• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3186 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۲ اسفند

هك‌كردن ميلياردها سيم‌كارت براي جاسوسي


  محسن علي مددي /  جاسوس‌هاي امريكا و انگليس با هك كردن سيستم‌هاي بزرگ‌ترين توليد‌كننده سيم‌كارت جهان موفق به دسترسي نامحدود به ميلياردها دستگاه تلفن همراه در سراسر جهان شدند؛ اين مساله جنجال‌هاي بين‌المللي ديگري را، درباره گستردن محدوده فعاليت آژانس‌هاي جاسوسي در پي داشته است.
طبق اسناد تازه منتشر شده ادوارد اسنودن، آژانس امنيت ملي امريكا (NSA) و آژانس معادل آن در انگليس (GCHQ) با هك كردن سيستم‌هاي شركت جِمالتو (GEMALTO) توليد‌كننده سيم كارت در هلند و به سرقت بردن كليدهاي رمز موفق شدند به صورت سري هم مكالمه‌ها و هم اطلاعات موجود در گوشي‌هاي همراه را در اختيار بگيرند.
اين دست‌اندازي آژانس‌هاي جاسوسي در اسنادي فاش شد كه در اختيار انتشاراتي آنلايني دِاينترسپت (The Intercept) قرار داده شد و بر اساس آن بخش عظيمي از مكاتبات با تلفن‌هاي همراه در سراسر جهان به وسيله آنان كنترل شد، كه از نظر كارشناسان نقض قوانين بين‌الملل است.
مارك رومولد از وكلاي بنياد فرانتير الكترونيك در اين خصوص معتقد است، بدون شك آژانس‌هاي جاسوسي ايالات متحده و بريتانيا قوانين هلند را نقض كرده و استفاده از رمزهاي هك شده به احتمال قوي نقض قوانين بسياري كشورهاي ديگر نيز بوده است. وي در ادامه خاطرنشان ساخت: سرقت آن رمزها به منزله سرقت كليد خانه بوده است و پيامدهاي جدي براي حريم خصوصي شهروندان نه تنها در ايالات متحده بلكه در سطح بين‌الملل و براي همه كشورها داشته است.
با افشاي دامنه وسيع چنين اقداماتي كه شكستن حريم خصوصي شهروندان را در پي داشته، به احتمال قريب به يقين مجددا زخم‌هاي جامعه ديپلماتيك سر باز خواهد كرد. دولت اوباما در پي افشاگري‌هاي ادوارد اسنودن با انتقاد شديدالحن آلمان، برزيل و كشورهاي ديگر مواجه بوده و اخيرا به سختي براي ترميم لطمات وارد شده به روابط ديپلماتيكش تلاش كرده است.
شركت هلندي جمالتو (GEMALTO) كه هدف اين آژانس‌هاي جاسوسي قرار گرفته است، سالانه دو ميليارد سيم‌كارت براي مشتريانش شامل ورزيون (Verizon) تي موبايل (T-Mobile)، اسپيرينت (Sprint) و ‌اي تي‌اند تي (AT&T) توليد مي‌كند و با فعاليت در هشتاد و پنج كشور در سراسر جهان، عرضه‌كننده سيم‌كارت‌هايي براي چهار صد و پنجاه شبكه بي‌سيم در سراسر جهان است.
رمزهاي به سرقت رفته به آژانس‌هاي اطلاعاتي و جاسوسي اين امكان را مي‌دهد بدون تاييد يا اطلاع شركت‌هاي مخابراتي و دولت‌هاي خارجي مكالمات تلفن همراه را كنترل كنند. پل بِورلي معاون اجرايي جمالتو به دِ اينترسپت گفت اين شركت هيچ اطلاعي از هك شدن سيستم‌هاي آن نداشته است. طبق اسناد اسنودن، جمالتو توسط تيم بهره‌برداري گوشي‌هاي همراه (ام اچ ئي تي) هدف قرار گرفت. اين واحد توسط ان اس‌اي و چي سي اچ كيو در آوريل 2010 براي هدف قراردادن آسيب‌پذيري‌هاي موجود در گوشي‌هاي همراه تشكيل شده بودند.
لازم به ذكر است رمزهاي گوشي‌هاي همراه در يك عمليات سري با هدف قراردادن پست‌هاي الكترونيكي و صفحات فيس‌بوك كارمندان جمالتو و ديگر مديران اجرايي به سرقت برده شد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون