• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3674 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۵ آبان

آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني:

مجلس معقول آرزوي دلسوزان واقعي انقلاب است

گروه سياسي


به نظر مي‌رسد طعم پيروزي هفتم اسفند هنوز از يادش نرفته است و هنوز هم شكرگزار آرايي است كه بهارستان دهم را شكل داد. اگرچه خودش در راس رقابت ديگري بود و دست كم در تهران پيروز بزرگ اين رقابت بود اما گويي از هفتم اسفند 94، سرنوشت بهارستان برايش دلچسب‌تر بوده است كه مي‌گويد: الحمدلله، مجلس نمايندگان مردم، پس از گذر از دو مرحله بسيار افراطي به اعتدال اسلامي رسيد كه پايه و اساس انقلاب اسلامي هم همين است. آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در ديدار با بيش از 70 نماينده مجلس و فراكسيون دانشگاه آزاد اين سخنان را بر زبان آورد. او همچنان بر يك موضوع تاكيد دارد و آن اعتدال است، واژه‌اي كه بيش از هر زمان ديگري از سال 92 وارد ادبيات سياسي ايران شده است.
الحمدلله، مجلس پس از گذر از دو مرحله افراطي به اعتدال رسيد
به گزارش ايرنا، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاكيد بر اينكه اعتدال تفكر محض اسلام است به تشريح مفاهيم عدل در اصول مذهب تشيع پرداخت. وي اظهارداشت: در اوج اختلافات اشاعره و معتزله كه يكي در جبر و ديگري در اختيار افراط مي‌كرد، شيعيان براساس تعاليم ائمه (ع)، «بين امرين» را انتخاب كردند. هاشمي‌رفسنجاني، «وكذلِك جعلناكم أُمةً وسطًا» را مصداق روشن قرآن كريم براي ميانه‌روي دانست و گفت: الحمدلله، مجلس نمايندگان مردم، پس از گذر از دو مرحله بسيار افراطي به اعتدال اسلامي رسيد كه پايه و اساس انقلاب اسلامي هم همين است. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، مجلس معقول را آرزوي همه دلسوزان واقعي انقلاب اسلامي دانست و گفت: چنين مجلسي همان كاري را مي‌كند كه اكثريت جامعه مي‌خواهد و عقلانيت، اخلاق اسلامي و متانت نمايندگان، مردم را به خاطر انتخاب خويش سربلند مي‌كند. رييس هيات موسس و هيات امناي دانشگاه آزاد اسلامي با بيان اينكه «در طول عمر دانشگاه آزاد اسلامي به مانع تراشي‌ها و منفي بافي‌ها عليه اين دانشگاه عادت كرده‌ايم»، تحليلي از روند دولتي كردن امور در ماه‌هاي اول پس از پيروزي انقلاب اسلامي ارايه كرد. آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني با يادآوري جلسه خويش با امام راحل (ره) براي پيشنهاد تاسيس دانشگاه آزاد اسلامي و گفت‌وشنودهاي وي با ايشان گفت: امام عزيز كه هوش و زكاوتي خاص و بي‌نظير داشتند، خيلي زود پذيرفتند و در ادامه كار كمك‌هاي مادي و معنوي كردند. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با يادآوري عضويت سران قوه، نخست وزير و حاج احمدآقا خميني در هيات موسس دانشگاه آزاد و حمايت‌هاي امام راحل (ره) گفت: باز هم در ميدان اجرا، با وجود حمايت‌هاي امام (ره) مزاحمت‌هاي عجيب و غريبي داشتيم كه هنوز هم ادامه دارد. آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني خطاب به نمايندگان مجلس شوراي اسلامي اظهارداشت: از شما كه نماد تفكرات مردم هستيد، انتظار داريم اگر در مورد اين دانشگاه انتقاد داريد با صراحت بيان كنيد چون دانشگاهي كه متعلق به مردم است و سرمايه آن دانشجويان و فرزندان مردم هستند بايد از هر جهت بي‌نظير باشد.
اميدوار بوديم بعد از سقوط صدام روابط دو كشور بيشتر گسترش يابد
ديروز اما روز پركاري براي آيت‌الله بود. او ديروز ميزبان رييس دفتر سياسي حزب الدعوه عراق بود. خضرالخزاعي كه پيش از اين معاون رييس‌جمهور سابق عراق بود نا امني‌هاي موجود در عراق را با نا‌امني‌ها ابتداي پيروزي انقلاب در ايران تشبيه كرد و بيش از هر چيز بر نقش بنيانگذار جمهوري اسلامي و آيت‌الله هاشمي براي گذراندن بحران‌هاي ابتداي پيرزوي انقلاب در ايران تاكيد كرد. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام اما بيش از هر چيز از شكست‌ها در روابط ميان ايران و عراق سخن گفت و اينكه بعد از سقوط صدام اميد زيادي براي گسترش روابط ميان ايران و همسايه غربي‌اش وجود داشت، اميدي كه به دليل شرايط نا امن و تشنجاتي كه در آنچه پديدار شد به نااميدي نشسته است و سرعت همكاري‌ها به كندي گراييد. هاشمي حتي به روابطي كه با استان‌هاي كردنشين عراق وجود داشت اشاره كرد و اينكه در دوران جلال طالباني ارتباط و همكاري‌هاي بيشتري ميان ايران و كردستان عراق وجود داشته است. به گزارش ايرنا آيت‌الله هاشمي رفسجاني با اشاره به سوابق مشترك ديني، مذهبي و تاريخي دو كشور ايران و عراق، گفت: اميدوار بوديم بعد از سقوط صدام در فضايي آرام و امن روابط دو كشور در همه زمينه‌ها بيشتر گسترش يابد، ولي متاسفانه تشنجات و نزاع‌هاي منطقه‌اي، سرعت اين همكاري‌هاي را كند كرد. وي با ارايه تحليلي از سوابق همكاري‌ها و همجواري‌هاي اكراد عراقي با ايراني‌ها، گفت: در زماني كه آقاي جلال طالباني در رأس امور بود، همكاري‌هاي دو جانبه بيشتر بود كه اميدواريم در حال حاضر نيز اين مناسبات بهتر و بيشتر شود. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون