• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3899 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۵ شهريور

30 روز تعيين‌كننده براي دونالد ترامپ

گروه جهان: كنگره ايالات متحده در حالي پس از تعطيلات تابستاني بازگشايي مي‌شود كه توفان هاروي ايالات جنوبي امريكا را در نورديده است و نمايندگان مجلس كار بسيار دشواري را پس از تعطيلات آغاز خواهند كرد. از طرف ديگر قانونگذاران تا پايان ماه فرصت دارند تا اجازه ندهند دولت به تعطيلي كشيده شود
و بايد اجازه دهند سقف بدهي‌هاي دولت افزايش پيدا كند.
از طرفي با توجه به خسارت‌هاي توفان هاروي قانونگذاران مجبور هستند براي تامين خسارت‌هاي اين توفان بودجه ويژه‌اي را در نظر بگيرند كه خارج از پيش‌بيني‌ها بوده است. از طرفي كماكان خطر توفان هيوستون را تهديد مي‌كند و احتمال ادامه آن نيز وجود دارد. دونالد ترامپ 85/7 ميليارد دلار را به عنوان پرداخت اوليه براي كمك‌هاي اضطراري اختصاص داده است و از كنگره خواست تا اين موضوع را به يك اقدام براي افزايش سقف بدهي تا تاريخ 29 سپتامبر برساند.
بسياري معتقدند كه جمهوريخواهان تمايلي براي افزايش سقف بدهي‌هاي دولت ندارند، از همين‌رو قصد دارند تا با كاهش هزينه‌هاي دولت راي به اعتباري ده‌ها ميليارد دلاري براي جبران خسارت‌هاي هاروي بدهند. اما اين موضوع تنها چالش پيش روي دونالد ترامپ پس از بازگشايي كنگره نيست. كماكان تحقيقات در خصوص دخالت روسيه در انتخابات ايالات متحده ادامه دارد و روند آن هرچه تندتر عليه دونالد ترامپ پيش مي‌رود. از طرفي كره شمالي اقدامات تحريك آميز نظامي خود را ادامه مي‌دهد و ترامپ بسيار علاقه‌مند است كه با آن رويارويي كند.
با اين حال در طول 30 روز آينده در كنار تمام مشكلاتي كه دونالد ترامپ از جمله بحث تعطيلي دولت و كنترل هزينه‌هاي جاري دارد بايد توفان هاروي را نيز تحمل كند، اما چالش‌هايي كه ترامپ با آن مواجه است كم از توفان نيست كه بلومبرگ به بخش‌هايي از آن پرداخته است.

سرفصل‌هاي مشكلات
  پرتاب موشك‌هاي ديگر|كيم جونگ اون به نظر مي‌رسد اميد چنداني براي صلح با ايالات متحده ندارد و تلاش مي‌كند تا خود را به گونه‌اي جلوه دهد كه به اين كشور نزديك نشوند. گزارش‌ها حاكي از آن است كه كيم جونگ اون آماده‌سازي براي آزمايش موشك بالستيك بين قاره‌اي را آغاز كرده است و به نظر مي‌رسد به زودي آن را آزمايش مي‌كند. در حال حاضر اين موضوع مطرح است كه تحريم‌هاي جدي‌تري عليه كره شمالي وضع شود كه مربوط به صادرات نفت به اين كشور است و به نظر مي‌رسد چين به‌شدت با اين امر مخالف است.
  شرايط سخت كاخ سفيد|متحدان و نزديكاني كه در كمپين ترامپ حضور داشتند، نگران آن هستند كه خروج افراد سابقا نزديك به ترامپ از كاخ سفيد او را از اهدافش دور كند. كيت شيلر يكي از نزديكان قديمي و كمتر شناخته شده دونالد ترامپ كه يكي از محرك‌هاي اصلي رييس‌جمهور به حساب مي‌آمد؛ حالا او نيز از گردونه نزديكان خارج شده است و در حلقه‌اي از محافظه‌كاران گرفتار شده است.
  ماه عسلي كه محقق نشد|دونالد ترامپ و ولاديمير پوتين دو رهبري بودند كه بسياري اين تصور را داشتند كه روابط امريكا و روسيه را نزديك‌تر از قبل مي‌كنند. اما شرايط حاكم بر روابط دو كشور بسيار نااميد‌كننده‌تر از آن است كه بتوانند به زودي بهبودي در روابط حاصل كنند. به خصوص اينكه طي روزهاي اخير امريكا كنسولگري روسيه در سانفرانسيسكو را تعطيل كرد. اما هنوز پوتين اقدامي در پاسخ به اين موضوع انجام نداده است و پوتين در آخرين مصاحبه خود عنوان كرده
است فعلا برنامه‌اي براي پاسخ دادن به اين اقدام ندارد.
  چالش مركل| كمتر از سه هفته ديگر انتخابات سراسري در آلمان برگزار مي‌شود و به نظر مي‌رسد آنگلا مركل و ائتلاف او مي‌تواند مجدد قدرت را در اين كشور حفظ كند. اما گروهي در شمال اين كشور به عنوان راست‌هاي افراطي در آلمان رو به رشد هستند كه مي‌تواند براي مركل چالش برانگيز باشد. اما اگر مركل كماكان به قدرت خود ادامه دهد قطعا چالش‌هاي او و ترامپ نيز ادامه خواهد داشت.
  گفت‌وگو‌هاي نفتا به جايي نمي‌رسد|مقامات تجاري امريكا اعلام كردند كه آخرين دور مذاكرات درخصوص توافقنامه تجاري نفتا بدون هيچگونه نتيجه‌اي پايان يافت. مذاكره‌كنندگان با مسائل پيچيده‌اي در حوزه دستمزد و مقررات معاملات ميان كشورها در بازبيني اين توافقنامه مواجه هستند كه بعيد به نظر مي‌رسد بتوانند
با سرعت و فشردگي خاصي اين توافقنامه را اصلاح كنند.
و در نهايت، آنتونيو اينوكي يك سياستمدار و يك مشتزن قديمي كه با محمد علي مبارزه كرده به كره شمالي مي‌رود، جايي كه او احتمالا درخواست براي موافقت با مذاكرات هسته‌اي را ارايه مي‌دهد. گفتني است آنتونيو اينوكي نيز به عراق رفت و با صدام حسين ملاقات كرد تا به آزادي برخي گروگان‌هاي ژاپني پيش از پايان جنگ خليج فارس كمك كند. حالا نيز بناست اين بوكسور قديمي به كمك ترامپ بيايد تا مساله كره شمالي را در نهايت به يك سرانجام مناسب برساند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون