• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3707 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱۱ دي

تحليل يورونيوز از سرنوشت ريال در برابر دلار

واحد پول ملي ايران در روزهاي گذشته شاهد پايين‌ترين ارزش خود در برابر دلار امريكا در تاريخ اين كشور است؛ هر دلار روز چهارشنبه در بازار ايران به قيمت 41600 ريال عرضه شده است.
 وب سايت شبكه خبري «يورو نيوز» اروپا با نگاهي به افت قابل توجه ارزش ريال ايراني در برابر دلار امريكا در روزهاي گذشته دو دليل عمده خارجي را براي آن ذكر كرده و نوشت: يك دليل عمده تقويت ارزش دلار، افزايش نرخ بهره در امريكاست كه در روزها و هفته‌هاي گذشته ارزش دلار امريكا را در برابر ديگر ارزها در بازار جهاني تقويت كرده است و دليل ديگر به قدرت رسيدن دونالد ترامپ در امريكاست كه نگراني‌ها درباره آينده توافق هسته‌اي با ايران را افزايش داده است. به گزارش اقتصاد آنلاين به نقل از عصر ايران، به نوشته يورونيوز البته عوامل داخلي چندي نيز در افزايش اخير ارزش دلار در برابر ريال ايراني موثر هستند از جمله افزايش تقاضاي خريد داخلي از سوي مسافران و بازرگانان و برخي ديگر از عوامل داخلي.
بر اساس اين گزارش ارزش ريال ايراني در يك دهه گذشته در برابر دلار بيش از 450 درصد كاهش داشته است و از نرخ برابري 9200 ريال در برابر هر دلار امريكا در سال 1385 به 41600 ريال در برابر هر دلار در روزهاي اخير رسيده است.
تحليل يورونيوز از دلايل احتمالي سقوط ارزش ريال در برابر دلار
بيشترين كاهش ارزش ريال در سال 2012 (1391) و همزمان با اعمال تحريم‌هاي نفتي و بانكي امريكا و اتحاديه اروپا عليه فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران صورت گرفت و آن هنگامي بود كه ارزش ريال ايراني به يك‌باره نزديك به 50 درصد در برابر ارزهاي خارجي كاهش يافت. به نوشته اين گزارش از زمان انعقاد توافق هسته‌اي (برجام) در تابستان سال 2015 ايران توانسته توليدات و صادرات نفت خود را به طور قابل ملاحظه‌اي افزايش دهد و سهم سابق خود در بازار جهاني نفت را بازيابد و همزمان تهران قراردادهايي به ارزش ده‌ها ميليارد دلار براي خريد هواپيماهاي مسافربري از دو كمپاني ايرباس فرانسه و بويينگ امريكا منعقد كرده است.
ريال ايراني كه در ابتداي توافق برجام تقويت شده بود اين روزها به پايين‌ترين ارزش خود در برابر دلار امريكا در طول تاريخ رسيده است. همچنين نرخ رسمي بيكاري در ايران افزايش يافته و آمارهاي رسمي دولت نشان مي‌دهد از 6/10 درصد در سال 2014 به
7/12 درصد در سال جاري ميلادي رسيده است و اين در حالي است كه نرخ بيكاري جوانان حدود 27 درصد است.  با وجود اين واقعيت‌ها اما كارشناسان پيش‌بيني مي‌كنند كاهش ارزش ريال در برابر دلار امريكا به نفع برخي صنايع داخلي ايران و افزايش ارزش صادرات آنها به بازارهاي جهاني خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون