• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3840 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۷ تير

نبايد كار اقتصادي در باشگاه‌هاي فوتبال به كمك هواداران ختم ‌شود

وزارت در انتخاب هيات‌مديره سرخابي‌ها بيشتر دقت كند

مهدي روزخوش

انجام كارهاي اقتصادي در يك باشگاه براي درآمدزايي امري طبيعي است. همه باشگاه‌هاي معتبر دنيا براي كسب درآمد كارهاي اقتصادي گوناگوني انجام مي‌دهند. شايد در كشور ما باشگاه‌ها نتوانند به معناي واقعي درآمدزايي كنند؛ اما گاهي اوقات حضور افراد اقتصاددان در هيات‌مديره باشگاه‌ها كمك زيادي به انجام پروژه‌هاي اقتصادي كرده تا اين باشگاه‌ها بتوانند بخشي از هزينه‌هاي جاري خود را به دست بياورند. البته گاهي اوقات هم حضور بعضي افراد اقتصادي در هيات‌مديره باشگاه‌ها نه‌تنها ثمري نداشته، بلكه لطماتي را هم به امور باشگاه وارد كرده است.
اواخر خرداد سال قبل با حكم محمود گودرزي كه در آن مقطع وزير ورزش و جوانان بود، فرشيد گلزاده عضو هيات‌مديره باشگاه پرسپوليس شد. او كه مديرعامل فروشگا‌ه‌هاي زنجيره‌اي رفاه بود، با اين استدلال به عضويت هيات‌مديره درآمد تا با پروژه‌هاي اقتصادي قدم‌هايي در راه درآمدزايي باشگاه پرسپوليس بردارد. البته در آن مقطع صحبت‌هايي هم مطرح شد مبني بر اينكه قرار است فروشگاه رفاه به عنوان اسپانسر باشگاه فعاليت كند؛ اما گلزاده طي مصاحبه‌‌اي با تكذيب اين موضوع عنوان كرد قرار است با طراحي و پيگيري پروژه‌هاي اقتصادي باشگاه پرسپوليس را به درآمدزايي برساند.
با عضويت گلزاده در هيات‌مديره پرسپوليس دور از ذهن هم نبود كه اين باشگاه به دنبال طراحي پروژه‌هاي اقتصادي باشد اما هرچه زمان گذشت مشخص شد همه اين پروژه‌ها در حد يك حرف بوده و حضور اين فرد بيشتر جنبه تبليغاتي براي خودش به همراه داشته است.
حال در اين ميان سوالي كه مطرح مي‌شود اين است كه حضور گلزاده در هيات‌مديره پرسپوليس بدون هيچ تجربه فوتبالي چه توجيهي داشته است؟ اين درحالي است كه با حضور او نه‌تنها هيچ كار اقتصادي در باشگاه انجام نشده بلكه يك كرسي -كه مي‌شد در اختيار فرد باتجربه‌تري باشد- از بين رفت.
طي يك سال اخير اوج هنر اقتصادي باشگاه پرسپوليس درآمدزايي از جيب هواداران بوده است. طراحي و اجراي سامانه هواداري كه با گذشت زمان كارايي خود را از دست داد مهم‌ترين محل درآمدزايي باشگاه بود. البته زماني كه باشگاه متوجه شد از اين سامانه درآمد مورد انتظار را ندارد، رسما روي سايت خود شماره حساب باشگاه را اعلام كرد تا هواداران مستقيم پول را به حساب باشگاه واريز كنند. در جديد‌ترين اقدام هم روش ديگري براي كمك گرفتن از هواداران اعلام شد كه «كمپين هواداران شش ميليوني» نامگذاري شده است.
بيشتر باشگاه‌هاي اروپايي روش‌هاي متنوعي براي درآمدزايي دارند كه يكي از مهم‌ترين منابع، حق پش تلويزيوني است البته بايد بپذيريم باشگاه‌هاي ايراني از اين حق محروم هستند اما اين دليل نمي‌شود كه باشگاه‌ها براي كسب درآمد دست به سوي هواداران دراز كنند و نام اين كار را كارهاي اقتصادي بگذارند. اگر واقعا قرار است اينچنين درآمدزايي كنند پس حضور افراد اقتصادي در هيات‌مديره باشگاه‌ها چه توجيهي دارد؟ بهتر نيست به جاي اين افراد كه به فكر شهرت هستند يك پيشكسوت به عضويت هيات‌مديره درآيد تا تاثير بيشتري در عملكرد باشگاه داشته باشد؟
بر اساس اخباري كه در رسانه‌هاي مختلف منتشر شد، باشگاه پرسپوليس طي يك سال اخير چيزي حدود 45 ميليارد تومان از سامانه هواداري و كمك هواداران درآمد داشته است. با همين پول باشگاه حدود 80 درصد قرارداد بازيكنان و كادر فني خود را پرداخت كرد و توانست ثبات مالي را در طول فصل ايجاد كند اما مهم‌ترين مساله و انتقادي كه به اين طرح مطرح مي‌شود اين است كه اين گونه طرح‌هاي اجرايي اقتصادي نيست و فقط مبتني به كمك هواداران است. يعني اگر روزي هواداران از روند كاري باشگاه ناراضي بودند و پولي به حساب باشگاه واريز نكردند اين طرح هم با مشكل مواجه خواهد شد. بنابراين بايد بپذيريم بخش اعظم درآمدي كه باشگاه پرسپوليس طي يك سال اخير داشته به خاطر نتايج خوب اين تيم در ليگ برتر بوده است نه هنرنمايي برخي مديران اقتصادي كه با وعده طرح‌هاي اقتصادي وارد باشگاه شدند.
اين روش درآمدزايي را فقط مي‌توان در فوتبال ايران ديد. باشگاه‌هاي ما بدون اينكه خدماتي به هواداران خود بدهند، فقط و فقط به پشوانه جذب برخي ستاره‌ها و نتايجي كه كسب مي‌كنند دست به دامن هواداران مي‌شوند تا بلكه بخشي از هزينه‌هاي خود را جبران كنند. با اين وجود انتظار مي‌رود وزارت ورزش و جوانان كه قصد ايجاد تغييراتي در هيات‌مديره دو باشگاه تهراني را دارد در انتخاب خود دقت بيشتري داشته باشد تا افراد با اهداف شخصي وارد هيات‌مديره باشگاه نشوند.

 

عضو جديد هيات‌مديره استقلال:
به زودي بدهي‌هاي استقلال تعيين تكليف خواهد شد

اكبر عباسى ملكي عضو جديد هيات‌مديره استقلال معتقد است بخش مهمى از بدهى‌هاى انباشته استقلال در بخش ماليات‌هاست و بزودى تعيين تكليف خواهد شد. او اظهار كرد: اين تيم متعلق به مردم است و براى آن درآمدى ثابت و پايدار ايجاد خواهيم كرد. بيش از ٣٧ سال است در بخش پولى و بانكى كار كرده‌ام و تجربه مديريت و اداره فعاليت هاى كلان اقتصادى را داريم و در هر موقعيت مديريتى كه حضور داشتم تلاش كردم اثرگذار باشم. مشاور آقاي هاشمى‌طبا بوده‌ام و در سال‌هاى مسووليتم در بانك كشاورزى بانى ايجاد كشتى و دو و ميدانى براى روستاييان شدم و برخي از قهرمانان ملى ايران مانند عليرضا دبير در آن زمان از شهر رى از همين رقابت‌ها به دنياى قهرمانى وارد شدند. كميته ورزش بانك كشاورزى در سال‌هاى ٦٩ و ١٣٧٠ متشكل از پرويز سيروس پور، محمدرضا طالقانى، صدرالدين كاظمى و مرحوم حسين حصارى بود در دووميدانى هم احد برنجى به مجموعه ما كمك مي‌كرد. شصت و دو سال دارم و در سال‌هاى ورزشى خودم عمدتا دروازه بان بوده و در رشته‌هاى بسكتبال و دووميدانى هم فعاليت در اندازه ورزش دانشجويى و دانش‌آموزى داشتم. وزير محترم و مجمع عمومى باشگاه، تركيب بسيار كارآمد و با تجربه اى را براى هيات‌مديره استقلال انتخاب كرده‌اند و ان‌شاءالله با حمايت هواداران، دوستداران و بزرگان اين تيم و همينطور وزارت ورزش و جوانان، روزهاى موفق ترى پيش روى اين باشگاه است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون