• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3862 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۳ مرداد

توافق با آلستوم براي توليد 2 هزار واگن مترو

پاي فرانسوي‌ها به بخش ريلي هم باز شد

گروه اقتصادي


 گويا سازمان گسترش و نوسازي صنايع قصد دارد تا در آخرين روزهاي دولت يازدهم برنامه ورود تكنولوژي‌هاي جديد به كشور را تسريع ببخشد. از سوي ديگر فرانسوي‌ها هم كه روي خوش ايراني را براي سرمايه‌گذاري ديده‌اند؛ مي‌خواهند از همه فرصت‌هاي موجود براي سرمايه‌گذاري در ايران استفاده كنند تا شايد نگاه منفي قبلي جبران شود.
 فرانسه اين روزها تنها كشوري است كه در بخش هوايي، صنعتي و نفتي ركورددار مذاكره و قرارداد با ايراني‌ها پس از قرارداد برجام است. پس از توافق ايرباس با هما براي فروش 118 فروند هواپيما به ايران، پاي پژو، سيتروئن و البته رنو هم به ايران باز شد. به دنبال اين مذاكرات موفقيت‌آميز، توتال هم براي سرمايه‌گذاري در صنعت نفت پاي ميز مذاكره نشست.
به تازگي شركت آلستوم كه يك شركت فعال چندمليتي فرانسوي است و در زمينه توليد الكتريسيته و صنعت حمل و نقل فعاليت مي‌كند، با مسوولان سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران به توافقاتي براي توليد واگن مترو و قطار رسيده است. اين شركت قرار است تنها شركت فعال در بخش ريلي ايران باشد كه تا پيش از اين به خاطر حرف و حديث‌هايي كه در مورد حضور چيني‌ها مطرح بود، نامي از آن به ميان نيامده بود.
 البته شركت‌هاي ايراني به دليل قدمت همكاري با فرانسوي‌ها هرچند كه در دوران تحريم خاطرات ناخوشي از اين اروپايي نشين در ذهن دارند اما به دليل همكاري‌هاي قديمي هنوز مي‌توانند به حضور مثبت‌شان اميدوار باشند. مخصوصا كه آلستوم فرانسوي در سال ۱۳۳۸ نيروگاه طرشت (برق آلستوم) را در منطقه طرشت و محدوده خيابان ستارخان تهران ساخت كه هنوز هم اين خيابان به همين نام شناخته مي‌شود؛ محبوب است.
حالا بعد از امضاي توافقنامه سرمايه‌گذاري مشترك براي انتقال فناوري ريلي ايران كه در قراردادش بر استفاده حداكثر از توان داخلي تاكيد شده، بارقه اميدي در دل بخش ريلي كشور روشن كرده است.
محمدرضا نعمت‌زاده، وزير كهنه‌كار صنعت، معدن و تجارت گفته است: «موافقتنامه امضا شده ريلي با شركت آلستوم فرانسه براي مشاركت سرمايه‌گذاري، انتقال فناوري، توليد و صادرات و استفاده حداكثري از توانمندي داخلي است.»
نعمت‌زاده در مراسم امضاي توافقنامه همكاري مشترك در ساخت واگن‌هاي مترو شهري و حومه ميان سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو)، شركت آلستوم فرانسه و يك شركت ايريكو تاكيد كرده است: «در اين مشاركت سه جانبه شركت‌هاي پيش گفته به ترتيب با سرمايه‌گذاري ۲۰، ۶۰ و ۲۰ درصدي حضور دارند. هدف از اين مشاركت توسعه كارخانجات ايريكو در ابهر است كه اكنون طرح توسعه آن آغاز شده و قرار است با اين مشاركت تكميل شود. پيش بيني شده كه هزار دستگاه واگن با مشاركت شركت آلستوم در اين مجموعه ساخته شود و با توجه به سهام عمده آنها در اين قرارداد، ما نيز خواستار صادرات واگن به خارج كشور علاوه بر تامين نياز داخلي شديم. بر اساس اين توافقنامه، قرار است آخرين فناوري‌هاي روز جهان نيز به كشور وارد و در بخش نخست همكاري، ۲ هزار دستگاه واگن مورد نياز مترو تامين شود.»
وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين ادامه داده است: «توافقنامه امضا شده براي يك مشاركت سرمايه‌گذاري، انتقال فناوري، توليد و صادرات و استفاده حداكثري از توانمندي داخلي است كه در كنار آن چندين قرارداد همكاري براي تامين ساير اجزا و قطعات از جمله موتور، ريل، ترمز و سيستم‌هاي الكتريكي به صورت جداگانه با ساير شركت‌ها نيز منعقد خواهد شد. با توجه به نياز بالاي داخلي، توليدات فعلا براي تامين نياز كشور و پس از آن صادرات خواهد بود.»
نعمت‌زاده تاكيد كرده است: «وظيفه بخش صنعت، توليد و عرضه واگن‌هاي باكيفيت و برخوردار از استانداردهاي بين‌المللي است و بايد در اين زمينه ظرفيت‌سازي كنيم تا پاسخگوي نيازها باشيم.»
در ادامه منصور معظمي، مديرعامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران و معاون وزير صنعت كه طرف اصلي مذاكره با فرانسوي‌ها بوده هم در اين مراسم گفته است: «مطابق برنامه ششم توسعه و تاكيد دولت براي توسعه صنعت ريلي، مصوبه شوراي اقتصاد براي ساخت دو هزار دستگاه واگن مترو به تصويب رسيد كه ايدرو به عنوان مجري طرح برگزيده شد.»
به گفته اين مقام مسوول، قرار است با امضاي اين قرارداد همكاري سه‌جانبه مشكل واگن‌هاي متروي شهري و حومه حل شود. بين هشت تا ۱۰ هزار واگن در كشور مورد نياز است، اما يكي از مشكلات فعلي نبود توان ساخت داخلي با استفاده از منابع مالي و دستيابي به آخرين فناوري‌هاي روز است.
وي تصريح كرد: «پس از برجام شركت‌هاي مختلف خارجي براي حضور در اين بخش اعلام آمادگي كردند و همين موضوع فرصت مناسبي براي كشور است تا به ارتقاي توان توليد داخلي خود بپردازد.»
معظمي همچنين از انعقاد قرارداد ديگري با حمايت وزارت صنعت در بخش واگن‌هاي مورد نياز راه آهن جمهوري اسلامي ايران خبر داد كه «به اين ترتيب مي‌توانيم حداكثر تا پايان برنامه ششم توسعه مشكل تامين واگن را در كشور حل كنيم.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون