• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3822 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۱ خرداد

ادغام پروژه‌اي شكست‌خورده

ابوذر نديمي نماينده پيشين مجلس

ادغام وزارتخانه‌ها قرار بود دولت را كوچك، روابط را تسهيل و رضايت مردم را جلب كند كه نه تنها چنين نشد بلكه نتايج كاملا معكوسي به دست آمد. درنتيجه بايد از تصميم دولت روحاني در جهت اصلاح رويه غلط گذشته دفاع كرد و خواهان جدايي وزارتخانه‌هايي شد كه در كنار يكديگر راه پيشرفت را سد كردند و رويه‌اي در پيش گرفت كه هر چه سريع‌تر بتواند رضايت مردم را جلب كند. شخصا در زماني‌كه بحث ادغام وزارتخانه‌ها با يكديگر انجام شد از آن دفاع كردم اما هر چه زمان گذشت بيشتر متوجه شدم كه اين كار عبث بود.
يكي از مشكلاتي كه طرح ادغام وزارتخانه‌ها داشت، تلفيق حوزه‌هايي بود كه به يكديگر نامرتبط هستند، مانند حوزه راه و مسكن، هر چند هر دو در حوزه ساخت قرار دارند اما در يكي بخش خصوصي پرچمدار پيشبرد امور است و در ديگري دولت. در حوزه صنعت، معدن و بازرگاني هم با چنين مشكلي مواجه شديم، مضاف بر اينكه توقع مي‌رفت با ادغام اين سه وزارتخانه با يكديگر، بازرگاني در خدمت توليد قرار بگيرد كه چنين نشد. در ايران، واردات تابعي از درآمدهاي نفتي كشور است و با ادغام وزارتخانه‌ها با هم همه‌چيز به تصميم وزير منوط شد، اگر وزيري حامي توليد بود، كل وزارتخانه را در اين جهت سازماندهي مي‌كرد و اگر حامي بازرگاني بود، به طرف ديگر. درنتيجه امروز صنعتگران و بازرگانان به‌شدت نسبت به وضعيت ابراز ناراحتي مي‌كنند و هر دو معتقدند كه ادغام به پيشبرد امور كمك نكرد و مشكلاتي را هم ايجاد كرد. علاوه بر اين جايگاه وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي را در نظر داشته باشيد، تمام زمان وزير صرف مسائل روابط كار مي‌شود و عملا تعاون و رفاه اجتماعي عقب زده شده‌اند. وزير اين وزارتخانه صبح به صبح با كوهي از مسائل مواجه مي‌شود كه پرداختن به هر كدام نيازمند كار تخصصي است. در بخش ورزش و جوانان نيز چنين وضعي حكمفرماست و به بيان ديگر، بايد گفت كل پرونده مربوط به ادغام وزارتخانه‌ها شكست سنگيني خورد و رويكرد دولت براي تغيير وزارتخانه‌ها و بازگشت به شرايط پيش از ادغام كاملا قابل دفاع است زيرا هيچ پيروزي به دست نيامد. از سوي ديگر حتي دولت هم كوچك نشد و از نقش تصديگرايانه آن كاسته نشد. به بيان ديگر هر چيزي كه توقع مي‌رفت عملي شود، به شكلي معكوس عملي شد و جا را براي هر دفاعي از طرح سال 1390 تنگ كرد.
زماني كه بحث ادغام به وجود آمد، من از آن دفاع كردم چرا كه فكر مي‌كردم به كوچك شدن دولت و كاهش تصديگري آن مي‌انجامد، همچنين انتظار مي‌رفت تسهيل و تسريع امور در دستور قرار خواهد گرفت و به رضايت مردم منجر مي‌شود. با اين همه، هيچ‌كدام از اين توقعات عملي نشدند و همه‌چيز با شكست رو به‌رو شد. اكنون همه از اين تصميمات آسيب ديدند و نبايد لجبازي كرد و مثلا ادعا كرد حرف مرد يكي است و پافشاري بي‌مورد انجام داد. نتايج خارج از اراده و حسن‌نيت افراد به دست مي‌آيد و شكست هم بخشي از هر عمل است، درنتيجه امروز بايد از اين تغييرات دفاع كرد و به دولت ياري رساند تا بهترين تصميم را بگيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون