• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3841 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۸ تير

پارلمان ايران مقابل امريكا

200 ميليارد تومان براي گسترش فعاليت‌هاي موشكي و سپاه قدس تصويب مي‌شود

گروه سياسي| نمايندگان ايران در مقابله با تصويب تحريم‌هاي جديد عليه ايران در سناي امريكا دست به كار تدوين طرحي دو فوريتي با عنوان طرح مقابله با اقدامات ماجراجويانه و تروريستي امريكا در 20 ماده شده‌اند. گويا قرار نيست برجام با آب خوش از گلوي دولتمردان ايراني و صلح‌طلبان اروپايي و امريكايي پايين برود. به خصوص كه با آمدن ترامپ اميدها براي وتوي طرح‌هاي ضد ايراني و وضع تحريم‌هاي جديد توسط رييس‌جمهور امريكا هم نااميد شده و سياست‌هاي ترامپ و نمايندگان همفكرش در سنا و كنگره هر لحظه بيشتر آينده برجام را تهديد مي‌كند. 25 خردادماه سناي امريكا با 96 راي مثبت و تنها دو راي منفي تحريم‌هاي جديد عليه ايران را تصويب كرد. اين مصوبه و تصميم سنا براي آنكه نهايي شود بايد به تاييد مجلس نمايندگان و به امضاي ترامپ، هم برسد. سناي امريكا به بهانه توسعه برنامه موشكي ايران آزمايشات اخير و همين‌طور در اعتراض به آنچه واشنگتن آن را «مقابله با اقدامات بي‌ثبات‌كننده ايران» مي‌خواند، اين تصميم را گرفته‌ است. سنا سپاه پاسداران را مسوول بي‌ثباتي در منطقه مي‌داند و اگر اين طرح به تصويب نهايي برسد سپاه براي نخستين بار از سوي امريكا تحريم خواهد شد؛ اتفاقي كه پيش از اين و در سال ۲۰۰۷، شاخه برون‌مرزي سپاه (سپاه قدس) آن را تجربه كرده بود. آن‌طور كه خانه ملت گزارش داده است چند ساعت پيش از تصويب طرح تحريم در كميته روابط خارجي سناي امريكا، فرمانده هوافضاي سپاه از تاسيس سومين كارخانه زيرزميني توليد موشك خبر داده بود. جان كري، وزير خارجه پيشين امريكا هم قبلا درباره تحريم‌هاي جديد عليه ايران هشدار داده و گفته بود كه اينك زمان مناسبي براي چنين اقدامي نيست. هر چه هست اين تحريم‌ها فعلا در سناي امريكا تصويب شده و نمايندگان مجلس ايران هم طرحي دو فوريتي براي مقابله با اين مصوبه تدوين كرده‌اند تا در نخستين جلسه بعد از تعطيلات مجلس در دستور كار نمايندگان قرار گيرد.

تخصيص ۲۰۰۰ ميليارد تومان براي گسترش فعاليت‌هاي موشكي و سپاه قدس
آن‌طور كه كاظم جلالي، رييس مركز پژوهش‌هاي مجلس به ايلنا گفته است در بخشي از اين طرح در راستاي حمايت از نيروهاي مسلح، اختصاص ۱۰۰۰ ميليارد تومان براي گسترش فعاليت‌هاي موشكي جمهوري اسلامي و اختصاص ۱۰۰۰ ميليارد تومان به نيروي قدس سپاه پاسداران براي مبارزه با تروريسم پيش‌بيني شده است. به علاوه وزارت دفاع موظف شده حداكثر ظرف يك ماه طرح عملياتي افزايش توان دفاعي و بازدارندگي كشور در حوزه موشكي را تهيه و به شوراي عالي امنيت ملي ارايه كند. به گفته جلالي اين طرح داراي 20 ماده و 10 بخش شامل مقدمه، تعاريف، تدوين راهبرد، حمايت امريكا از تروريسم، نقض حقوق بشر توسط امريكا، حمايت از نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران، مقابله با تحريم‌هاي اقتصادي امريكا، حمايت از اتباع ايران و هماهنگي است. در بخش نخست طرح، دلايل ارايه طرح با توجه به رفتار مخاطره آميز امريكا در منطقه و سياست‌هاي خصمانه اين كشور بر ضد ايران آمده است. در بخش دوم تعريف‌ها و در بخش سوم تدوين راهبرد و اينكه دولت موظف است هر شش ماه راهبرد جامعي براي مقابله با تهديدهاي امريكا و اعمال تروريستي اين كشور تدوين كند، پيش‌بيني شده است. جلالي گفته است اقدامات لازم ضد گروه‌هاي تروريستي و حاميان آنها، ايجاد شعبه ويژه‌اي در قوه قضاييه براي محاكمه تروريست‌ها، تهيه فهرست جامع و به‌روز از گروه‌هاي تروريستي، اقدام لازم درباره رفتار نقض حقوق بشري امريكا و مشخص شدن مجازات در اين زمينه عليه امريكا جزو بخش‌هاي بعدي طرح مقابله با اقدامات ماجراجويانه و تروريستي امريكاست. به گفته او در بخش هشتم اين طرح تكليف‌هايي براي دولت از جمله وزارت اقتصاد پيش‌بيني شده است كه از جمله آنها اولويت مبادلات اقتصادي با كشورهايي است كه در موضوع دفاعي با جمهوري اسلامي ايران همكاري مي‌كنند و رابطه اقتصادي با امريكا ندارند. در بخش نهم بر حمايت از اتباع ايراني و تهيه فهرستي از زندانيان ايراني كه به دلايل واهي نقض تحريم‌ها در امريكا زنداني شده‌اند براي ارايه به شوراي عالي امنيت ملي و اقدامات لازم براي رهايي آنها تاكيد شده است و در بخش پاياني لزوم همكاري‌هاي بيشتر دستگاه‌هاي امنيتي كشور با يكديگر آمده است.

بروجردي:
طرح مقابله با اقدامات امريكا در كميسيون امنيت ملي نهايي شده است
علاءالدين بروجردي، رييس كميسيون امنيت ملي هم به خانه ملت خبر داده كه اين طرح در كميسيون امنيت ملي نهايي شده و بلافاصله بعد از تعطيلات، به هيات رييسه مجلس تقديم خواهد شد. به گفته بروجردي در جهت دفاع از منافع ملي، اين طرح عرض اندام قدرتمندانه جمهوري اسلامي ايران در برابر اقدام اخير كنگره امريكا است. او در خصوص مختار بودن يا ملزم بودن دولت به اجراي طرح مقابله با اقدامات ماجراجويانه و تروريستي امريكا در منطقه، گفت: در اين طرح الزاماتي براي دولت در نظر گرفته شده و دولت مكلف به اجراي آن است.

نقوي حسيني:
طرح دوفوريتي براي تقابل با مصوبه تحريمي مجلس سنا بعد از تعطيلات ارايه مي‌شود
سيدحسين نقوي حسيني، سخنگوي كميسيون امنيت ملي هم به خانه ملت گفته است اين طرح با كمك مركز پژوهش‌ها تهيه شده است كه در نخستين جلسات آتي مجلس بعد از تعطيلات در صحن علني مجلس مطرح و با حمايت قاطع نمايندگان تصويب خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون