• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3862 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۳ مرداد

رقابت برترين كاراته‌كاران دنيا از امروز در لهستان

مهدي‌زاده نخستين نماينده ايران در «ورلد گيمز»

دهمين دوره بازي‌هاي جهاني (ورلد گيمز) در حالي در ۳۳ رشته ورزشي در شهر وروسلاو لهستان در حال پيگيري است كه مسابقات كاراته از امروز سه شنبه به‌مدت دو روز برگزار خواهد شد. رقابت‌هاي كاراته با حضور ۹۶ كاراته‌كا در دو بخش كاتا و كوميته انفرادي انجام خواهد شد كه در آن زبده‌ترين و بهترين‌هاي جهان مصاف ديدني خواهند داشت.
در تاتامي وروسلاو، مدال‌آوران آخرين دوره رقابت‌هاي جهاني (اتريش ۲۰۱۶)، قهرمانان قاره‌اي، نفرات برتر رنكينگ جهاني و نمايندگان كشور ميزبان در تمامي بخش‌ها شركت دارند.
۳۹ كشور در اين دوره از پيكارها حضور دارند كه بيشترين تعداد مربوط به ميزبان است كه در هر رده يك نماينده دارد (۱۲نفر). ژاپن با ۷ نفر (۴ نفر در بانوان و ۳ نفر در آقايان)، ايران با يك كاراته‌كاي زن (حميده عباسعلي) و ۴ مرد (امير مهدي‌زاده، سجاد گنج‌زاده، ذبيح‌اله پورشيب و علي‌اصغر آسيابري)، قزاقستان ۲ نفر (مرد)، عربستان يك نفر (مرد)، چين تايپه و چين هر يك با يك زن در اين مسابقات حضور دارند.
مسابقات كاراته در ۲ گروه ۴ نفره پيگيري مي‌شود و كاراته‌كاها به صورت دوره‌اي با هم مبارزه خواهند كرد. در نهايت از هر گروه ۲ نفر (نفر اول و دوم) به مرحله نيمه نهايي صعود مي‌كنند كه نفر اول هر گروه با نفر دوم گروه بعدي مبارزه خواهد كرد.
تاكنون كاراته ايران ۳ دوره در اين مسابقات حضور داشته است كه رهاورد آن دو مدال برنز بود: سال ۱۹۹۳ هلند، ۱۹۹۷ فنلاند و ۲۰۰۱ ژاپن.
سال ۱۹۹۳ سعيد آشتيان نخستين مدال كاراته ايران (برنز) در ورلد گيمز را به نام‌ خود ثبت كرد. چهار سال بعد عليرضا كتيرايي مدال آشتيان را در فنلاند تكرار كرد. در سال ۲۰۰۱ مرحوم علي شاطرزاده به عنوان چهارمي رسيد.
مهدي‌زاده امروز نخستين نماينده ايران در بازي‌هاي جهاني هفت حريف را پيش رو دارد كه هر كدام از آنها همانند امير مهدي‌زاده داراي عناوين قاره‌اي و جهاني هستند.
براي آشنايي بيشتر با حريفان مهدي‌زاده نگاهي گذار مي‌كنيم به پرونده آنها:
سرشناس‌ترين حريف مهدي‌زاده بي‌ترديد بروس سانتوس داگلاس برزيلي است، كاراته‌كايي كه دو طلا، يك نقره و يك برنز جهان را در پرونده‌اش دارد. چهار سال پيش در همين مسابقات كه در كلمبيا برگزار شد مدال برنز گرفت و الان به واسطه قهرماني در پان امريكن مجوز حضور در ورلد گيمز را به دست آورده است.
نفر بعدي جفري برنز، كاراته‌كاي كهنه‌كار هلندي است كه هشت ماه پيش در فينال به اميرمهدي‌زاده باخت و مدال نقره گرفت و سال 2014 هم همين عنوان را در آلمان به دست آورد. اما در كاراته وان پاريس، هلند و رقابت‌هاي قهرماني اروپا در سال 2017 ناكام بود و نتوانست انتظارات را برآورده كند.
صوفيان آگوديل آذربايجاني سومين حريف مهدي‌زاده در ورلد گيمز است. آگوديل برنز جهاني 2016 فرانسه، نقره اروپا سال 2015 و برنز جهان در سال 2016 را در كارنامه دارد.
حريف اسپانيايي مهدي زاده، گارسيا گومز ماتياس است كه طلاي اروپا در سال 2016 را يدك مي‌كشد.
فردوسي فرض علي اف از آذربايجان برنز جهاني 2016 را در كارنامه دارد و چند عنوان نايب‌قهرماني و سومي كاراته وان در اختيار دارد. عماد الملكي عربستاني داراي دو طلا، يك نقره و دو برنز كاراته وان در سال‌هاي 2016 و 2015 است و درازوسكي مسيج از لهستان ديگر حريفان مهدي‌زاده در اين رقابت‌ها هستند كه عناوين چشمگيري ندارند.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون