• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3715 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۰ دي

به مناسبت درگذشت آيت‌الله هاشمي رفسنجاني صورت گرفت

پيام تسليت روساي قواي قضاييه و مقننه، هيات دولت و برخي چهره‌ها و مقامات سياسي

روساي قواي قضاييه و مقننه، هيات دولت و برخي چهره‌ها و مقامات سياسي پيام‌هاي تسليت جداگانه‌اي به مناسبت درگذشت آيت‌الله هاشمي رفسنجاني صادر كردند.
پيام تسليت رييس قوه قضاييه
در پي درگذشت رييس فقيد مجمع تشخيص مصلحت نظام مرحوم آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني منتشر شد.
بسم‌الله الرحمن الرحيم
انالله و انا اليه راجعون
خبر ارتحال مرحوم آيت‌الله اكبر هاشمي‌رفسنجاني رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام موجب تاسف اينجانب گرديد. ايشان سال‌هاي متمادي از مبارزان نهضت در دوران قبل از پيروزي انقلاب اسلامي بودند و بعد از انقلاب نيز از موثرترين شخصيت‌هاي نظام در كنار امام (ره) و مقام معظم رهبري در سمتهاي مختلف به نظام اسلامي خدمت كردند. رحلت اين يار ديرين امام (ره) و مقام معظم رهبري را به محضر حضرت بقية‌الله الاعظم (عج) و رهبر معظم انقلاب اسلامي (مدظله العالي) و بازماندگان آن مرحوم تسليت عرض نموده و از خداوند متعال براي آن فقيد سعيد غفران الهي و براي بازماندگان صبر جميل و اجر جزيل آرزومندم.
تسليت رييس مجلس شوراي اسلامي
علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي در پيامي درگذشت آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني يار ديرين امام و رهبري را تسليت گفت. متن پيام به اين شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحيم
انالله و انا اليه راجعون
مرد بزرگي چشم از اين جهان فرو بست كه در چهره او شصت سال مبارزه با استبداد و استعمار، تلاش خستگي ناپذير براي استقرار نظام اسلامي، مجاهدتي كم نظير براي دفاع از استقلال و تماميت ارضي، كوششي مداوم براي عمران و آبادي كشور و همتي مستمر براي سامان دادن به امور تقنيني هويدا بود. روحاني عظيم القدري كه از دهه 30 با تبليغ اسلامي و آگاهي بخش سياسي سعي وافري در بيداري ملت نمود. سال‌ها زندان همراه با شكنجه و آزار فراوان او را از پا نينداخت تا نهضت، به رهبري امام خميني (ره) به ثمر نشست. به عنوان نزديك‌ترين مشاور و يار امام به عضويت شوراي انقلاب برگزيده شد و در همان ماه‌هاي اول پيروزي، هدف تير منحرفين قرار گرفت، ليكن از تلاش براي در هم شكستن چهره نفاق و انحراف باز نايستاد. اداره قوه مقننه، مسووليت خطيري در آن سال‌هاي جنگ و آشوب بود كه با صلابت به دوش كشيد. فرماندهي ميدان‌هاي جنگ در زير فشار نظامي و تحريم دشمن از كارهاي طاقت‌فرسايي بود كه از قهرماني چون هاشمي ساخته بود. در تمام اين دوران او همراه با حضرت آيت‌الله خامنه‌اي (مدظله العالي) امام امت را ياري كرد و چون پروانه گرد وجود آن پير فرزانه گشت. انتخاب رهبر جديد انقلاب فرصتي بود تا هاشمي عزيز، باور و ايمان خود را نسبت به حضرت آيت‌الله خامنه‌اي نشان دهد. به عنوان رييس‌جمهور، حداكثر همراهي را با رهبري داشت و رهبر معظم انقلاب همواره از دولت ايشان حمايت كردند. سپس در جايگاه رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام، لحظه‌اي از خدمت به نظام اسلامي فروگذاري ننمود. علاقه وافر او به حفظ نظام و اعتلاي آن و عشق او به رهبري، دشمنان را به كينه ورزي مداوم نسبت به او وامي داشت.
اينجانب ضمن نهايت تاثر و تاسف از اين حادثه مولمه، مراتب تسليت خود را به ساحت مقدس حضرت ولي عصر (عج)، مقام معظم رهبري، خاندان محترم هاشمي، حوزه علميه مقدسه قم و ملت شريف ايران تقديم مي‌دارم. براي آن سفر كرده، آرزوي علو درجات و براي بازماندگان، دوستان و ياران ايشان صبر و شكيبايي از خداوند بزرگ مسئلت دارم.
اطلاعيه هيات دولت جمهوري اسلامي ايران
در پي درگذشت آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، هيات دولت بيانيه‌اي را بدين شرح صادر كرد:
بسم‌الله الرحمن الرحيم
انا لله و انا اليه راجعون
عالم مجاهد، انقلابي نستوه و يار ديرين حضرت امام رضوان‌الله تعالي عليه كه عمر پر بركت خود را در شكل‌گيري انقلاب اسلامي، استقرار نظام جمهوري اسلامي و ايفاي مسووليت‌هاي خطير در اداره كشور و دفاع مقدس سپري كرد به ديدار معبود شتافت. نام، ياد و آموزه‌هاي آن يار سفر كرده همواره بر تارك ايران و انقلاب اسلامي در درخشش و الگوي وفاداران به آرمان‌هاي انقلاب اسلامي خواهد بود. هيات دولت جمهوري اسلامي ايران اين ضايعه بزرگ را به حضرت بقيه‌الله الاعظم ارواحنا فداه، مقام معظم رهبري، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي مد ظله العالي، علما و مراجع بزرگوار تقليد، خانواده گرامي ايشان و ملت شريف ايران تسليت عرض مي‌كند و به مناسبت تجليل از اين يار ديرين امام و رهبري سه روز عزاي عمومي و روز سه شنبه 21 دي ماه 1395 را تعطيل عمومي اعلام مي‌كند و ملت قدرشناس ايران را به شركت باشكوه و تاريخي در مراسم تشيع پيكر پاك ايشان دعوت مي‌نمايد.
پيام تسليت آيت‌الله جنتي
رييس مجلس خبرگان رهبري در پيامي درگذشت رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام را تسليت گفت.
متن اين پيام به شرح ذيل است:
بسم‌الله الرحمن الرحيم
 انا لله و انا اليه راجعون
خبر رحلت آيت‌الله جناب آقاي هاشمي‌رفسنجاني، مجاهد دوران نهضت اسلامي و يار ديرين حضرت امام خميني (ره)، موجب تالم و تاثر گرديد. آن سفر كرده، در دوران رژيم طاغوتي و وابسته پهلوي، رنج و محنت بسياري را متحمل شد و پس از پيروزي انقلاب اسلامي نيز با قبول مسووليت‌هاي مهم همچون رياست مجلس شوراي اسلامي، رياست‌جمهوري، رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام و نيز مجلس خبرگان رهبري، كوشا بود. اين جانب ضمن قدرداني از زحمات بي‌شائبه ايشان براي نظام اسلامي، رحلت ايشان را به مقام معظم رهبري، حضرت امام خامنه‌اي و بازماندگان، تسليت گفته و از خداوند متعال رحمت و غفران واسعه الهي را براي ايشان مسالت دارم.
پيام تسليت سيد محمد خاتمي
در پي درگذشت يار ديرين امام، حضرت آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني رحمت‌الله عليه، سيد محمد خاتمي پيام تسليتي صادر كرد. متن پيام به اين شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحيم
چهره درخشان اسلام و انقلاب و ايران، حضرت آيت‌الله اكبر هاشمي‌رفسنجاني رضوان‌الله عليه به ديدار معبود شتافت تا از لطف عميم پروردگار پاداش نيكي و پاكي و تلاش ارجمند و كارساز خود را در خدمت به اسلام و ايران و مردم دريافت دارد و گوارا باد بر او رحمت حضرت حق. آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني از معدود انسان‌هاي بزرگي است كه چه پيش از انقلاب و چه پس از آن همواره و همه جا نقشي ممتاز و كم نظير داشته است. او انديشمندي اسلام شناس و آزادي‌خواه و انقلابي و خستگي ناپذير و مورد اعتماد و عنايت ويژه حضرت امام و گره گشا در تنگناها و بحران‌ها بود و قهرماني كه جز به اعتلاء‌ انقلاب و ايران و دفع و رفع خطرها از نظام و مردم نينديشيد و عمل نكرد. مردم شريف و بزرگوار ايران قدر اين فرزند قهرمان خود را مي‌دانستند و بار ديگر از مراسم تشييع پيكر پاك او و مجالس بزرگداشتش جايگاه والاي او را پاس خواهند داشت. اين مصيبت بزرگ را به ملت شريف ايران، به رهبر معظم انقلاب و خاندان شريف، به همسر عاليقدر، فرزندان، برادران و به همه بستگان داغدار تسليت عرض مي‌كنم و ضمن طلب علو درجات براي اين فقيد سعيد از پيشگاه حضرت حق اميدوارم كه خداوند منان خسارت سنگين فقدان او را با لطف گسترده و ويژه خود جبران فرمايد.
پيام تسليت محمدجواد ظريف
محمدجواد ظريف وزيرامورخارجه طي پيامي ضايعه درگذشته آيت‌الله هاشمي رفسنجاني را تسليت گفت. در اين پياميه آمده است: ارتحال ناگهاني و جانگداز حضرت آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني دانشمند بزرگ، عالم عاليقدر، مبارز نستوه و يار ديرين حضرت امام خميني و رهبري معظم انقلاب كه عمر پر بركت خود را در به ثمر نشاندن و بالندگي هرچه تمام‌تر انقلاب شكوهمند اسلامي ايران سپري كرد، مايه تاسف، تاثر و تالم عميق اينجانب و كليه همكارانم در وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران گرديد.
اين يار وفادار انقلاب و مردم، همواره و هميشه و در تمامي دوران‌هاي پر فراز و نشيب زندگي پر ثمرش و در مسووليت‌هاي حساس و خطير خود در هدايت مسير توسعه و پيشرفت ايران و تعميق انقلاب، تلاشي وافر داشتند و همواره با نگاهي ژرف و تيزبين كه يكي از ويژگي‌هاي خاص آن فقيد سعيد بود، علاوه بر توجه و دقت نظر در تمامي عرصه‌هاي اقتصادي و اجتماعي كشور در امر پيچيده و دشوار سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران نقشي بسزا و موثر براي عبور كشور از تنگناهاي صعب العبور در مقاطع خاص داشتند. تاريخ معاصر ايران و جهان نقش و خاطره آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني را همواره به ياد خواهد داشت و بي‌شك مردم بزرگوار و فهيم ايران نيز قدردان تلاش‌هاي صادق آن بزرگمرد خواهند بود.
اينجانب و تمامي همكارانم اين ضايعه عظيم و دردناك را به محضر مقام معظم رهبري كه يكي از شاخص‌ترين ياران ديرين و صديق خود را از دست دادند و به تمامي ملت شريف ايران و به خصوص همسر و فرزندان برومند ايشان تسليت عرض نموده و براي روح بلند آن عزيز از دست رفته علّو درجات از درگاه حضرت احديت خواستارم.
پيام تسليت علي شمخاني
علي شمخاني، نماينده مقام معظم رهبري و دبير شوراي عالي امنيت ملي طي پيامي درگذشت آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام را به محضر مقام معظم رهبري، مردم شريف ايران و خانواده ايشان تسليت گفت. در اين پيام آمده است: ضايعه درگذشت يار ديرين امام خميني (ره) و مقام معظم رهبري مدظله العالي كه تكيه گاه كم نظيري براي انقلاب اسلامي بودند، موجب تاثر و تالم شديد است. ايشان در كنار خدمات ارزشمند در طول سال‌هاي قبل و پس از پيروزي انقلاب اسلامي، فرماندهي شجاع و مدبر و تصميم‌گيري ارزشمند در جبهه‌هاي نبرد حق عليه باطل بودند. نقش محوري آيت‌الله هاشمي در كسوت جانشيني فرمانده كل قوا در پيروزي‌هاي رزمندگان اسلام هرگز از يادها نخواهد رفت. اينجانب ضمن تسليت درگذشت اين فقيه و عالم مجاهد به محضر مقام معظم رهبري مدظله العالي و خانواده هاشمي‌رفسنجاني، علو درجات و رضوان الهي را براي ايشان مسئلت مي‌نمايم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون