• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3822 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۱ خرداد

مرسك دانمارك نفت را از پارس جنوبي استخراج مي‌كند؟

كاردر: به زودي با شركت دانماركي توافق مي‌كنيم

تا پيش از پايان سال، توليد نفت از پارس جنوبي به رقم 35 هزار بشكه خواهد رسيد

مديرعامل شركت ملي نفت ايران در حالي از رد طرح اوليه شركت مرسك دانمارك در خصوص فاز دوم لايه نفتي پارس جنوبي در شركت ملي نفت سخن گفت كه چندي پيش بيژن زنگنه، وزير نفت از احتمال بسته شدن قراردادهاي جديد نفتي تا پيش از پايان دولت يازدهم خبر داد و ابراز اميدواري كرد توليدات نفت ايران به زودي رشد چشمگيري خواهد كرد.
بي شك وزارت نفت در چهار ساله دولت يازدهم يكي از موفق‌ترين وزارتخانه‌ها بوده است، به گونه‌اي كه بخش مهمي از رشد بالا و دو رقمي سال گذشته اقتصاد ناشي از افزايش فروش نفت است. زنگنه هر چند از ابتداي كار دولت يازدهم با مخالفت‌هاي جدي از سوي جناح مقابل مواجه شده بود، سعي كرد بي‌توجه به اين مسائل راهي كه درست مي‌داند را بپيمايد. نتيجه اين فعاليت‌ها تاكنون افزايش توليد، به ويژه در ميادين مشترك گاز و نفت بوده است.
اواخر فروردين ماه بود كه رييس‌جمهور براي افتتاح 5 فاز پارس جنوبي و افتتاح فاز يك پالايشگاه ستاره خليج فارس به پارس‌جنوبي رفت، افتتاحي كه اگرچه منتقدان گفتند تبليغاتي است، اما به معناي شروع حركت‌هاي بزرگ در صنعت نفت شد. براساس اعلام وزارت نفت، ميزان توليد نفت از لايه‌هاي نفتي پارس جنوبي قرار بود به ۳۵ هزار بشكه در روز برسد. با اين حال هنوز آمار دقيقي از ميزان نفت در جاي اين منطقه وجود ندارد. ميزان نفت درجا در اين مخزن مشترك بين ايران و قطر از 6/1 ميليارد بشكه تا 20 ميليارد بشكه برآورد شده است. با اين همه قطر از سال 1371، توسعه اين بخش را آغاز كرد و در حال حاضر روزانه 300 هزار بشكه از اين ميدان برداشت مي‌كند. ايران نيز براي نخستين بار در آخرين روزهاي اسفند سال گذشته به بهره‌برداري از اين ميدان دست زد.
«بيژن زنگنه»، وزير نفت بيست و هفتم بهمن ماه در خصوص توليد نفت از لايه نفتي پارس‌جنوبي گفته بود: «تا قبل از پايان سال، توليد از ميدان مشترك پارس جنوبي به 35 هزار بشكه خواهد رسيد.» اين وعده وزير نفت محقق نشد تا اينكه «غلامرضا منوچهري»، معاون مهندسي و توسعه شركت ملي نفت در پايان سال 1395 از رسيدن توليد نفت از لايه نفتي پارس جنوبي به 35 هزار بشكه در نخستين هفته فروردين ماه 96 خبر داد. منوچهري 29 اسفند 95 در اين خصوص گفت: «به طور طبيعي برداشت از هر چاه با روزانه پنج هزار بشكه آغاز مي‎شود و ظرف پنج تا هفت روز به تدريج به رقم برداشت روزانه 35 هزار بشكه مي‎رسيم و اين رقم توليد استمرار خواهد داشت.» پس از آن وزير نفت از توليد روزانه 20 هزار بشكه نفت از پارس جنوبي خبر داد كه در حال حاضر اين رقم پنج هزار بشكه در روز افزايش يافته اما هنوز سرمايه‌گذاري در اين بخش آغاز نشده است. با اين وجود مديرعامل شركت ملي نفت وعده داد، پيش از پايان سال جاري توليد نفت به رقم وعده داده شده خواهد رسيد. اين وعده را هم بيژن زنگنه، وزير نفت هفته قبل در جريان نشست اوپك تكميل كرد و از مذاكره با يك شركت دانماركي به نام « مرسك» براي توسعه اين ميدان خبر داد.

ابرشركت انرژي با سابقه‌ 60 ساله
در ايران
مرسك لاين، كه به نام مرسك هم شناحته مي‌شود، شركت خوشه‌اي دانماركي است كه در سال ۱۹۰۴ توسط آرنولد پيتر مولر تاسيس شد. اين شركت در عرصه‌هاي مختلف اقتصادي فعال‌است، اما مشاركت عمده آن، در زمينه‌هاي حمل‌ونقل و انرژي است. شركت مرسك بزرگ‌ترين شركت حمل و نقل دريايي در جهان است. مركز اين شركت در كپنهاگ قرار دارد، اما داراي شعباتي در ۱۳۵ كشور جهان است و شمار كاركنانش بيش از ۱۰۸ هزار نفر است.
سابقه همكاري اين شركت با ايران به سال‌هاي دورتر و دهه 30 شمسي باز مي‌گردد اما از سال 1390 كه فشارهاي غرب بر ايران افزايش يافت و تحريم‌ها بخش‌هاي اصلي اقتصاد كشور را شامل شد، اين شركت اعلام كرد: «از حمل و نقل محموله‌هاي باري به بندر امام خميني، بندر عباس و عسلويه صرف نظر مي‌كند.» پس از يك‌سال كه فشارها به ايران بيشتر شد، اين شركت تمام مراودات خود با كشور را قطع كرد و ديگر ارتباطي با ايران نداشت. اما پس از توافق برجام و مهيا شدن شرايط براي همكاري‌هاي دوباره، از مهر ماه سال گذشته اين شركت اعلام كرد روابط خود با ايران را از سر مي‌گيرد.
وزارت نفت ايران تمايل داشت تا اين شركت در توسعه لايه نفتي پارس جنوبي با ايران همكاري كند اما پيشنهادي كه شركت دانماركي داد، با مخالفت طرف ايراني مواجه شد تا مذاكرات دوباره از سر گرفته شد.

با مرسك تا پيش از پايان سال
 به توافق مي‌رسيم
«علي كاردر»، مديرعامل شركت ملي نفت ايران خبرداده كه مذاكره براي فاز دوم توسعه لايه نفتي پارس جنوبي با شركت دانماركي مرسك در حال انجام است. اين شركت دانماركي طرح خود را اخيرا براي توسعه لايه نفتي به شركت ملي نفت ارايه كرده اما اين طرح مورد موافقت ما قرار نگرفت.
معاون وزير نفت در تشريح دلايل مخالفت با طرح شركت مرسك اذعان داشت: اين طرح از نظر مدل برداشت از ميدان و ضريب بازيافت مورد قبول ما نبود و قرار شد مذاكرات در اين زمينه ادامه داشته باشد و طرح جديدي با اعمال نقطه نظرات شركت ملي نفت ارايه دهند.
كاردر در پاسخ به اينكه «آيا فكر مي‌كنيد مذاكرات با شركت مرسك تا پايان امسال به نتيجه برسد»، گفت: بله، بايد پيش از پايان امسال به نتيجه برسد. مديرعامل شركت ملي نفت ايران در خصوص چرايي نرسيدن ميزان توليد نفت از فاز نخست لايه نفتي پارس جنوبي به 35 هزار بشكه در روز كه هدف‌گذاري توليد در فاز نخست بود، تصريح كرد: يك مقدار در خصوص  FPSO (شناور جمع‌آوري و پالايش) بايد آرام آرام كار كنيم، عموما در تمامي طرح‌هاي ما به همين شكل است كه ما آرام آرام ميزان توليد را بالا مي‌بريم تا اتفاق غيرايمني در آنجا شكل نگيرد. وي خاطرنشان كرد: با افزايش آرام آرام ميزان توليد نفت از 25 هزار بشكه در روز فعلي، در آينده به توليد 35 هزار بشكه‌اي خواهيم رسيد و بعد از آن با به نتيجه رسيدن مذاكرات فاز دوم، نسبت به افزايش ظرفيت برداشت نفت از لايه‌هاي نفتي پارس جنوبي اقدام مي‌كنيم.
به نظر مي‌رسد مسوولان وزارت نفت به آينده بسيار خوش‌بين هستند و با وجود موانعي كه بر سر راه آنها وجود دارد، در صحبت‌هاي خود نسبت به آينده نزديك ابراز اميدواري مي‌كنند. با توجه به سابقه طولاني مدت همكاري ايران با شركت دانماركي مرسك، به نظر نمي‌آيد در اين رابطه هم مشكل مهمي وجود داشته باشد و دو طرف پس از مقداري چانه‌زني به تفاهم خواهند رسيد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون