• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3157 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۲۷ دي

سه كافه ديگر هم تعطيل شدند، شايد هم بيشتر

موج تازه پلمب كافه‌هاي تهران

 سهيل سراييان/ بازهم كافه‌هاي تهران پلمب شدند. پنجشنبه هفته گذشته ساعت 9 شب ماموران نيروي انتظامي سه كافه را پلمب كردند. كافه وصال، لوركا و يك كافه ديگر كه نام آن مشخص نيست به دليل «سيگار كشيدن خانم‌ها» و «رعايت نكردن حجاب» با اين مشكل مواجه شدند. «اعتماد» در گفت‌وگو با يكي از كساني كه از اين ماجرا خبر داشت. متوجه شد كه هنوز نام چند كافه ديگر كه پنجشنبه شب پلمپ شده‌اند مشخص نيست. اوايل آذرماه بود كه خبر تعطيلي 26 كافه در تهران منتشر شد؛ مناسب نبودن حجاب مشتريان كافه، كشيدن سيگار و پرسنل خانم از ديگر موضوعاتي بوده كه ماموران پليس اماكن به صاحبان اين كافه‌ها براي پلمب آن اعلام كرده‌اند. اين نخستين بار نيست كه پلمب كافه‌ها و حتي قهوه‌خانه‌ها در تهران خبرساز مي‌شود. در اوايل آذرماه سال جاري تعداد گسترده‌يي از رستوران‌هاي دركه هم تعطيل شدند كه برخي مي‌گويند ارايه قليان به خانم‌ها يا وجود نوشيدني‌هاي غيرمجاز در رستوران‌ها دلايل اين تعطيلي‌ها بوده است. همچنين در اوايل مهرماه نيز «اعتماد» خبر از تعطيلي كافه‌هاي شهر لواسان داده بود .در اين مدت تنها كافه‌ها نبودند كه تعطيلي آنها بحث‌انگيز شد. ممانعت از برگزاري برخي كنسرت‌ها و محدوديت‌هاي جديد براي برگزاري كنسرت‌ها هم خبر داغ بود.

كنسرت‌ها و نيروي انتظامي

هفته گذشته در شروع سومين شب از اجراي كنسرت، عالم قاسم‌اف، خواننده آذربايجاني با يك ساعت تاخير روي صحنه رفت. محسن خباز يكي از تهيه‌كنندگان كنسرت بعد از حضور تماشاگران در تالار وحدت خطاب به آنها گفت: از همه شما عزيزاني كه امشب با تاخير شاهد اجراي اين كنسرت هستيد عذرخواهي مي‌كنم كه اين همه منتظر مانديد. به هر حال يكي از نهادها نيم ساعت قبل از اجرا اعلام كردند كه اجازه برگزاري اين كنسرت را نداريم». عالم قاسم‌اف هم بعد از ورود به سالن خطاب به تماشاگران گفت: «صداي دختر من خسته است و امشب روي سن نمي‌آيد. امشب آهنگ‌هاي زيادي دارم و اميدوارم خدا ياري كند كه بتوانم همه قطعات را اجرا كنم.» اين موضوع در شبكه‌هاي اجتماعي هم بازتاب‌هاي زيادي داشت و اكثر گروه‌هاي موسيقي كشور هم نسبت به اين ماجرا اعتراض كردند.
اظهارات اخير فرمانده نيروي انتظامي درباره برخورد با قانون‌شكنان و برهم‌زنندگان كنسرت‌هاي موسيقي را مي‌توان حايز اهميت دانست و انتظار داشت همان‌گونه كه
طبق وعده نيروي انتظامي در بوشهر وعده تامين امنيت اين‌گونه مكان‌ها و مراسم‌ها، محدود به حرف نماند و در عمل به اجرا در آمد در جاهاي ديگر نيز با قوت ادامه يابد و پليس اجازه ندهد تا عده‌يي با برخوردهاي سليقه‌يي اعتبار و ارزش مجوزها را ناديده بگيرند. سردار اسماعيل احمدي مقدم گفته است: «اگر در شهري مجوز برگزاري كنسرت هر چند بر خلاف تشخيص عده‌يي از مردم داده شد نيروي انتظامي از تصميم قانوني حمايت مي‌كند و كسي حق بر هم زدن چنين مراسمي را ندارد.» فرمانده ناجا در عين حال اين نكته را هم يادآور شده كه «شرايط فرهنگي نقاط مختلف با يكديگر تفاوت دارد. از اين رو بايد در دادن مجوز و كنترل رفتارها دقت و حساسيت‌هاي بيشتري به خرج داده شود.» اما سرهنگ خليل هلالي، رييس پليس اماكن ناجا در شهريور ماه امسال به ممنوعيت اشتغال و تردد زنان در قهوه‌خانه‌ها اشاره كرد و گفت: به طور كل اشتغال زنان در قهوه‌خانه‌ها ممنوع است، گرچه اخذ پروانه كسب قهوه‌خانه از سوي زنان بلامانع است. وي ادامه داد: زناني كه تقاضاي اخذ پروانه كسب قهوه‌خانه دارند بايد مرداني را به عنوان مباشر خود در اين اماكن معرفي كنند چرا كه طبق قانون، تردد و اشتغال زنان حتي اگر صاحب پروانه كسب نيز باشند، در داخل قهوه‌خانه‌ها ممنوع است. او با بيان اينكه قوانين حاكم بر قهوه‌خانه‌ها در خصوص كافي شاپ‌ها نيز برقرار است، گفت: «با توجه به اينكه قوانين حاكم بر كافي شاپ‌ها، همچون قوانين قهوه‌خانه‌ها است، لذا اشتغال زنان در كافي‌شاپ‌ها نيز ممنوع است.» اما رييس اتحاديه كافه‌داران تهران در همان زمان نسبت به تعطيلي گسترده كافه‌ها واكنش نشان داد و دليل اين تعطيلي‌ها را اعلام كرد. اسكندر آزموده، رييس اتحاديه فروشندگان بستني، آب‌ميوه و كافي‌شاپ تهران درگفت‌وگويي با ايسنا اظهار كرد: برخي كافي‌شاپ‌ها به دليل ارايه قليان پلمب شدند و اين درخواست رييس اتحاديه قهوه‌خانه‌داران بود. نكته مهم اين است كه اكثر كافي‌شاپ‌هاي پلمب شده در منطقه شميرانات قرار داشت كه به تهران مربوط نمي‌شود و جزو حوزه پوششي ما نيست. در دو ماه اخير حدود 10 كافي‌شاپ در تهران به دليل دادن قليان به مشتريان پلمب شدند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون