• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3173 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۵ بهمن

توكلي از «مهدي هاشمي» چه گفت؟


گروه سياسي| احمد توكلي نماينده مردم تهران، در نطق ميان دستور روز گذشته مجلس شوراي اسلامي، از پرونده‌اي صحبت كرد كه چند وقتي است رسيدگي قضايي به آن آغاز شده است. پرونده مهدي هاشمي كه طي چند وقت اخير بارها از سوي برخي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، بر هرچه زودتر به نتيجه رسيدن آن از سوي دستگاه قضايي تاكيد شده است، اين‌بار نيز احمد توكلي از تريبون مجلس، جزيياتي را مطرح مي‌كند كه از نگاه خودش دانستن آن حق مردم است.
به گزارش خانه ملت، توكلي در بخشي از اين نطق گفت: در ژوئن ۲۰۰۲ (خرداد ۱۳۸۱) و ژانويه ۲۰۰۳ شركت نفت دولتي نروژ، دو نوبت به يك كارمند رسمي دولت كه فرزند رييس‌جمهور اسبق ايران و مديرعامل سازمان بهينه‌سازي مصرف سوخت بوده است، مبلغ ۲/۵ ميليون دلار مي‌پردازد تا وي به استات اويل براي انعقاد قراردادي در پارس جنوبي كمك كند. و مشاركت بعدي در صنعت استخراج نفت را براي آن تسهيل نمايد. استات اويل مي‌پذيرد كه تا ۱۰ سال بعد نيز سالانه يك ميليون دلار، يعني جمعا ۲/۱۵ ميليون به طرف ايراني پرداخت كند. بعد از يك سال مذاكرات فشرده بين دو طرف توافق مي‌شود. براي پنهانكاري و پولشويي شركت سرمايه‌گذاري هورتن به مديريت عباس يزدانپناه، واسطه شده و قرارداد به ظاهر بين هورتن و استات اويل منعقد مي‌شود.
 اين قرارداد در ظاهر براي دادن مشاوره به استات اويل، در ۱۲ ژوئن ۲۰۰۲ در لندن با حضور مهدي هاشمي امضا مي‌شود. وي ادامه داد: بالاخره در پايان ۲۰۰۲ استات اويل موفق به انعقاد قرارداد با شركت ملي نفت ايران مي‌شود. يك سال بعد در ۶ اكتبر ۲۰۰۳ (۱۵ شهريور ۱۳۸۲) يك روزنامه نروژي قرارداد را افشا و افكار عمومي را از آن آگاه مي‌كند و موجي از اعتراض برمي‌خيزد. احمد توكلي در بيان آنچه در ايران بعد از آن قرار داد صورت گرفت، هم گفت: وزير اطلاعات وقت در گزارش به رييس‌جمهور مي‌نويسد كه ۹ ملاقات بين مهدي هاشمي و استات اويل در اينجا و خارج از كشور انجام شده است و از قول مهدي هاشمي نقل مي‌كند كه من مي‌خواستم نروژي‌ها را تشويق كنم كه در عرصه پارس جنوبي فعال شوند و اين ماجرا را نروژ و امريكا براي لطمه زدن به هاشمي‌رفسنجاني ساخته‌اند.
وزارت اطلاعات همچنين مدعي مي‌شود كه ماجرا به اين دليل به مهدي هاشمي ارتباط داده شده كه فساد دروني استات اويل پوشانده شود. در حالي كه نروژ پنجمين كشور جهان از حيث سلامت مالي است. اين نماينده مجلس در ادامه خاطرنشان كرد: بايد پرسيد شرح وظايف مديرعامل سازمان بهينه‌سازي سوخت، چه ربطي به قرارداد‌هاي نفتي خارجي دارد كه مهدي هاشمي حداقل ۹ بار در اينجا و خارج با استات‌اويل ملاقات مي‌كند؟ پس از ۱۲ سال از افشاي ماجرا و شش سال از پايان رسيدگي به فساد و اعمال مجازات‌ها در نروژ و امريكا، رسيدگي قضايي به اتهامات مهدي هاشمي در جريان است، وكلاي وي كيفرخواست دادستان را بيانيه سياسي مي‌خوانند و ادعا مي‌كنند كه اسناد جمع‌آوري شده از طرق قضايي بين‌المللي از امريكا و انگليس معتبر نيست چون اين دو كشور دول متخاصم با ما هستند. متهم نيز در دفاعيه خود كيفرخواست را بيانيه شوم سياسي مي‌خواند و آن را وسيله تسويه حساب با پدرش مي‌نامد.
وي اعترافات متهمان ديگر را كه چند نفر از آنان اعضاي دفتر خود او بودند، تحت شكنجه اعلام مي‌كند.
احمد توكلي در پايان عنوان كرد: به عنوان نماينده ملت ايران بخشي از اطلاعات ذي‌ربط را گفتم تا ملت كه جز اجراي عدالت در برخورد با ضعيف و قوت از هر قشر و جناحي انتظاري ندارد، توجه داشته باشد كه اگر قاضي محترم دادگاه، فردا حكم قاطعي داد، دست غوغاسالاران متكي به زر و زور فاسدان را كه به تخطئه قوه قضاييه خواهند پرداخت، بخواند و فريب سياسي‌سازي پرونده را نخورد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون