• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3692 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۲ آذر

يك گفت‌وگوي عكاسانه درباره سبيل دالي

«سبيل دالي؛ يك گفت‌وگوي عكسيك» حاصل همكاري سالوادور دالي و فيليپ هالسمن (عكاس شناخته شده پرتره) است كه با ترجمه افشين شاهرودي منتشر شده است. فيليپ هالسمن و سالوادور دالي كه دوستي بسيار نزديكي داشتند در اين كتاب با هم همكاري مي‌كنند و در قالب يك گفت‌وگوي طنزآميز همراه با عكس با سوژه قرار دادن سبيل معروف دالي، عملا اين سوال را كه آيا شخصيت هنرمند از اثرش جداست يا خير به چالش كشيده‌اند. بر اساس ديدگاه‌هاي هالسمن در مورد پرتره، اين مجموعه را مي‌توان پرتره‌هايي روانشناختي دانست كه در آن به كنكاش در شخصيت جنجالي و فرافكن دالي پرداخته شده است.
در عكس‌هاي اين مجموعه نه دالي و نه هالسمن كه هر دو در رشته‌هاي خود در قله‌هاي هنر قرن بيستم نشسته‌اند، هيچ‌كدام براي مخاطبان خود نسخه‌هاي روشنفكرانه نمي‌پيچند بلكه مي‌كوشند به شكلي ساده و قانع‌كننده، شخصيت لجام‌گسيخته و تند و تيز يك هنرمند سوررئاليست را در برابر بيننده قرار دهند. به عبارت ديگر تصويري همه‌فهم از يكي از پيچيده‌ترين هنرمندان قرن بيستم ارايه كنند. افشين شاهرودي مترجم اين كتاب در مورد ان مي‌نويسد؛ «سبيل دالي را نخستين‌بار در سال 2012 در قالب نمايشگاهي در گالري دالي، در مونمارت پاريس ديدم. عكس‌هايي در اندازه‌هاي كوچك كه متن گفت‌وگوي فيليپ هالسمن و سالوادور دالي با خط خودشان در حاشيه آنها نوشته شده بود. اين گفت‌وگو كه در اواخر دهه چهل ميلادي انجام شده نخستين‌بار در سال 1954 به صورت كتابي به همين نام منتشر و چهل سال بعد يعني در سال 1994 تجديد چاپ شد. بعيد است كسي نام دالي را بشنود و او را با آن سبيل منحصر به‌فرد مجسم نكند. اغراق نيست اگر بگوييم شهرت تصويري دالي مديون عكس‌هايي است كه فيليپ هالسمن طي دوستي و رابطه نزديك خود با وي از او گرفته و در پنجاه، شصت سال گذشته در سطح بسيار گسترده‌اي در سراسر جهان همواره تكثير و منتشر شده و مي‌شود.»
افشين شاهرودي، عكاس، شاعر و مترجم اين كتاب سال 1329 در دامغان متولد شد. او تحصيلات ابتدايي را در همان شهر گذراند و سپس براي ادامه تحصيل در دبيرستان و دانشگاه عازم تهران شد. اين هنرمند در رشته ارتباط تصويري از دانشگاه هنر فارغ‌التحصيل شده است. او ابتدا به شعر و سپس به عكاسي روي آورد كه حاصل آن انتشار كتاب‌هاي متعدد در اين دو زمينه است. «سبيل دالي؛ يك گفت‌وگوي عكسيك» با ترجمه افشين شاهرودي در تيراژ 1100 جلد و با قيمت 12500 تومان توسط نشر چاو منتشر
شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون