مخالفان
سيدقاسم جاسمي، نماينده كرمانشاه: خدومترين انسانها به عنوان معلم در اين وزارتخانه هستند. بيش از 1 ميليون نفر مشغول فعاليت هستند. دختران و پسران ايران اسلامي در اين وزارتخانه تعليم و تربيت ميبينند. انسانهاي تاثيرگذاري در اين حوزه در كشور و خارج از كشور هستند مانند خانم ميرزاخاني، رياضيدان شناخته شده جهاني. اينها توسط معلمان ما تربيت و تعليم شدند و در ايران و جهان مشغول هستند. اما آموزش و پرورش دچار چالشهاي بسياري است. شتابزدگي در اجراي سند تحول بنيادين يكي از مشكلاتي بود كه در آموزش و پرورش ايجاد شد. اين سند مادر براي سياستگذاري و برنامهريزي در آموزشوپرورش است. نيازمند فراهم آوردن زيرساختها است كه بدون توجه به آن اجراي آن آغاز شد و آسيبهاي جدي زد. مشكل ديگر عدم گفتمانسازي براي اجراي سند تحول است. اجراي آن نيازمند همكاري همه دستگاهها است اما متاسفانه اين گفتمانسازي انجام نشده و مردم اطلاع دقيقي از اين سند ندارند. مشكلات معيشتي معلمان يكي ديگر از مشكلات است و كنكور يكي از مشكلات اصلي آموزش و پرورش است. عدهاي از آموزشگاههاي سودجو تلاش ميكنند اين پديده را داشته باشند و نگذارند آموزش و پرورش وظيفه خود را اجرا كند. براي حل اين مشكل از سوي آقاي بطحايي برنامهاي ارايه نشده. در برنامه ارايه شده توجه به رفاه و معيشت و منزلت معلمان و كارمندان اين كارخانه انسانساز بسيار كمرنگ است. آنچه باعثشده شاهد ناكارآمدي باشيم كه حاصل از عدم توجه به رفاه و آسايش اين عزيزان است.
محسن بيگلري، سقز و بانه: بنده مخالف شخص آقاي بطحايي نيستم اما به عنوان فرهنگي و كسي كه روزي معلم بودم هنوز خانه اولم مدرسه است و بحراني بودن آن آزارم ميدهد نگرانم نتواند اين كشتي شكسته را به منزل برساند. موقعي كه حقوق ماهيانه و وضعيت معيشت را با بسياري از ديگر ادارات مقايسه ميكنم، شرمنده ميشوم. متاسفانه در سختي زندگي ميكنند. براي آينده فرزندانشان مشكل دارند و در حداقلهاي زندگي ماندهاند. اينها يعني وزراي قبلي موفق نبودهاند. يعني موفقيت در اين حوزه يك ژنرال و ابرمرد ميخواهد، آقاي بطحايي آيا شما آن ابرمرد و ژنرال هستيد؟ آيا برنامههاي شما در اين بحرانيترين زمان آموزش و پرورش راهگشا است؟ مجلسيان عزيز با اين شكاف در بدنه آموزشوپرورش كسي را ميخواهد كه بايد نه بگويد به كساني كه فساد در صندوق ذخيره فرهنگيان پديد آوردند. بايد شفافسازي كنيد. شما كه معاون پشتيباني بوديد خودتان را جاي معلماني گذاشتيد كه با حقوق 1500 زندگي ميكنند؟ كه بعد از هزينه و وقت گذاشتن مدركشان اعمال نشد؟ آيا اگر وزير بشويد برنامهاي براي حل اين مشكل داريد؟ آيا براي حل مشكل پاداش پايانخدمت، بيمهطلايي، تهيه مسكن و تبديل وضعيت نيروهاي قراردادي، نهضتي، پيشدبستاني برنامه داريد؟ براي تجهيز آزمايشگاهها، افزايش سرانه مدارس برنامه داريد؟ در 30 درصد كلاسهاي مناطق محروم وضعيت به گونهاي است كه بايد هر لحظه منتظر باشيم كه شينآبادي ديگر داشته باشيم.