قاليباف: «وزارت خارجه و تجارت بينالملل» را تشكيل ميدهم
گروه سياسي| در ادامه وعدههايي همچون ايجاد 5 ميليون شغل و پرداخت كارانه 250 هزار توماني به بيكاران، اكنون قاليباف طرح ديگري در سر دارد و ميگويد در دولتش «وزارت خارجه و تجارت بينالملل» را تشكيل خواهد داد. دوشنبه شب در گفتوگوي خبري شبكه دو از برجام سخن گفت و آن را تصميم نظام خواند و اينك از ديپلماسي در خدمت اقتصاد سخن ميگويد. به گزارش فارس او ميگويد: ديپلماسي بايد در خدمت اقتصاد كشور باشد و اين مهم نياز به تغيير ساختار وزارت خارجه دارد. لذا طرح تشكيل وزارت خارجه و گسترش تجارت بينالملل از اولويتهاي دولت بنده در صورت پيروزي است. محمدباقر قاليباف در اين زمينه هم انگشت اتهام را به سوي دولت گرفت و اضافه كرد: متاسفانه تاكنون تجارت و اقتصاد در ساختار وزارت خارجه اهميت چنداني نداشته و وظيفه خود در راستاي كمك به تقويت حوزه اقتصاد و پيدا كردن بازار بينالمللي براي كالاهاي ايراني را بهطور جدي در دستور كار قرار نداده است. او ادامه داد: براي توليدات محصولات كشاورزي، صنعتي و خدماتي بايد بازار بينالمللي پيدا كرد تا امكان فعال شدن تمام ظرفيتهاي عظيم داخلي به كار گرفته شود چرا كه از اين طريق ميتوان حركت موثر و زودبازدهي را در رفع معضل بيكاري در كشور صورت داد، بدون آنكه نياز به سرمايهگذاريهاي هنگفت باشد. اين نامزد رياستجمهوري از تغيير ساختار وزارت امورخارجه سخن ميگويد و اضافه ميكند: تلاش خواهيم كرد تا در ابتدا طرح تغيير ساختار وزارت خارجه به وزارت خارجه وتجارت بينالملل را اجرايي كنيم چرا كه بر اين باور هستيم با اين تغيير ميتوان اولويت امروز كشور كه رونق اقتصادي، افزايش درآمد ملي و ايجاد شغل است را با سرعت پيش برد. قاليباف ژاپن و كره جنوبي را به عنوان مثال بيان ميكند و ميگويد: در كشورهاي پيشرفتهاي مانند كره جنوبي و ژاپن توسعه اقتصادي تا حد زيادي مديون عملكرد دستگاه ديپلماسي اين كشورهاست. بهطوري كه اين كشورها اولويت اصلي خود را پيدا كردن بازار براي توليدكنندگان خود قرار ميدهند. قاليباف افزود: در اين كشورها كه بعد از جنگ جهاني دوم پيشرفت كردهاند وزارت خارجه نقش فعالي در تجارت خارجي و پيدا كردن بازار براي توليدات داخلي بر عهده گرفت و حتي وزارتخانهاي مستقل براي توسعه و گسترش روابط تجاري و اقتصادي بينالمللي به وجود آمد كه در رابطه مستقيم با وزارت خارجه فعاليت ميكند. او در پايان از نماد انتخاباتي خود نيز رونمايي كرد و «ساعت» را نماد انتخاباتي خود خواند و گفت: ما معتقديم در يك دوره كوتاه ميتوانيم از ظرفيت بازار 400 ميليون نفري كشورهاي منطقه براي گسترش فعاليتهاي اقتصادي بهره ببريم؛ در يك افق بلندمدت هم ميتوان با تقويت ديپلماسي اقتصادي، براي گسترش روابط تجاري بينالمللي وزارتخانهاي مستقل نيز ايجاد كرد كه در ارتباط تنگاتنگ با وزارت خارجه و اقتصاد فعاليت كند. قاليباف اين روزها بيش از هر نامزد ديگري حرف ميزند و شعارها و وعدهها و ارقام نجومياش يكي از اصليترين صحبتهاي محافل سياسي شده است. در ميان اين حرافيها اما تنها چيزي كه به چشم نميخورد راهكارهاي او براي تحقق اين وعدههاست. شهردار تهران هنوز پاسخ درستي نداده است كه با كدام راهكار به سمت تحقق 5 ميليون شغل و پرداخت كارانه خواهد رفت. اين در حالي است كه منتقدان او به روشني تحقق چنين وعدهاي را به چالش كشيدهاند و به زبان رياضي ميگويند چنين اتفاقي محال است، اما او به جاي پاسخگويي تنها به حمله كردن بسنده ميكند و منتقدانش را به قديمي بودن مديريتشان متهم ميكند.