• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3715 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۰ دي

نشست خبري طنز سوره برگزار شد

نبايد نگران فعاليت طنزپردازان باشيم

نشست خبري نهمين جشنواره طنز سوره ظهر ديروز در تالار امير حسين فردي حوزه هنري با حضور حامد رهنما مديرعامل موسسه فرهنگي و هنري سپهر سوره هنر و ابوالفضل زرويي نصرآباد دبير هنري اين جشنواره برگزار شد.
حامد رهنمادر خصوص اين جشنواره كه نهمين دوره برگزاري آن را امسال برگزار مي‌كنند، گفت: برگزاري اين جشنواره در ابتدا با نام جشنواره طنز مكتوب بود كه در ادامه بخش‌هاي مختلفي به آن اضافه شد و الان در 7 بخش نثر، نظم، داستان كوتاه، مقالات پژوهشي، عكس، كاريكاتور و استندآپ كمدي (مكتوب يا تصويري) برگزار مي‌شود. رهنما ضمن بيان اينكه مجموعه مديريتي بنده سعي دارد رويكرد جديدتري را در برگزاري جشنواره‌ها در ايران ايجاد كند، گفت: در بيشترجشنواره‌ها شركت‌كنندگان بعد از برگزاري جشنواره فراموش مي‌شوند و ما سعي داريم تا بعد از برگزاري جشنواره از آنها نهايت استفاده را ببريم.
او درباره فعاليت‌هاي ديگر توضيح داد: در نظر داريم تا در اين جشنواره در قالب برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي كه توسط اساتيد برگزار مي‌شود وظيفه آموزشي بچه‌ها را برعهده بگيريم تا به همين راحتي رها نشوند.
اين جشنواره كه در تاريخ 29 ارديبهشت فراخوان خود را منتشر كرد در مجموع 2067 اثر از استان‌هاي مختلف به دبيرخانه ارسال شد كه در بخش آزاد 1840 ودر بخش ويژه 227 اثر به دبيرخانه جشنواره رسيد.
قرار است كه در تاريخ 25 و 26 دي ماه اين جشنواره در تالار سوره حوزه هنري برگزار شود كه به گفته رهنما در حاشيه آن عوامل توليد ديرين ديرين و برنامه‌هاي مختلفي چون كارگاه‌هاي آنلاين آموزشي خواهند داشت. رهنما در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا بخش استندآپ كمدي كه در اين جشنواره حاضر است به تقليد از كشورهاي خارجي است، گفت:
در ايران هم از نظر بحث بيان و اجرا و متون خوب توانا هستيم و همچنين در نظر داريم تا از اساتيدي براي بالا بردن سواد آموزشي شركت‌كنندگان استفاده كنيم. در ادامه اين نشست، ابوالفضل زرويي نصرآباد در سخناني موتور محركه زندگي انساني را نشاط معرفي كرد و با بيان اينكه معمولا به اشتباه نشاط با خنده يكي دانسته مي‌شود، گفت: نشاط به باور من امري است قلبي و طنز هنري است كه تلاش دارد مردم را به حس نشاط داشتن هدايت كند. به همين خاطر بار سنگيني هم بر دوش دارد چون بايد حرف‌هايي را بزند كه مردم نمي‌توانند آن را به زبان بياورند. او در ادامه با اشاره به سالگرد انتشار نخستين سرمقاله كيومرث صابري فومني (گل آقا) در روزنامه اطلاعات گفت: جشنواره امسال همزمان با سالگرد انتشار نخستين شماره از ستون دو كلمه حرف حساب در روزنامه اطلاعات برگزار مي‌شود.
 اين ستون در شرايطي نوشته و منتشر مي‌شد كه فضاي كشور تحت تاثير دوران جنگ بود. دولت هم تحت تاثير فضاي كشور توقع انتقاد نداشت و كوچك‌ترين نقدي را به معناي زيرسوال بردن مي‌دانست. در چنين فضايي بود كه آقاي صابري شروع به نوشتن طنز انتقادي كرد و شخصيت‌هاي سياسي را در آثارش به نوعي وارد مي‌كرد كه باعث ايجاد وجد و نشاط ملي در ميان مردم شد و مي‌شود از آن به عنوان يك معجزه ياد كرد. زرويي در بخش ديگري از سخنان خود هدف از برگزاري اين جشنواره را كشف استعدادها در زمينه طنز و نيز آموزش و معرفي آنها به فضاي هنري كشور اعلام كرد و متذكر شد: بايد تحمل حضور استعدادهاي جوان را داشته باشيم و اجازه بدهيم كار كنند. اگر همه نشريات كشور بر اساس آمارهاي موجود هر تعدادشان بخواهند يك صفحه طنز داشته باشند ما هنوز به اين تعداد طنزنويس نداريم به همين خاطر نبايد نگران فعاليت طنزپردازان بود و بايد از حضور جوانان در اين عرصه استقبال كرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون