• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3155 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۴ دي

حقوقي‌ها شانه خالي كردند

حباب بورس دوباره تركيد
گروه اقتصادي| روند مثبت شاخص يك روز بيشتر دوام نياورد و بازار دوباره منفي شد. بدين‌ترتيب بازهم مشخص شد كه بازار تمام قد تقاضا و سبزپوش تنها زماني مي‌تواند خودش را نشان دهد كه حقوقي‌ها بازار را دستكاري كنند. در واقع هر وقت كه حقوقي‌ها با بازار همراه نباشند، شما نمي‌توانيد انتظار داشته باشيد بازاري كه تا همين ديروز سقوط مي‌كرد دچار تحول شود و در سر بالايي صعود قرار گيرد. اين در حالي است كه تقاضا و صف‌هاي فروش در همه گروه‌ها ديروز محدود به چند گروه شد و از آنجا كه اين گروه‌ها توانايي مقابله با گروه‌هاي عرضه‌كننده را نداشتند، شاخص نتوانست مثبت باقي بماند. در بازار ديروز «فارس»، «فملي» و «وبصادر» بيش از 100 واحد شاخص را منفي كردند ولي «همراه»، «رمپنا»، «خودرو» و «خساپا» نتوانستند روند منفي شاخص را تغيير دهند و شاخص در نهايت روي 65 هزار و 929 واحد يعني مرز 66 هزار واحد عقب‌نشيني كرد. اين در حالي بود كه در گروه‌هاي خودرويي، ليزنيگي و دارويي روند معاملات مثبت بود. در گروه‌هاي بانكي، محصولات غذايي و شركت‌هاي سرمايه‌گذاري و هلدينگ‌ها نيز روند معاملات مثبت باقي مانده بود ولي در خيلي از گروه‌ها تقاضا قابل توجه نبود. از سوي ديگر در گروه‌هاي نفت، پتروشيمي، فلزي و معدني همچنان با فشار عرضه مواجه بوديم. اين در حالي بود كه در بازارهاي جهاني روز گذشته باز هم شاهد روند منفي نفت خام بوديم. به طوري كه هر بشكه نفت خام برنت درياي شمال ديروز تا 45 دلار سقوط كرد. اين در حالي بود كه نفت خام اوپك و امريكا نيز بين 44 و 45 دلار نوسان داشت. بدين‌ترتيب شايد بايد گفت كه روند نمادهاي نفتي، پتروشيمي و فلزي و معدني با توجه به روند بازارهاي جهاني طبيعي بود.
حباب بازار دوباره تركيد
ديروز آقاي بورس با سري بالا وارد تالار شد و وقتي چهره‌هاي نگران سهامداران را ديد تعجب نكرد. به نظر او طبيعي بود كه بازار پف كرده و حبابي يك روزه بتركد و منفي شود. دو روز پيش وقتي شاخص اسير هيجان شده بود آقاي بورس گفته بود كه اين بازار روندي طبيعي ندارد و اين مثبت شدن پايدار نيست. دليل او هم براي اين تحليل منطقي به نظر مي‌آمد؛ چرا كه همه مي‌دانستند اتفاق تازه و تاثير‌گذاري براي بازار سرمايه نيفتاده است كه بخواهد اينچنين رونق بگيرد و به طور واضح چنين روندي رواني و هيجاني است. او همچنين با نمودارهاي تحليل تكنيكال هم به اين نتيجه مي‌رسيد كه بازار بايد منفي باشد. آقاي بورس با بررسي رفتار بازار و معاملات به اين نتيجه رسيد كه دوباره مانند گذشته حقوقي‌ها شاخص و قيمت‌ها را با خردهاي دستوري دستكاري كردند.
خودرويي‌ها پرطرفدار شدند
اين تحليل‌هاي آقاي بورس هر چند ديروز به مذاق خيلي‌ها خوش نيامد ولي تغيير رفتار ديروز بازار به وضوح نشان مي‌داد كه حق با اوست و رشد دو روز پيش حبابي بوده است. آقاي بورس اما تغيير روند مثبت خودرويي‌ها، ليزينگي‌ها، و بيمه‌يي‌ها را به فال نيك گرفت و به بررسي تك سهم‌هاي مرتبط با اين گروه‌ها پرداخت. در ميان خودرويي‌ها گروه بهمن و ايران خودرو را ارزنده ديد. اما سايپا و گسترش سرمايه‌گذاري ايران خودرو را هم در ليست بررسي خود نوشت. چرا كه به نظر او سود اندوخته و اموال «خگستر» اين نماد را جزو ارزنده‌ترين نمادهاي كوتاه‌مدت قرار مي‌د هد. او البته به قطعه سازها هم نيم نگاهي داشت و روي قطعات اتومبيل قدري تامل كرد ولي به اين نتيجه رسيد كه اين سهم تا الان پر شده و ممكن است جاي رشد بيشتري نداشته باشد.
شركت‌هاي سرمايه‌گذاري پر طرفدار شدند
بعد از خودرويي‌ها نوبت ليزينگي‌ها و بيمه يي‌ها بود كه روي نمودارهاي آفاي بورس بيايند. از آنجا كه آقاي بورس كلا نظر موافقي درباره بيمه‌يي‌ها ندارد ليزينگي‌ها را مناسب‌تر ارزيابي كرد ولي شركت‌هاي سرمايه‌گذاري را گزينه‌هاي مناسب‌تري نسبت به ليزينگي‌ها دانست. او سرمايه‌گذاري غدير را با توجه به افزايش سرمايه‌يي كه قرار است در آينده نزديك اعمال كند و نزديكي زمان برگزاري مجمع و سود تقسيمي گزينه مناسبي مي‌داند. هر چند سرمايه‌گذاري ملي و سرمايه‌گذاري صنعت و معدن هم جزو گزينه‌هاي مناسبي هستند ولي سرمايه‌گذاري خوارزمي هم با توجه به تحليل بنيادي مي‌تواند جزو گزينه‌هاي ارزنده به شمار رود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون