• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3881 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۵ مرداد

وزير پيشنهادي آموزش و پرورش در معرض قضاوت مجلس

اگر به استقبال آينده نرويم در آينده غافلگير مي‌شويم

اعتماد

روز گذشته در بررسي برنامه وزيران پيشنهادي رييس‌جمهور و قرائت مخالفت‌ها و موافقت‌ها، قرعه آغاز به نام وزير پيشنهادي آموزش و پرورش افتاد. سيد محمد بطحايي به عنوان نخستين وزير پيشنهادي در برابر مجلس قرار گرفت. «من همانطور كه انتظار دارم همه 17 وزير پيشنهادي از مجلس راي اعتماد كسب كنند، براي وزارت آموزش و پرورش سفارش جدي مي‌كنم؛ چراكه دلم مي‌خواهد وزير اين وزارتخانه بسيار قوي و با حمايت نمايندگان و مجلس مسووليت بسيار سخت و پيچيده آموزش و پرورش را برعهده بگيرد. » اين دفاع جانانه حسن روحاني از وزير پيشنهادي آموزش و پرورش بود، او وزارت آموزش و پرورش را «مهم‌ترين و بزرگ‌ترين وزارتخانه» خواند و با اين مقدمه اصرار خود را بر انتخاب بطحايي نشان داد. در جلسه روز گذشته حتي مخالفان بطحايي هم به نرمي به مخالفت برخاستند تا نخستين وزير پيشنهادي دولت دوازدهم كارش را به آساني پيش ببرد.
«نسلي كه تا يك ماه ديگر روانه كلاس‌هاي درس خواهند شد همچنان از مدرسه‌اي درس مي‌گيرند كه بنيان آن بر صادرات نفت استوار است. اين نسل زماني مدرسه را ترك مي‌كنند كه ديگر نفتي براي صادرات نمانده است. براي همين بايد چنان كارآمد باشند كه با تكيه بر خويش و انديشه كارآفرينانه به تدبير امور خويش بپردازند. تدبير اين مهم در دست آموزش وپرورش است كه قرار است با راي شما سرنوشت آن مشخص شود.» محمد بطحايي پيش از هر چيز در برابر نمايندگان خانه ملت به سوابق خود در حوزه آموزش‌و‌پرورش اشاره كرد، نكته‌اي كه مهم‌ترين نقطه قوت او به شمار مي‌رود: «با سه دهه خدمت افتخارآميزو تجاربي متنوع در سطوح مختلف آموزشي در آستانه آغاز سال تحصيلي به واسطه اعتماد رييس‌جمهور خود را در معرض راي اعتماد شما گذاشته‌ام. در شرايطي دعوت ايشان را پذيرفتم كه اندوخته‌هاي گذشته‌ام سبب شده از زواياي پيدا و پنهان آموزش و پرورش اطلاع داشته باشم و مي‌دانم رسيدگي به اين حوزه روزهاي دشواري را نه تنها براي مديران اين وزارتخانه بلكه پيش‌روي كل حاكميت قرار خواهد داد.»
وزير پيشنهادي آموزش و پرورش گفت كه تلاش براي پاسخگويي به برنامه‌هاي آموزش و پرورش و منويات رهبري و انتظارت معلمان و جامعه از يك سو و كمبود منابع در اين حوزه از سوي ديگر بايد آموزش و پرورش را در اولويت نظام قرار دهد: «با وجود همه فاصله‌ها و مشكلات ما به فرهنگ اميد و معجزه باور معتقديم و عزم خود و همكاران‌مان براي رسيدن به فرداهاي روشن عزمي راسخ است. معتقديم مدرسه مورد انتظار سند تحول جز با همسويي و هماهنگي نهادهاي تربيتي و درگيري همه اصحاب تعليم و تربيت محقق نمي‌شود.» او در صحبت‌هاي خود به ضرورت پرداختن به وضعيت معيشتي و جايگاه اجتماعي معلمان پرداخت و گفت: «آموزش و پرورش مهم‌ترين بستر توسعه كشور است. عميقا باور داريم معلمان صبور، نجيب و زحمت‌كش كليدي‌ترين ركن نظام آموزشي هستند و انجام هر تحولي در اين نام بستگي به همكاري همدلانه آنها دارد.»
بطحايي اعلام كرد كه نگاه به آينده يكي از اصول او در تدوين برنامه پيشنهادي‌اش براي اين وزارتخانه بوده: «اگر به استقبال آينده نرويم در آينده غافلگير مي‌شويم. رويكردهاي آينده‌پژوهانه انتخاب نيست؛ ضرورتي است كه بدون آن، آماده مواجهه با آينده نخواهيم بود. من برنامه‌هاي خود را با رويكرد تحولي مبتني بر اسناد بالادستي به ويژه سند تحول بنيادين و عامل هم‌سو كردن برنامه‌هاي آموزشي شكل داده‌ام. توسعه حرفه‌اي معلمان در كنار بهبود منزلت و معيشت ايشان از جمله اين برنامه‌ها است. در اين مسير پشتوانه مهمي چون تاييدات رهبر انقلاب، پشتيباني رييس‌جمهوري و هيات دولت و توجهات شما نمايندگان مجلس و مردم و همچنين برنامه ششم توسعه ظرفيت بسياري را براي تحقق اين برنامه‌ها ايجاد مي‌كند.» به گفته بطحايي 11 هدف محوري در برنامه ارايه شده توسط او وجود دارد كه به مسائل آموزش و پرورش مي‌پردازد: «مهم‌ترين هدف در برنامه پيشنهادي، حاكم‌سازي برنامه سند تحول بنيادين و فراهم آوردن الزامات اجراي آن است. مهم‌ترين برنامه ذيل اين هدف هم تشكيل شوراي ملي اجراي سند است. توجه به منابع انساني در توانمندسازي و معيشت، توسعه فعاليت‌هاي فرهنگي، پرورشي و تربيت‌بدني هم در اين برنامه آمده است. برخي از مهم‌ترين برنامه‌ها در ذيل اين اهداف بازتعريف شده‌اند: برنامه‌هاي تربيتي و فوق برنامه با تاكيد بر تربيت اسلامي، تعميق هدف توسعه فرهنگ حجاب و عفاف، تقويت برنامه‌هاي ورزشي، استقرار برنامه‌هاي مشاوره در سطوح مختلف تحصيلي و...»
به گفته بطحايي يكي از مهم‌ترين‌ اهداف اشاره‌شده در اين برنامه موضوع توسعه عدالت آموزشي و برقراري نظام سنجش كيفيت است. او در ذيل اين هدف از برنامه‌هايي براي توانمندسازي معلمان مناطق محروم، عشايري و مرزي نام برد و البته انسداد مباني بي‌سوادي از طريق گسترش آموزش در مناطق دورافتاده و محروم و توسعه برنامه‌هاي سوادآموزي بزرگسالان.
بطحايي در ادامه ذكر برنامه‌هاي خود از مواردي همچون اقتصاد آموزش‌و‌پرورش هم نام برد: «توسعه آموزش‌هاي فني و حرفه‌‌اي و كارودانش در سياست‌هاي دولت دوازدهم مورد تاكيد است و از ديگر هدف‌هاي برنامه‌پيشنهادي است. توسعه برنامه‌هاي درسي و تقويتي و موضوع اقتصاد آموزش و پرورش تحت عنوان افزايش بهره‌وري و اقتصاد آموزش و پرورش آمده است. راهكارها و برنامه‌ها در ذيل اين بخش مورد اشاره قرار گرفته است. مشاركت‌هاي عمومي و بهره‌مندي هوشمندان از فناوري اطلاعات و ارتباطات هم از اهداف برنامه تقديمي است.»
وزير پيشنهادي آموزش و پرورش دولت دوازدهم اعلام كرد كه براي برخي از مسائلي كه توسط نمايندگان به عنوان چالش‌هاي آموزش و پرورش مطرح شده است، در چارچوب سند تحول بنيادين برنامه‌هايي پيش‌بيني شده است و براي باقي موضوعات بايد در وزارت آموزش و پرورش دولت دوازدهم برنامه طراحي شود و بر اساس آن به مرحله اجرا درآيد: «بنده به عنوان كسي كه 35 سال در حوزه آموزش و پرورش كار كرده‌ام، باور دارم آموزش‌و پرورش روي خط اعتدال بايد از تمام ظرفيت‌هاي كشور استفاده كند، سياست‌زدگي و سهم‌خواهي كه هر از گاهي آموزش‌و پرورش را گرفتار حاشيه مي‌كند بايد كنار رود. تمركز بر ماموريت محض آموزش و پرورش كه رسالت اصلي آموزش و پرورش است مورد توجه وزير و همه مديران اين نهاد بايد باشد. هر آنچه موجب ايجاد حاشيه شود، به ضد آموزش و پرورش تبديل مي‌شود. تعامل با نمايندگان محترم شرايط را براي پيشبرد مناسب برنامه‌ها فراهم مي‌كند. بدون تعامل شما امكان تحقق اهداف آموزشي و پرورشي فراهم نمي‌شود.» بطحايي كه در پايان صحبت‌هايش بار ديگر نظر نمايندگان را به سوابق خود در آموزش و پرورش جلب كرد خطاب به نمايندگان گفت: «وزير آموزش و پرورش نماينده يك ميليون و 700 هزار نفر معلم شاغل و بازنشسته خواهد بود. من يك فرهنگي هستم كه از 19 سالگي تاكنون در تمامي رده‌هاي آموزشي و تربيتي و در سطوح صف و ستاد خدمت كردم. از موانع دقيقا اطلاع دارم و با تجربه‌اي كه در سازمان برنامه وبودجه به دست آوردم و مساعدت همكارانم تمام تلاشم را براي ايجاد تحول در آموزش و پرورش به كار مي‌برم.»
او آخرين حرف‌هايش را بر مبناي قول‌هايي كه از رييس سازمان برنامه و بودجه گرفته بود، بيان كرد: « قبل از نامزد شدن براي سمت وزارت، به عنوان معاون آقاي نوبخت از ايشان قول گرفتم و ايشان هم كه آموزش و پرورشي هستند قول مساعدت دادند كه همكاري كامل براي پيشرفت برنامه را داشته باشند. نوبخت گفت: «به لطف خداي متعال اين دوره از حيث اعتبارات و برنامه‌ها بهترين دوره آموزش و پرورش خواهد بود». اميدوارم شايستگي من مورد تاييد شما قرار بگيرد و با راي بالاي خود موقعيت و مقبوليت من را در دولت مورد حمايت قرار دهيد. البته آنچه را شما تشخيص دهيد حتما بهترين و مناسب‌ترين تشخيص است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون