• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3155 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۴ دي

زير ذره بين اقتصاد

گردش مالي سه هزار ميليارد توماني برخي تعاوني‌هاي روستايي|مديرعامل سازمان تعاون روستايي گفت: كارآفريني امروز گمشده تعاوني‌هاست و كارآفرين كسي است كه داراي ايده نو و جديد است و با اتكا به آن فرآيند تامين و تاسيس يك بنگاه اقتصادي را شكل مي‌دهد. حسين صفايي در نخستين همايش ملي كارآفريني و توانمندسازي روستايي در ايران كه با مشاركت سازمان مركزي تعاون روستايي ايران و دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: برخي شركت‌هاي تعاون روستايي كه با جديت و تكيه بر اعضاي خود كار كرده‌اند حتي تا 3 هزار ميليارد تومان هم گردش مالي داشته‌اند و به كمك‌هاي دولتي و تسهيلات بانكي نيز نياز نداشته‌اند.

سياست بانك مركزي درباره نرخ ارز|قائم مقام بانك مركزي تاكيد كرد كه با بهبود اوضاع، نرخ دلار بايد در جهت ثبات و كاهش حركت كند. اكبر كميجاني، در اين مورد كه آيا قرار گرفتن نرخ دلار در سطح 3500 تومان در يكي، دوماه اخير به معناي ماندگاري در اين رنج قيمت و عدم بازگشت به نرخ‌هاي قبلي است، گفت: به هر حال بايد توجه داشت كه نرخ دلار متاثر از عوامل بنيادي اقتصاد، همچنين برخي عوامل كوتاه‌مدت و گذراست؛ اما تا آنجايي كه به سياست‌هاي بانك مركزي مربوط مي‌شود هدف اين است تا نرخ ارز به سمت منطقي و آنچه كه بازار حكم مي‌كند  هدايت  شود.

كشاورزي همسايه نفت مي‌شود|با توجه به اينكه باز پس گرفتن ساختمان شيشه‌يي تقريبا غير ممكن است، مسوولان وزارت جهاد كشاورزي در پي ساختن ساختماني سه قلو در كنار وزارت نفت هستند تا از اين پراكندگي در سطح شهر تهران نجات پيدا كنند. به گزارش ايسنا، ساختمان سه قلوي وزارت جهاد كشاورزي كه از سال گذشته در دستور كار اين وزارتخانه براي راه‌اندازي و استقرار قرار گرفت در صورت تكميل باعث مي‌شود تا 17 ساختمان پراكنده وزارت جهاد كشاورزي در اين مكان متمركز شوند و همه معاونان اين وزارتخانه بدون تلف كردن وقت خود در ترافيك‌هاي پايتخت در جلسات  شركت كنند .

پيمان‌سپاري ارزي صادرات را تهديد مي‌كند | عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران گفت: نمايندگان مجلس دقت كنند كه اجراي پيمان‌سپاري ارزي با اين شرايط به مصلحت نيست و اگر پيمان سپاري ارزي اجرا شود، صادرات 50 درصد سقوط خواهد كرد. اسدالله عسگراولادي در مورد مطرح شدن دوباره پيمان‌سپاري ارزي براي صادركنندگان به فارس گفت: پيمان‌سپاري ارزي در شرايط فعلي غيرممكن است و همين الان صادركنندگان بايد با طي كردن مسيرهاي طولاني ارز صادراتي را به كشور بياورند، تا جايي كه ريال را در دوبي تبديل به دلار كنند كه خود هزينه‌هاي خاص خود را در پي دارد.

ايجاد شبكه‌هاي موازي مخابراتي |مديرعامل شركت تجارت الكترونيك پارسيان گفت: در حال حاضر ايجاد شبكه‌هاي موازي مخابراتي به هيچ عنوان درست نيست و در واقع هدر دادن منابع ملي است و هر بخش بايد صرفا به ارايه سرويس و خدمات در همان حوزه تخصصي خودش بپردازد. عبدالعظيم قنبريان، گفت: در حال حاضر بخش مخابرات كشور در حدي كه بتواند در ارائه سرويس‌ها و خدمات، همچنين فراهم كردن ارتباطات و زيرساخت‌هاي فني، بخش بانكي كشور را پشتيباني كند عملكرد قابل قبولي دارد، ولي انتظار مجموعه سرويس‌گيرنده‌ها از بسترهاي مخابراتي بسيار فراتر از اين حد است.

تشكيل اتاق فكر صنعت خودرو| دبير انجمن صنايع همگن قطعه‌سازي كشور خواستار تشكيل اتاق فكر صنعت خودرو براي معرفي جذابيت‌هاي سرمايه‌گذاري در ايران به شركت‌هاي خارجي شد. آرش محبي‌نژاد به ايسنا گفت: جذابيت‌هاي بازار خودروي ايران در حدي است كه شركت‌هاي بزرگ خارجي بايد مشاركت با ايران را حتي به مشاركت با شركت‌هاي امريكايي ترجيح دهند اما متاسفانه اين جذابيت‌ها معرفي نشده است.

اصلاح ماده ۲۸ الحاقي لايحه رفع موانع توليد |رييس كميسيون ويژه حمايت از توليد درباره ماده 28 الحاقي لايحه رفع موانع توليد، گفت: اين ماده با هدف تسهيل فرآيندهاي گمركي، برخي مقررات گمرك را اصلاح كرده بود كه در صحن علني مجلس ايرادات قانوني و نگارشي به آن وارد شد و ما هم آن را پذيرفتيم و اصلاحات مورد نظر را انجام داديم. حميدرضا فولادگر افزود: به هيچ‌وجه قصد اين نبوده كه مباحث مبارزه با فساد كمرنگ شود.

 آغاز مذاكرات ايران با 3 غول نفتي ژاپن و كره|با وجود پابرجا ماندن تحريم‌هاي صنعت نفت و گاز، دور جديد مذاكرات ايران با سه غول نفت و گاز ژاپن و كره جنوبي براي بازگشت به صنعت نفت و گاز كشور آغاز شده است. به گزارش مهر، ركن‌الدين جوادي مديرعامل شركت ملي نفت ايران با هشدار نسبت به سقوط قيمت جهاني نفت، تاكيد كرده است: منابع داخلي شركت نفت با كاهش قيمت طلاي سياه به نصف كاهش يافته كه اين موضوع سال آينده تامين منابع مالي برخي از طرح‌هاي نفتي را با مشكل روبه‌رو مي‌كند. بر اين اساس صنايع نفت، گاز و پتروشيمي ايران براي اجراي طرح‌هاي جديد توسعه‌يي علاوه بر منابع فاينانس روي سرمايه‌گذاري مستقيم شركت‌هاي نفت و گاز بين‌المللي هم حساب كرده است.

 

رونمايي از قراردادهاي نفتي ايران به تعويق افتاد

برگزاري سمينار لندن كه بنا بود قراردادهاي جديد نفتي ايران در آن معرفي شود از فوريه سال 2015 (اسفند93) به سپتامبر (شهريور 94) موكول شده است. سيدمهدي حسيني درباره زمان معرفي قراردادهاي جديد نفتي ايران در كنفرانس لندن به ايسنا گفت: از سال گذشته بنا بود موسسه انگليسي CWC موضوع نفت و جايگاه ايران را به عنوان يكي از بزرگان بازار انرژي براي دوره پس از تحريم در يك سمينار بين‌المللي توسط كارشناسان نفتي دنيا مورد بررسي قرار دهد كه ضمنا فرصتي براي ارايه و معرفي مدل جديد قراردادهاي نفتي در آن سمينار باشد. وي خاطرنشان كرد: البته موسسه CWC همواره خواستار برگزاري اين سمينار در بهترين زمان بود تا محدوديت‌هاي حقوقي ناشي از فضاي تحريم‌ها مانع حضور فعال شركت‌هاي بزرگ نفتي، مديران بانك‌ها و موسسات مالي و تحليلگران بين‌المللي بازار انرژي و به ويژه كارشناسان ايراني كه بنا بود در اين سمينار سخنراني كنند، نشود. لذا به همين منظور زمان برگزاري سمينار را يك بار از آوريل سال 2014 ميلادي به فوريه 2015 به تعويق انداخت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون