• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3674 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۵ آبان

ترويج‌ كتابخواني بايد مستمر باشد

محمدمهدي فرقاني استاد ارتباطات

 

 


در شرايطي كه سرانه مطالعه كتاب در جامعه امروز كشورمان پايين است، اينكه تلاش‌هايي در زمينه ترويج خريد كتاب و كتاب‌خواني صورت مي‌گيرد و اين تلاش‌ها در فضاي مجازي است كه نسل جوان بيشترين كاربران آن هستند، يك غنيمت است؛ غنيمتي كه بايد به‌شدت آن را تبليغ كرد تا جامعه نسبت به چنين طرح‌هايي مانند روز و هفته كتاب‌خواني آگاه شود. اگرچه خيلي دشوار است كه با يك هفته خريد كتاب و كتاب‌خواني ترويج شود و بتوانيم كتاب‌خواني را تبديل به فرهنگ و نسل جديد را با كتاب آشتي كنيم، اما اينكه اين اقدام مورد استقبال جامعه هنرمندان، روزنامه‌نگاران، دانشگاهيان و... قرار گرفته است، اقدامي مثبت و خوب است كه بايد آن را محترم شمرد. اين اقدامات و تبليغات در رابطه با ترويج خريد كتاب و خواندن يار مهربان در فضاي مجازي و مخاطب جوان آن، مي‌تواند باعث شود توجه‌ها به اين حوزه كه نسبتا مغفول مانده است جلب شود و مسوولان توجه ويژه‌اي به اين حوزه كنند و اقدامات لازم را براي گسترش و توسعه حوزه كتاب‌خواني انجام دهند. اين نكته را نيز بايد بيان كنم كه تمركز و توجه به اين موضوع نبايد مقطعي و كوتاه‌مدت باشد، بلكه بايد استمرار داشته باشد تا نتيجه آن را در دراز‌مدت ببينيم. اما اگر مقطعي و كوتاه‌مدت باشد كمك آنچناني در زمينه ترويج كتاب‌خواني نمي‌كند. به هرحال اميدوارم چنين اقداماتي مانند گردهمايي در كتاب‌فروشي‌ها در يك روز خاص يا در نظر گرفتن تخفيف براي كتاب‌ها در ترويج فرهنگ كتاب‌خواني تاثيرگذار باشد چرا كه قيمت كتاب‌ها خود موضوع ديگري است كه باعث شده جامعه قدرت خريد لازم براي كتاب را نداشته باشد، اما در نظر گرفتن تخفيف براي كتاب‌ها باعث مي‌شود كه امكان دسترسي آسان و ارزان به كتاب براي مردم فراهم شود و حتي كاهش قيمت كتاب‌ها باعث مي‌شود كه كتاب به عنوان يك كالاي فرهنگي در سبد خانوارها قرار بگيرد و آنها با خريد كتاب احساس نكنند كه هزينه‌اي اضافه به سبدخريدشان تحميل شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون