• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3813 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱ خرداد

ورود ۳۲ هواپيما به ايران در ۲۰ ماه آينده

ناوگان هوايي ايران كه در طول چند دهه گذشته به دليل تحريم‌هاي دوجانبه‌اي كه عليه كشور اعمال شده بود عملا توان خريد هواپيماهاي نوساز را از دست داده و نسبت به انجام مذاكرات نيز ناتوان شده بود حالا و در طول كمتر از
۲۰ ماه آينده مي‌تواند با انقلابي جديد روبه‌رو شود. پس از اجرايي شدن برجام و قرارگرفتن بند لغو تحريم‌هاي هوايي ايران در اين توافق بزرگ عملا شرايط براي ايرلاين‌هاي ايراني فراهم شد تا بتواند به‌طور مستقيم با هواپيماسازان بزرگ جهان مذاكره كند. پس از چند ماه مذاكره مداوم سرانجام ايران‌اير به عنوان نخستين ايرلاين ايراني توانست مذاكرات خود را با سه شركت ايرباس، بويينگ و ATR به پايان برساند تا روند تحويل هواپيماهاي جديد به كشور پس از مدت‌ها توقف از سرگرفته شود.
پس از نهايي شدن مذاكرات با ايرباس ابتدا اين شركت سه فروند هواپيماي ۳۲۱ و ۳۳۰ به ايران تحويل داد و پس از آن شركت ATR نيز با نهايي كردن مذاكرات ۱۵ ماهه خود در يك روز چهار هواپيما به ناوگان كشور اضافه كرد. البته اين موضوع براساس گفته‌هاي مديرعامل ايران‌اير صرفا آغاز روندي طولاني است كه در طول ۲۰ ماه آينده يعني ماه‌هاي باقي‌ مانده از سال ۲۰۱۷ و ۱۲ ماه سال ۲۰۱۸ ادامه پيدا خواهد كرد. در طول اين ۲۰ ماه ايران انتظار دارد حدودا ۳۲ فروند هواپيما از اين سه شركت بزرگ هواپيماساز جهان تحويل بگيرد. طبق برآوردهاي صورت گرفته در سال ۲۰۱۷ به ايران‌اير ۹ هواپيماي جديد تحويل خواهد شد. شركت ATR، پنج فروند هواپيماي ديگر را با هدف توسعه و تجهيز ناوگان برد كوتاه ايران به ايران‌اير تحويل مي‌دهد و ايرباس نيز تحويل چهار فروند هواپيما از خانواده ۳۲۰ را در دستور كار خود قرار خواهد داد.
در سال ۲۰۱۸ تعداد هواپيماهاي تحويلي به ايران به عدد ۲۳ خواهد رسيد. در اين سال طبق توافقات صورت گرفته ايرباس به ايران پنج فروند هواپيماي ۳۲۱ و چهار فروند هواپيماي ۳۳۰ تحويل خواهد داد. همچنين براساس قرارداد نهايي با شركت ATR اين هواپيماساز ايتاليايي – فرانسوي تا پايان سال ۲۰۱۸ بايد قرارداد خود را به طور كامل اجرايي كند. از اين‌رو ۱۱ هواپيماي باقي مانده در سال آينده ميلادي تحويل خواهد شد. در كنار اينها از آوريل سال آينده شركت بويينگ نيز نخستين هواپيماي خود را از خانواده ۷۷۷ به ايران‌اير تحويل مي‌دهد و تا پايان سال ۲۰۱۸ تعداد هواپيماي تحويل شده به ايران را به سه فروند خواهد رساند. پس از آنكه ايران‌اير به مدت ۲۰ سال امكان خريد حتي يك فروند هواپيماي نو را پيدا نكرده بود، موفق شديم در طول ماه‌هاي گذشته هفت فروند هواپيماي نو تحويل بگيريم و انتظار داشته باشيد كه در ۲۰ ماه آينده ۳۲ هواپيماي نو ديگر نيز وارد ناوگانش شود. اين اتفاق بزرگ كه مي‌تواند سن ناوگان ايران را به شكل قابل توجهي كاهش دهد زير سايه اجراي توافق هسته‌اي اتفاق افتاده كه البته مي‌تواند در آينده نزديك با همراهي ديگر ايرلاين‌ها به انقلابي بزرگ در صنعت هوايي ايران منجر شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون