• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3718 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۳ دي

آخرين سخنان رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در جمع متوليان گردشگري

آيت‌الله فقيد، از «سيرو في‌الارض» گفت

الهام معيني جزني

« سيرو في الارض» دستور صريح خداوند به مسلمانان در قرآن است. ما بهترين و منطقي‌ترين مكتب دنيا را داريم كه مي‌توانيم آن را به جهانيان عرضه كنيم. به شرط اينكه انسان‌هاي واپسگرا، بلندگوي آن نباشند زيرا به خاطر منطق قوي اسلام نبايد نگران القائات ديگران باشيم.» اين سخنان، گوشه‌اي از بيانات آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني است در مهرماه سال جاري. آيت‌الله فقيد، اين سخنان را به مناسبت هفته گردشگري، در ديدار با متخصصان، مديران و روساي اتحاديه‌ها، انجمن‌ها و موسسات بخش خصوصي گردشگري بيان كردند.
همان‌گونه كه از اين سخنان مشخص است؛ رويكرد مرحوم هاشمي‌رفسنجاني، در واپسين لحظات زندگي‌شان نيز، به‌مانند سبقه كاري و عقيدتي‌شان، برپايه تعامل و همسويي با جهان و استفاده بهينه از فرصت‌هاي اقتصادي بوده است. وي در اين جلسه، اشاره‌اي نيز به فعاليت‌هاي دولت دولت‌هاي پنجم و ششم در زمينه گردشگري داشت: «پس از جنگ و آغاز دوره سازندگي، شخص رهبري و دولت بر توجه به ميراث فرهنگي و صنعت توريسم تاكيد داشتند كه مي‌دانيم اگر گسترش يابد، مي‌تواند جاي فروش نفت را بگيرد.»
رييس‌جمهور سال‌هاي سازندگي ايران و رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در سخنان خود چنان به پشتوانه فرهنگي اين كشور اعتقاد داشتند كه ترس از ورود توريسم به بهانه تخريب فرهنگ را توجيه مناسبي ندانستند. ايشان خطاب به فعالان گردشگري با تاكيد فراوان گوشزد كردند: «در زماني كه ابزار اطلاع‌رساني تا عمق خانه‌هاي مردم در مناطق دوردست رفته است، ترس از ورود صنعت توريسم براي القائات فرهنگي توجيه مناسبي نيست!»
ايشان معتقد بودند، جمهوري اسلامي دركنار حفظ هويت تاريخي و البته ديني خود، بايد گام‌هاي مثبتي در بهبود تصوير كشور در فضاي اقتصادي و سياسي بين‌المللي بردارد. نكته‌اي كه در آخرين سخنان خود نيز صراحتا بر آن تاكيد كردند: «در كنار همه درآمدها و اشتغال آفريني‌ها، فرصت مناسبي است كه فرهنگ ديني، مذهبي و انقلابي خود را از طريق آنها (صنعت توريسم) به دنيا معرفي كنيم.»
رييس تازه درگذشته تشخيص مصلحت نظام، در آخرين وعده‌ و رويكرد اجرايي‌شان نيز با اشاره به سند بيست‌ساله‌ اعلام كردند «اكنون در سند چشم‌انداز بيست ساله مي‌بينيد كه رهبري و مجمع لازم ديدند كه تا 1404 ايران مقام اول را در گردشگري داشته باشد.» اين سخنان نشان‌دهنده اين است كه ايشان تا چه اندازه و با چه ابزارهايي، وارد فعاليت‌هاي گردشگري شده‌اند. شايد بد نباشد به اين نكته هم اشاره كنم كه آخرين سفر استاني آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، در اوايل همين ماه دي انجام شد و بيشتر برنامه سفر ايشان به بازديد از دهكده گردشگري بوشهر گذشت؛ جايي كه خطاب به مسوولانش اين‌گونه گفت: «كار خلاقانه‌اي است كه بايد ادامه بدهيد. از اين ظرفيت طبيعي براي گردشگري و اشتغالزايي استفاده كنيد.»
با اداي احترام به تمامي تلاش‌هاي مثبتي كه آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، در راه آباداني كشور طي ساليان متمادي انجام داده‌اند، اميد را روانه قدم‌هايي مي‌كنيم كه به مدد ايشان در اين راه برداشته شده است.
روح‌شان شاد و يادشان گرامي.
بازديد از دهكده گردشگري بوشهر، 2 دي‌ماه 1395

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون