• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3110 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۷ آبان

پيشنهاد گالري

هياهوي 70 سالگي

    حافظ  روحاني

در هياهوي برگزاري نمايشگاه آثار آيدين آغداشلو در گالري اثر، نمايشگاهي كه به دخالت پليس و بند آمدن خيابان منتهي شد، ديگر هنرمند برجسته همدوره آغداشلو، پرويز تناولي نيز نمايشگاهي از آثارش را در گالري اعتماد سه به نمايش گذاشت. اين نمايشگاه در عين حال نخستين نمايشگاه گالري اعتماد سه محسوب مي‌شد، هر چند كه از مدتي قبل شنيده مي‌شد كه گالري اعتماد قصد دارد بر تعداد گالري‌هايش اضافه كند. به اين ترتيب با برگزاري اين نمايشگاه مجسمه، براي نخستين بار گالري اعتماد شماره سه رونمايي شد. نمايشگاه «شاعر» شامل تعدادي از حجم‌هاي اين مجسمه‌ساز، نقاش، مجموعه‌دار و محقق هنر بود. تعداد حجم‌ها زياد نيست ولي هنرمند از هر حجم سه نسخه به فروش مي‌رساند. مايه شاعر، از مايه‌هاي مورد علاقه اين هنرمند مجسمه‌ساز است و بارها در آثار تناولي به اشكال مختلف و در قالب‌هاي گوناگون ظاهر شده است، به عنوان مثال مي‌توان مايه شاعر را در ديگر مجموعه هنرمند: «شاعر و كليد» هم ديد كه يكي از مجسمه‌هاي اين مجموعه در محوطه تئاتر شهر نصب شده است. پرويز تناولي هنوز و به واسطه ركورد 5/2 ميليون دلاري‌اش در حراجي كريستيز خاورميانه ركورددار گران‌ترين اثر هنري در اين حراجي است؛ ركوردي كه تا اين لحظه دست‌نخورده مانده است. در حراجي اخير كريستيز خاورميانه هم يك تابلوي نقاشي از اين هنرمند به قيمت خوبي به فروش رفت تا او هنور محبوب حراج‌گزاران، خريداران و فروشندگان آثار هنري بماند. كتاب «تاريخ مجسمه‌سازي در ايران» هم كه يكي از آخرين تاليفات اوست، سال گذشته به همت نشر نظر منتشر شد. نمايشگاه اخير پرويز تناولي تحت عنوان «شاعر» از روز 23 آبان ماه در گالري اعتماد سه افتتاح شده است، اين نمايشگاه سه هفته در معرض تماشاي عموم خواهد بود و تا تاريخ 18 آذرماه  در اين گالري به كار خود ادامه خواهد  داد.

نقاشي‌هاي مصطفي دشتي در گالري ملت

مصطفي دشتي، يكي از مشهورترين نقاشان انتزاعي ايران مجموعه‌يي جديد از آثار خود را در گالري ملت به نمايش درآورده است. گالري ملت كه در پرديس سينمايي ملت قرار دارد، به واسطه سقف بلند و فضاي بزرگ مكاني مناسب براي نمايش آثار اين هنرمند نقاش است، كه معمولا آثاري در ابعاد بزرگ مي‌كشد. اين نقاش كار خود را با نقاشي فيگوراتيو در دهه 1360 آغاز كرد و دو نمايشگاه اولش به منظره اختصاص داشت. پس از آن بود كه او نقاشي فيگوراتيو را كنار گذاشت و به سراغ نقاشي انتزاعي رفت و اينك سال‌هاست كه در سبك كار مي‌كند و علاقه‌اش به رنگ‌هاي تيره كارهاي او را از آثار ديگر هنرمندان انتزاعي مشخص مي‌كند. دشتي در ابتداي سال نيز به واسطه نمايشگاه «بيان و انتزاع» در گالري ملت حضور يافته بود ولي اين نمايشگاه نخستين نمايشكاه انفرادي‌اش در اين گالري است. نمايشگاه آثار مصطفي دشتي از روز 19 آبان در گالري ملت آغاز به كار كرده و تا هشتم آذرماه پذيراي  علاقه‌مندان خواهد  بود.

عكس‌هاي نصرالله كسراييان در گالري ماه مهر

نصرالله كسراييان يكي از برجسته‌ترين عكاسان ايران محسوب مي‌شود. عكاسي كه حقوق خوانده ولي بيش از 40 سال است كه عكاسي مي‌كند، نمايشگاه‌هاي مختلف در داخل و خارج از ايران داشته و چندين كتاب از آثارش تاكنون منتشر شده است. عكاسي تدريس كرده و تقريبا در اكثر ژانرها و شاخه‌هاي عكاسي كار كرده است. با اين حال عمده شهرت اين هنرمند عكاس به خاطر عكاسي‌هاي منظره‌اش است. تعداد زيادي از كتاب‌هايش نيز به عكاسي‌هاي منظره‌اش مربوط است. اين‌بار نيز اين عكاس برجسته مجموعه‌يي از عكس‌هاي پانورامايش را در گالري ماه‌مهر به تماشا گذاشته است. كسراييان متولد سال 1323 است و در آستانه 70 سالگي دوباره در عرصه عكاسي حضور يافته است. نمايشگاه عكس‌هاي نصرالله كسراييان تحت عنوان «پانوراماها» از روز 23 آبان ماه در گالري موسسه ماه مهر آغاز شده و به مدت 10 روز، تا سوم آذر در اين گالري در معرض تماشاي عموم خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون