• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3813 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱ خرداد

چهار عضو ليست اميد از حضور مردم و راي به اصلاح‌طلبان مي‌گويند

حضور مردم نشانه مطالبات عقيم مانده شهري‌شان بود

حميدرضا خالدي

 

انتخابات شوراها با تمام «اگر» و «اما»هايي كه داشت به خط پايان رسيد و ليست اميد با اعتماد صددرصدي مردم پايتخت، به طور كامل به شوراي پنجم راه پيدا كرد. رخدادي كه با حضور بي‌سابقه مردم در پاي صندوق‌ها، شگفتي جديدي را در حوزه مديريت شهري رقم زد. اما هنوز آنچه پيش روي شوراي پنجم است، چندان مشخص نيست. چه از منظر چالش‌هايي كه از سوي شهري چون تهران پيش روي 21 عضو اصلاح‌طلب آن قرار دارد و چه از لحاظ اينكه اعضاي جديد شورا با اين مشكلات و چالش‌ها چگونه مواجه خواهند شد. اين موضوع در كنار ريشه‌يابي دلايل حضور بي‌سابقه مردم در انتخابات شوراها، موضوعاتي هستند كه «اعتماد» در گفت‌وگو با تعدادي از اعضاي منتخب شوراي پنجم شوراي شهر تهران، آن را به بحث گذاشته است.
نوري: انتخابات شورا پيام مشخصي‌داشت
زهرا صدراعظم نوري، از حضور مردم در انتخابات به عنوان حماسه‌اي ديگر ياد مي‌كند و مي‌گويد: حضور بالاي 70 درصدي مردم در انتخابات و به خصوص انتخابات شوراها در حقيقت پيامي در حيطه مديريت شهري و خواست مردم براي تغييردر اين حوزه است. وي افزود: اين حضور در حقيقت نشان داد كه مردم خواهان به رسميت شناختن حقوق خود در شهرها هستند. ضمن آنكه راي كامل به ليست شوراهاي اميد بيانگر اين بود كه مردم به دنبال مشاركت همگاني هستند و نه مشاركت گروهي خاص. نوري پرهيز از انحصارگرايي را يكي ديگر از مطالبات مردمي دانسته و مي‌گويد: همچنين راي بالاي مردم پيامي بود كه نشان مي‌داد مردم خواستار خردگرايي و تخصص‌گرايي هستند نه حركت‌هاي پوپوليستي و عوامانه. اين كانديداي ليست اميد با اشاره به اعتماد مردم به ليست كامل اصلاح‌طلبان به عنوان يكي از نمادهاي اعتماد مردم به مديريت شهري مي‌گويد: اين اعتماد كامل، باعث مي‌شود تا اعضاي جديد شورا با تلاشي مضاعف و خدمات شفاف، منافع ملي و گروهي را برمنافع فردي ارجح بدانند. بايد مسائل شهر را به طور شفاف با مردم در ميان گذاشت تا در فضايي صميمي و با توجهي كامل به جامعه مدني و غيردولتي و پتانسيل‌هايي كه در سطح شهر وجود دارد به اداره شهر بپردازيم و تهران را به كلانشهري درخور زندگي براي شهروندان آن تبديل كنيم.
حبيب زاده: برنامه‌هاي مفصلي براي شهر داريم
 افشين حبيب‌زاده، ديگر عضو شوراي شهر پنجم تهران نيز دليل حضور پرشور مردم تهران در انتخابات شوراها را در سه عامل بيان مي‌كند: اگر بخواهيم واقع‌بين باشيم نخستين دليل حضور مردم در انتخابات شوراها، همزماني آن با برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري بود. انتخاباتي كه از حساسيت بالايي برخوردار بود و همين مساله مردم را به پاي صندوق‌ها كشيده بود.
وي از طولاني شدن دوره مديريت شهري به عنوان دومين عامل حضور مردم در انتخابات شوراها براي تغيير در وضعيت موجود، ياد مي‌كند و مي‌گويد: طولاني شدن مديريت اصولگرايان برشهر و مديريت شهري عامل ديگري بود كه مردم را برآن داشت تا براي تغيير اين وضعيت به پاي صندوق‌ها بيايند و نگذارند وضعيت به همان‌گونه ادامه داشته باشد. بالارفتن سطح مطالبات مردمي سومين فاكتوري است كه حبيب‌زاده از آن به عنوان دليلي براي حضور حداكثري مردم در انتخابات شوراها ياد مي‌كند: يكي ديگر از دلايل اين استقبال، بالا رفتن سطح مطالبات و انتظارات مردم از شهر و مديريت شهري است و اينكه مديريت شهري كنوني نتوانست مطالبات و توقعات‌شان را برآورده كند. به همين دليل مردم پاي صندوق‌ها آمدند تا به مديراني جديد در حوزه شهرشان راي دهند. وي با ذكر اينكه ليست اصلاح‌طلبان با برنامه‌اي مشخص و تخصصي در اين انتخابات حاضر شده بود، مي‌گويد: برنامه‌هاي اصلاح‌طلبان شامل شناسايي مشكلات و نارسايي‌ها و چالش‌هاي شهر تهران بود و اينكه براي از بين بردن هر يك از آنها چه بايد كرد. ما نيز به عنوان اعضايي كه از سوي همين شوراي سياستگذاري به صحن راه پيدا كرده‌ايم خود را موظف مي‌دانيم تا ضمن متعهد بودن به اين برنامه تمام تلاش‌مان را براي اجراي هر چه بهتر آن به كار‌ گيريم. حبيب‌زاده تاكيد كرد: نكته حايز اهميت ديگر اين است كه اصلاح‌طلبان بايد خودشان منتقد خودشان باشند. به خصوص آنكه شهردار را بايد خودشان انتخاب كنند. ولي اين امر نبايد باعث شود تا از وظيفه نظارتي خود در قبال شهرداري غافل شوند. بلكه بايد به گونه‌اي عمل كرد كه با نظارت خود، بهترين حمايت را از شهرداري داشته باشيم.
ميرلوحي: شوكه شدم
محمود ميرلوحي، از ديگر اسامي ليست اميد اصلاح‌طلبان ترجيح مي‌دهد از واژه «شوكه» شدن براي بيان عمق حضور مردم در انتخابات شوراها استفاده كند: من به واقع از اين‌همه حضور شوكه شدم. ما در انتخابات سال 94 تصور مي‌كرديم كه مردم حضوري خارق‌العاده داشتند ولي روز جمعه حضور مردم به حدي بود كه آن حضور پيش آن كمرنگ جلوه مي‌كرد. وي در بيان ويژگي‌هاي اين حضور نيز مي‌گويد: اين حضور همراه با بزرگواري مردم و عقلانيت و درايت آنها بود. حضوري كه مي‌توان به عنوان سرمايه‌اي عظيم در غرب‌آسيا از آن ياد كرد. حضوري كه حكايت از وجود چنين دموكراسي عميقي در ايران دارد. اين چهره شاخص اصلاح‌طلبان در پاسخ به اين سوال كه اصلاح‌طلبان راه‌يافته به شورا چه وظيفه در قبال اين حضور بي‌نظير مردم دارند، مي‌گويد: اين آرا وظيفه ما را به غايت سنگين‌تر مي‌كند. فكر مي‌كنم بايد قسمنامه‌اي را تنظيم كنيم و در آن همگي همقسم شويم تا تمام تلاش‌مان را در طول 4 سال آينده براي خدمت به شهر و شهروندانش انجام دهيم تا با رفع نواقص كنوني پايتخت كشورمان را به شهري در شأن مردم بزرگوار آن تبديل كنيم.
‌نژادبهرام: به خروش مردمم، تعظيم مي‌كنم
زهرا نژاد بهرام هم از چهره‌هاي ديگر اصلاح‌طلبان است كه تا چندي ديگر بريكي از كرسي‌هاي شوراي شهر پنجم شهر تهران خواهد نشست. وي نيز تمام احساساتش را در مورد حضور پرشور مردم در انتخابات شوراها در جمله‌اي كوتاه اينچنين بيان مي‌كند: حضور مردم در انتخابات شوراها در روز جمعه نشانه‌اي بود از خرد ورزي، اعتماد به اصلاح‌طلبان، عشق و جنبش و عظمت يك ملت. به همين دليل من به شخصه به اين همه بزرگي و عظمت مردم كشورم خاضعانه تعظيم مي‌كنم. ضمن آنكه به خاطر اعتماد مردمم به خود افتخار مي‌كنم و از حمايت اصلاح‌طلبان و اينكه من را لايق در ليست قرار دادن، دانستند نيز قدرداني مي‌كنم. وي نيز اما در مورد وظايف اصلاح‌طلبان در شوراي آتي مي‌گويد: همانطور كه بارها گفته شده است هركدام از اعضاي ليست اميد براساس تخصصي كه داشته‌اند انتخاب شده‌اند. بنابراين همه ما، هم خود را متعهد به برنامه تدوين شده از سوي شوراي عالي سياستگذاري مي‌دانيم و هم هر كدام بسته به تخصصي كه داريم تلاش خواهيم كرد تا در حوزه‌هاي مختلف، شهرمان را به سمت تعالي و رشد، سوق دهيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون