• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3862 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۳ مرداد

چهره‌ها- خبرها

در سوريه مي‌مانيم
رابرت جونز، مسوول دوم و معاون فرمانده نيروي ماموريت‌هاي مشترك در ائتلاف تحت امر امريكا روز يكشنبه اعلام كرد كه ماموريت ائتلاف در سوريه پس از طرد داعش از شهر رقه پايان نمي‌پذيرد. ژنرال جونز در كنفرانس مطبوعاتي خود در سفرش به شهر «عين عيسي» در استان رقه خاطرنشان كرد: «داعش با آزادسازي شهر رقه شكست نمي‌خورد». وي همچنين تاكيد كرد كه ائتلاف بين‌المللي ضد داعش مي‌داند كه بزرگ‌ترين عمليات در سوريه در انتظار آن است. ژنرال جونز همچنين گفت: نيروهاي دموكراتيك سوريه كه بر «عين عيسي» تسلط دارند، ثابت كردند كه شريك قابل اعتماد در راستاي مقابله با داعش هستند و ما همكاري‌مان را با آنها تا شكست كامل داعش ادامه خواهيم داد». وي در پاسخ به سختي‌هاي اين عمليات تصريح كرد: عمليات رقه سخت‌تر از آنچه انتظارش را داشتيم نبود. در حال حاضر انتظار نداريم درخواستي براي افزايش تجهيزات مطرح شود.

تازه ترين اعتراف داماد ترامپ
داماد رييس‌جمهور امريكا مدعي است كه جلسه ژوئن ۲۰۱۶ با يك وكيل روس- امريكايي به حدي اتلاف وقت بود كه از دستيارش خواست تا او را از جلسه بيرون بكشد!به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، جارد كوشنر، داماد رييس‌جمهوري امريكا اين اظهارات را در بيانيه‌اي كه براي كميته‌هاي كنگره‌اي آماده كرده، مطرح كرده است. ايميل‌هايي كه همين ماه منتشر شده نشان مي‌دهد دونالد ترامپ جونيور، پسر ارشد ترامپ پذيرفته كه در برج ترامپ با يك وكيل روس كه مدعي بود اطلاعاتي عليه هيلاري كلينتون، نامزد دموكرات‌ها در انتخابات نوامبر ۲۰۱۶ داشت، ديدار كند. اما كوشنر مي‌گويد كه اين ايميل‌ها را نديده بود و اخيرا وكلايش آنها را به او نشان داده‌اند. كوشنر در بيانيه‌اش گفته است دونالد ترامپ جونيور از او براي حضور در اين نشست دعوت كرد اما او دير به جلسه رسيد و شنيد كه آن وكيل روس درباره مساله فرزند خواندگي صحبت مي‌كند. داماد ترامپ مي‌گويد كه همان زمان به دستيارش پيام كوتاه ارسال كرده و از او خواسته تا او را از جلسه بيرون ببرد. داماد رييس‌جمهوري امريكا تاكيد دارد كه حين كمپين انتخاباتي و دوره انتقالي تنها چهار بار با روس‌ها تماس داشته و هيچكدام از آنها هم نابجا نبوده است. او همچنين مدعي است كه هرگز با هيچ كدام از دولت‌هاي خارجي حين كارزار انتخاباتي همدستي نداشته است. اين مشاور ارشد كاخ سفيد هرگونه اتهام مبني بر كمك مالي روس‌ها در كسب و كار تجاري‌اش در بخش خصوصي را تكذيب مي‌كند. كوشنر اين اظهارات را در بيانيه‌اي ۱۱ صفحه‌اي كه به دست آسوشيتدپرس رسيده، مطرح كرده است.

نامه محمد بن نايف به ملك سلمان:
در برابر توطئه‌هاي امارات هوشيار باشيد

در ادامه بحراني كه با بركناري محمد بن نايف از وليعهدي در دربار آل سعود ايجاد شده، چند روز پيش رسانه‌ها از جمله واشنگتن‌پست و خبرگزاري رويترز به نقل از مسوولان ارشد عربستاني گزارش دادند كه محمد بن نايف به مواد مخدر از جمله كوكايين اعتياد داشته و به همين دليل بركنار شده است. بعد از اين ماجرا گروهي از كاربران عربستاني كمپيني را در توييتر براي حمايت از محمد بن نايف به راه انداخته و متن نامه‌اي را منتشر كرده و مدعي شده‌اند كه اين نامه بن نايف پيش از بركناري به سلمان بن عبدالعزيز، پادشاه عربستان بوده است. در نامه منسوب به بن نايف، او ضمن اعتراف به اختلاف نظر با محمد بن سلمان، وليعهد فعلي نقش محمد بن زايد وليعهد ابوظبي را در حل اين اختلافات توطئه توصيف كرده است. وليعهد مخلوع در ابتداي نامه به ملك سلمان هشدار داده كه توطئه خطرناكي به رهبري امارات و شخص محمد بن زايد در حال شكل‌گيري است و محمد بن زايد از رابطه خوبي كه با دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا دارد سوءاستفاده كرده تا به خواسته‌هاي خود برسد به همين دليل از پادشاه عربستان خواسته در برابر توطئه امارات هوشيار باشد. بن نايف گفته كه وليعهد ابوظبي تلاش مي‌كند با تشديد اختلافات در ديوان پادشاهي عربستان از آب گل‌آلود ماهي بگيرد. وي با اشاره به اختلاف‌هاي واقعي عربستان، امارات و بحرين با قطر نوشته: اختلاف‌ها ميان آل زايد و آل نهيان ريشه‌دار و قديمي است، نبايد اجازه دهيم امارات از ما سوءاستفاده كرده و ما را در اين ميان به بازيچه خود تبديل كند تا با تشديد تنش به اهداف خود در منطقه دست پيدا كند و در پايان نيز نوشته كه سرنوشت ملت‌هاي ما در دستان ما است و انسان عاقل اجازه نمي‌دهد وضعيت بر اين منوال باقي بماند. در ادامه گمانه‌زني‌ها درباره واگذاري قدرت به بن سلمان، پايگاه تحليلي راي‌اليوم نوشته كه احتمالا ملك سلمان تا 5 ماه ديگر قدرت را به پسرش تحويل دهد. پادشاه عربستان كه تعطيلات تابستاني خود به مراكش را آغاز كرده در حكمي به صورت موقت اداره امور كشور را به پسرش محمد بن سلمان واگذار كرد، اين اقدام گرچه يك روند قانوني در حكومت عربستان به شمار مي‌رود اما برخي گمانه‌ها را در خصوص احتمال تسريع به قدرت رسيدن بن سلمان مطرح كرده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون