• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3683 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۹ آذر

گفت‌وگو با مهدي تاج درباره مشكلات اين روزهاي فوتبال

بدون تعارف؛ اصراري به ليگ شانزده تيمي نداريم

فوتبال، صنعتي است كه به‌شدت مورد توجه مردم و رسانه‌ها قرار گرفته است و براي همين حواشي و موضوعات آن كم نيست. اين ويژگي به ذات و طبيعت آن‌كه نشاط، سرگرمي، شور، هيجان و سرزندگي را يكجا با خود دارد برمي‌گردد. توجه بسيار مردم و رسانه‌ها به فوتبال سبب شده كه از كنار موضوعات آن نتوان به‌راحتي عبور كرد. معطوف شدن بيش از اندازه به نتايج مسابقات، روزمرگي مفرط غالب مديران و مربيان ورزشي ايران، فقدان آموزش و روحيه يادگيري در اكثر مديران و مربيان ورزشي ايران، بي‌توجهي به لزوم تعيين شاخص‌ها و معيارهاي فني براي اندازه‌گيري و برقراري تناسب بين سطح درآمد و سطح توانايي ورزشكاران، توجه مفرط و غير‌راهبردي به فعاليت رسانه‌اي و فقر محتواي علمي و كاربردي ورزشي موجب شده تا وضعيت فوتبال ايران چندان خوب به‌نظر نرسد. مهدي تاج روزهاي سختي را پشت سر مي‌‌گذارد. مديريت در فدراسيون فوتبالي كه دغدغه تمام مردم ايران است بدون ترديد كار آساني نيست. حالا در نظر داشته باشيد كه بحران‌هاي شديد اقتصادي هم سايه سياهي بر تمام فعاليت‌ها و برنامه‌ريزي‌هاي مجموعه انداخته باشد. با رييس فدراسيون فوتبال ايران به‌گفت‌وگو درباره مشكلات اين روزها نشستيم.
 فدراسيون فوتبال اين سياست را در پيش گرفته كه براي مقابله با تيم‌هاي بدهكار سختگيري بيشتري نسبت به سال‌هاي قبل داشته باشد. دليلش چيست؟
قوانين فدراسيون جهاني فوتبال فيفا و كنفدراسيون فوتبال آسيا خواهان رسيدگي جدي به وضعيت تيم‌هاي بدهكار هستند. وضعيت اين تيم‌ها كه يك الزام نيز محسوب مي‌شود از دو جنبه بايد بررسي شود. جنبه اول قوانين فدراسيون جهاني فوتبال، فيفا و كنفدراسيون فوتبال آسيا است كه خواهان رسيدگي جدي به وضعيت تيم‌هاي بدهكار هستند و جنبه دوم از سوي فدراسيون فوتبال است كه ما هر ساله پيش از شروع ليگ، برنامه و ليستي را تهيه و ابلاغ مي‌كنيم.
 AFC و فيفا در سال‌هاي اخير هم اين خواسته را از فدراسيون‌هاي تابع داشته‌‌اند. اما چرا در مقطع فعلي به اين نتيجه رسيد كه راه‌حل اساسي پيدا كند؟
فشار AFC به ما خيلي زياد شده است. ما به خاطر منافع فوتبال ايران در تمام سال‌هاي گذشته سعي كرده‌ايم با مذاكره و رايزني و ارايه گزارش وضعيت اقتصادي، فوتبال ايران و باشگاه‌ها را مطلوب جلوه بدهيم تا جلوي فعاليت و حضور نمايندگان ايران در ليگ قهرمانان آسيا گرفته نشود. در چنين شرايطي تلاش كرديم كه وضعيت باشگاه‌ها و فوتبال كشور را به استاندارد‌هاي مدنظر آنها برسانيم. اما ادامه اين روند ديگر مقدور نيست و يك بار براي هميشه بايد با سختگيري و تعامل جلوي ادامه اين روند را بگيريم. اگر اين كار را نكنيم در آينده‌اي نزديك ضربات جبران‌ناپذيري به فوتبال كشور وارد مي‌شود. ما احساس كرديم كه از همين حالا ديگر بايد با سياست‌هاي جديد فكري به حال مشكلات داشته باشيم. تا جايي كه مي‌توانستيم با باشگا‌ه‌ها كنار آمديم. ولي حالا زمان تغيير است.
 در سال‌هاي گذشته اخبار مختلفي درباره موضوع باشگاه‌هايي كه بدهي دارند در رسانه‌ها منتشر شده است. فدراسيون بارها اعلام كرده كه برخورد مي‌كند اما در نهايت همه‌چيز با مصلحت‌انديشي بدون گرفتن نتيجه مثبت به پايان رسيده است. اين‌بار چه تضميني وجود دارد كه اين پروژه مثل دفعات قبل شكست نخورد؟
ما كه بناي جنگيدن با باشگا‌ه‌ها را نداريم. بايد همه به هم كمك كنيم. در تمام سال‌هاي اخير اركان مختلف فدراسيون مانند كميته انضباطي و در مجموع اركان قضايي فدراسيون و سازمان ليگ علاقه‌مند به اجراي قوانين و مقررات در اين زمينه بوده و هستند. در نظر داريم تا تصميمات خود را اعلام و اجرايي كنيم و بايد در اين موضوع كه همه بخش‌هاي فدراسيون حضور دارند به يك جمع‌بندي دقيق و قانع‌كننده‌اي برسيم و آن را بدون تعارف به نتيجه برسانيم. در آيين‌نامه انضباطي فدراسيون پيش‌بيني‌هاي مختلف و مناسبي لحاظ شده كه بتوانيم طبق آنها قانون را اجرا كنيم. فيفا و كنفدراسيون فوتبال آسيا نسبت به اين موضوعات بسيار حساس و قاطع بوده و خواهان رسيدگي جدي به اين مسائل هستند. ضمن اينكه فدراسيون فوتبال اراده جدي براي رسيدگي به اين موضوع را دارد.
 شما الان رييس فدراسيون فوتبال هستيد. اما قبل از آن چهار سال نايب‌رييس دوم و رييس سازمان ليگ بوده‌ايد. پيش از آن هم كه چهار سال نايب‌رييس اول بوديد. در تمام اين‌سال‌ها مسووليت داشته‌ايد. قبول داريد به وجود آمدن اين شرايط به خاطر مديريت اشتباه شما و ساير همكاران‌تان اتفاق افتاده است؟
بدون هيچ تعارفي مي‌گويم كه قبول دارم اشتباه كرده‌ايم. اما اين طور نبوده كه در تمام اين‌ سال‌ها بي‌توجه بوده باشم. مديريت فدراسيون نمي‌تواند در مديريت باشگاه‌ها دخالت داشته باشد و ما مسوول مخارج آنها نيستيم. اما همه در به وجود آمدن اين شرايط بد اقتصادي و بدهي‌هاي انباشته مقصر هستيم. من الان چند ماه است كه به رياست فدراسيون فوتبال رسيده‌ام و بايد به فكر حل مشكلات فوتبال باشم. الان هم به اين نتيجه رسيده‌ايم كه بايد تكليف بدهي باشگاه‌ها را روشن كنيم. شرايط كاري من در سازمان ليگ با فدراسيون متفاوت است. من الان رييس فدراسيون هستم و قدرت تصميم‌گيري بيشتري نسبت به گذشته دارم. ديديد كه گفتم اشتباه كرده‌ايم حالا درصدد جبران هستيم. همه اهالي فوتبال و حتي رسانه‌ها هم بايد دست به دست هم بدهيم و شرايط را بهتر كنيم.
 سوالي كه ذهن اهالي فوتبال را به خود مشغول كرده اين است كه فدراسيون فوتبال واقعا مي‌تواند به‌طور مثال جلوي نقل و انتقال بازيكنان پرسپوليس و استقلال را بگيرد؟
من اين را گفته‌ام كه در تصميم خود جدي هستيم. شك نداشته باشيد كه هيچ تعارفي با باشگاه‌ها و افراد نداريم و مصلحت‌انديشي هم نمي‌كنيم. مصلحت براي ما منافع فوتبال ايران است. هيچ اصراري نداريم كه اين همه تيم در ليگ برتر و دسته اول وجود داشته باشد. در شرايط فعلي فعلا روي بحث نقل و انتقالات نيم فصل زوم كرده‌ايم. مثلا اگر باشگاه پرسپوليس بخواهد دو ميليارد تومان براي خودش تعهد مالي در زمينه جذب بازيكن ايجاد كند، موظف است به همين اندازه بدهي‌هاي خودش را پرداخت كند. وگرنه امكان ندارد قرارداد بازيكنان جديد آنها ثبت شود. براي ليگ برتر فصل آينده اما ما سخت‌گيري‌هاي بيشتري خواهيم داشت و قطعا قوانين و دستورالعمل‌هايي وضع مي‌كنيم كه هم اجرايي شوند و هم باشگاه‌ها را مجبور كنند كه پول طلبكاران خود را بدهند. هر باشگاهي كه نتواند اين كار را انجام بدهد هيچ اصراري به حضورش در ليگي كه حضور دارد، نيست. ادامه اين روند به فوتبال كشور ضربه بدي مي‌زند و مردم و اهالي فوتبال در نظر داشته باشند كه فدراسيون فوتبال قاطعانه درصدد اجراي اين سياست جديد است. حرف خود من اين است كه ديگر نمي‌شود به كنفدراسيون فوتبال آسيا و فيفا دروغ بگوييم و به باشگاه‌ها سخت نگيريم. اگر لازم باشد ليگ را با تعداد كمتر از 16 تيم برگزار مي‌كنم. اما تكليف اين بدهي‌هاي سنگين باشگاه‌ها را روشن خواهم كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون