• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3186 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۲ اسفند

اجراي نخستين گروه موسيقي امريكايي درايران

ازنيويورك تا تهران با موسيقي جاز

«باب بلدن» سرپرست گروه امريكايي «انيميشن» كه شامگاه 30 بهمن ماه ميهمان جشنواره موسيقي فجر بود، آنچنان از شور مخاطبان ايراني‌اش به وجد آمده بود كه در پايان اجرا، دوربينش را برداشت و از تماشاگران حاضر در تالار وحدت عكس يادگاري گرفت.
به گزارش (ايسنا)، ديشب تالار وحدت ميزبان گروه امريكايي پنج نفره به سرپرستي «باب بلدن» موسيقيدان برنده سه جايزه معتبر «گرمي» بود و به نظر مي‌رسيد هم نوازندگان و هم تماشاگران از اين اجرا راضي بودند.
سرپرست گروه «انيميشن» پس از اجراي قطعه اول، رو به موسيقي‌دوستان ايراني گفت: مي‌خواستم بدانيد كه چقدر خوشحاليم از اينكه اينجا هستيم و براي شما مي‌نوازيم. ما مي‌خواستيم به اينجا بياييم و بين اين مردم باشيم. نمي‌دانيد بودن در اين‌جا چه تجربه شعف‌انگيزي براي ما است.
«بلدن» سپس اعضاي گروهش را معرفي كرد و «درامر» و نوازنده گيتار الكتريك «انيميشن» بيش از ديگر اعضا مورد توجه مخاطب ايراني قرار گرفتند. سرپرست اين گروه موسيقي جاز در توضيح قطعه‌اي كه نواخته شد، گفت: اين يكي از قطعات جديدترين سي‌دي ما بود كه به تجربه ورود به يك شهر براي نخستين‌بار پرداخته است. اين نوازنده امريكايي سپس كار بعدي را به عنوان يكي از آثار «مايلز ديويس» كه يكي از بزرگ‌ترين آهنگسازان موسيقي «جاز» به حساب مي‌آيد، معرفي كرد. «قلب شفاف»قطعه بعدي بود كه درباره جست‌وجوي خوشبختي در جاي‌جاي يك شهر تنظيم شده بود‌. «بلدن» پس از ارايه اين اثر گفت: ما خيلي دوست داشتيم به ايران بياييم. وقتي به كشورم برگردم به دوستانم خواهم گفت كه ايران جاي بسيار زيبايي است. ما با تمام قلب‌مان به ايران آمديم. ‌او خاطرنشان كرد: استاد دانشگاهي داشتم كه روزي به من گفت؛ بايد به من قول بدهي وقتي يك گروه موسيقي تشكيل دادي، به ايران بيايي و كنسرت برگزار كني. الان اين قول ادا شده است‌. اظهارات پرهيجان «بلدن» با تشويق مداوم تماشاگران تالار وحدت روبه‌رو مي‌شد. اين گروه سپس قطعه‌اي از آلبوم نامزد جايزه «گرمي» خود نواختند و اثر بعدي خود را كه «روح ماشين» نام داشت، اين‌گونه معرفي كردند: « اين قطعه درباره زماني است كه كامپيوترها كنترل همه‌چيز را در دست مي‌گيرند. در اين اثر سعي شده احساس يك ماشين اگر هيچ احساسي داشته باشد را به گوش شما برساند.»«باب بلدن» ‌بعد از نواختن اين قطعه، از تمام افرادي كه باعث شدن سفر آنها به ايران ميسر شود‌، تشكر كرد و از «حميدرضا ملكي‌»، «فواد فريدزاده‌»، «پيروزپي» و «رامين صديقي»ياد كرد. او درباره سفرش به شهرهاي ديگر ايران گفت: اصفهان واقعا فوق‌العاده است! يك دنياي ديگر است. زندگي مردم اين شهر تحت تاثير زيبايي فضايي كه در آن زندگي مي‌كنند، قرار گرفته است. كاشان با بافت تاريخي‌اش شهر بسيار زيبايي است. وقتي در اصفهان بوديم، با گروهي از كودكان 6 تا 12 ساله كه
در حال آموزش موسيقي بودند، هم‌نوازي كرديم كه تجربه‌اي بسيار جالب و تعامل فوق‌العاده‌اي بود. بلدن با خنده ادامه داد: اين كار باعث شد يك لحظه فكر كنم در شهر خودم، نيويورك هستم!اين نوازنده ساكسيفون در ادامه اظهار داشت: نسل جديد در ايران بسيار بااستعداد است. من در اين روزها دوستان بسيار زيادي پيدا كردم و دليل اصلي آن موسيقي است. موسيقي باعث مي‌شود همه احساس خوب و دوستانه‌اي نسبت به هم داشته باشند. وقتي به دوستانم گفتم مي‌خواهم به ايران بروم هركدام به نوعي واكنش نشان دادند؛ از شگفت‌زدگي گرفته تا تشويق براي رفتن به ايران. بسياري از موسيقيدان‌ها به من گفتند: حتما برو. و حالا روياي من به حقيقت پيوسته است. روياي من اين است كه همه ما در هر جنبه زندگي با هم برابر باشيم. سخنان بلدن در اين لحظه با تشويق تماشاگران قطع شد، او در ادامه گفت: همه اينها با اعتماد شروع مي‌شود. من آدمي نيستم كه وقت قدم زدن، به ديگران لبخند بزنم يا با آنها دست بدهم، در شهر من همه از كنار هم رد مي‌شوند. اما اين روزها زياد لبخند زدم و با آدم‌هاي بسياري دست ‌دادم. البته پول زيادي هم براي غذا پرداختم! فكر كنم ديگر نتوانم بدون كباب ادامه دهم. مخاطبان با خنده، بلدن را همراهي كردند و او پس از اجراي قطعه‌اي ديگر گفت: اين موسيقي جاز است كه مرا به سرتاسر جهان برده‌. اين براي ما خيلي مهم است، چون موسيقي جاز در كشور ما بسيار معنادار است و پذيرفته شدن آن در كشورهاي ديگر به معني ارتباط گرفتن ما با آنهاست. نمي‌توانم احساسم را به‌طور كامل بيان كنم؛ من دوباره و دوباره به ايران برمي‌گردم. اجراي‌مان در ايران را ضبط مي‌كنم، آن را در اينترنت منتشر مي‌كنم تا به همه بگويم كه ايران پذيراي موسيقي تمام جهان است و اين موسيقي است كه تمام مردم را به هم پيوند مي‌دهد.
او پس از پايان اجرا با شور و شوقي خاص دوربينش را برداشت و از تمام تماشاگراني كه در تالار وحدت
به پا خاسته بودند، عكسبرداري كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون