• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3674 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۵ آبان

كدخدايي:

نمايندگان نبايد از اينكه بر آنها نظارت شود بترسند

گروه سياسي| سخنگوي شوراي نگهبان از ديدار خود با منتخب اصفهان مي‌گويد. ديداري كه در يك سوي آن مينو خالقي و در سويي ديگر عباسعلي كدخدايي قرار گرفته‌ است، از آن جهت قابل توجه بوده كه يكي در مقام نظارتي و ديگري در جايگاه نماينده ممنوع‌ از ورود به پارلمان هستند. اگرچه آغاز ماجراي رد صلاحيت منتخب سوم اصفهان را نمي‌توان به عباسعلي كدخدايي ربط داد اما با بازگشت دوباره طرح استفساريه مجلس از سوي شوراي نگهبان كه تنها اميد خالقي براي ورود به پارلمان بود، مي‌توان از سخنگوي اين نهاد نظارتي پرسيد كه در ميان اين اختلاف‌نظرها سرنوشت مينو خالقي چه مي‌شود؟ كدخدايي كه خود خبر اين ديدار را اعلام كرده و عنوان مي‌كند: همين چند روز اخير در دانشگاه تهران، نشستي با حضور دكتر گرجي، عباسي و احمدي و خود بنده در مورد سياست‌هاي كلي انتخابات داشتيم كه خانم مينو خالقي هم حضور داشتند، در پاسخ به اين سوال كه آيا وي گلايه‌اي از شما نداشتند، مي‌گويد: «من كه كاره‌اي نيستم. من در آن زمان در شوراي نگهبان نبودم و در آن‌نشست براي اولين بار ايشان را ديدم.» سخنگوي شوراي نگهبان در پاسخ به اين پرسش كه آيا فكر مي‌كنيد تغييري در سرنوشت مينو خالقي با توجه به استفساريه مجلس ايجاد شود؟ بر سخنان قبلي خود تاكيد كرده و مي‌گويد: «من عرض كردم كه قانون عطف به ماسبق نمي‌شود، موضوع ايشان بعيد است كه با اين استفساريه حل شود.» وي همچنين در پاسخ به اين سوال كه اگر مينو خالقي در دوره‌هاي بعد انتخابات شركت كنند نگاه شوراي نگهبان به ايشان چگونه است؟ اظهار مي‌كند: «مجدد بررسي مي‌شود.»
اظهارنظري در مورد نظارت شورا نداشتيم
عباسعلي كدخدايي در ادامه گفت‌وگوي خود با خبرآنلاين، به ابهامات شكل گرفته در خصوص اظهاراتي كه در رابطه با سياست‌هاي كلي انتخابات اشاره كرد و گفت: «به نظر من يك اشتباه برداشتي بود و دوستان‌مان هم در انتقال و برداشت‌هاي غير‌واقع از عرايض بنده عجله كردند. مثلا يكي از روزنامه‌ها تيتر زده بود اختلاف سخنگو و دبير شوراي نگهبان، همان روز من خدمت آيت‌الله جنتي بودم. ايشان گفتند فلاني، من هر چه مي‌خوانم اختلافي نمي‌بينم، چرا اينها اينطور گفتند. گفتم روزنامه‌ها دوست دارند كه اينگونه منتقل كنند. به هر حال واقعيت اين بود كه ما هيچ اشاره‌اي نكرديم كه شوراي نگهبان نظارت بكند يا خير. اصلا اظهارنظري در اين مورد نداشتيم، ولي برداشت‌ها اين بود كه فلاني گفته است، شوراي نگهبان بايد نظارت بكند. جلسه بعد هم وقتي در نشست خبري، من آمدم و توضيح دادم، گفتند عقب‌نشيني كرد. ولي خب ما مرد عقب‌نشيني نيستيم ديگر. اين هم اعلام شد. (خنده)
نمايندگان نبايد از نظارت شورا بترسند
سخنگوي شوراي نگهبان در پاسخ به اين سوال كه نظارت مستمر شورا باعث مي‌شود نمايندگان محافظه‌كار شوند، گفت: اصلا نبايد اينگونه نگاه كرد. هميشه در همه جوامع در همه بخش‌ها يك سري نظارت‌هايي وجود دارد كه اين نظارت‌ها محدود كننده نيست، مصون كننده است. نمايندگان مجلس هم قطعا در همان چارچوب قانوني مي‌خواهند حركت كنند و نبايد از اين نظارت بترسند و نگراني داشته باشند. اگر مطالبي دارند، شوراي نگهبان بارها گفته و تفسير كرده است. در چارچوب وظايف‌شان مطلبي كه داشته باشند بيان كنند و در دادن راي هم آزاد هستند و هيچ كسي حق ندارد دخالت كند. كدخدايي درخصوص رابطه خود با اصلاح‌طلبان مجلس گفت: شوراي نگهبان هيچ‌وقت خط‌كش اصولگرايي يا اصلاح‌طلبي به دست نمي‌گيرد كه بخواهد تقسيم كند كه اين سهم براي اصلاح‌طلب و اين سهم براي اصولگرا باشد. كدخدايي در ادامه گفت: «من رابطه‌ام با برخي از دوستان مجلس خيلي قديمي است. با برخي از نمايندگان مجلس رابطه استاد و شاگردي داشتيم، با برخي رابطه رفاقتي و كاري كه از قبل داشتيم را داريم. مثلا به دكتر عارف به عنوان فردي متدين و مورد اعتماد هميشه به ايشان ارادت داشتيم و به جز احترام و تكريم، رفتار ديگري نداشتيم. ايشان حسب ظاهر رييس فراكسيون اميد هستند. با بقيه دوستان فراكسيون اميد هم، همكار و دوست هستيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون