• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3186 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۲ اسفند

آذربايجان با غلبه بر روسيه قهرمان شد

ايران بر سكوي سوم جام جهاني كشتي فرنگي ايستاد

گروه ورزش| تيم ملي كشتي فرنگي ايران نتوانست از عنوان قهرماني خود در جام جهاني دفاع كند. اين تيم در صبح روز نخست مسابقات مغلوب آذربايجان شد تا عملا از راهيابي به فينال و مبارزه با روسيه بازماند. تيم ايران در ادامه سوئد و آلمان را شكست داد تا حريف تركيه براي كسب عنوان سوم باشد. فرنگي‌كاران با حساب شش بر دو از سد تركيه گذشتند تا در خانه سوم شوند؛ اما خب مردم كشتي دوست انتظار داشتند تا اين تيم را در فينال و در مقابل روسيه ببينند؛ اما هيچ كس مقصر اين شكست نيست؛ جز همه‌مان! ماهايي كه واقعيت را به دروغ شيرين ترجيح مي‌دهيم و چشم‌مان را به حقيقت مي‌بنديم!
بگذاريد فرض را بر اين بگذاريم كه اصلا حميد سوريان، اميد نوروزي، قاسم رضايي و... را نداريم يا اصلا از دنياي قهرماني خداحافظي كرده‌اند و ما اين ستاره‌ها را همچون جام جهاني تهران ديگر در اختيار نداريم، بايد دست رو دست بگذاريم و به اميد معجزه بنشينيم؟! اگر قرار بود با دعا و معجزه كارمان پيش برود و برنده شويم كه همان دو سال قبل در همين سالن ۱۲ هزار نفري آزادي تهران در غياب همين فرنگي‌كاران المپيكي و در برابر ديدگان خيل عظيم تماشاگران در فينال به روسيه نمي‌باختيم و در خانه تحقير نمي‌شديم تا يك سال در انتظار بنشينيم و سال قبل در تالار هفتم تير از روس‌ها انتقام بگيريم. البته اين شكست با يك سال تاخير به سراغ‌مان آمد، اگر واقع بين باشيم كه نيستيم بايد اعتراف كنيم كه سال گذشته هم در سالن هفتم تير تهران با خوش شانسي تمام در برابر روس‌ها با حضور ستارگان‌مان پيروز شديم و به قهرماني رسيديم!
مشكل ما اين است كه در كشتي فرنگي دلخوش كرده‌ايم به چند ستاره محدود «خسته» كه بر خلاف قوانين قبلي كشتي، در قوانين فعلي حتي آن اعتماد به نفس سابق را ندارند و معلوم نيست تا كجا پا به‌پاي كشتي خواهند آمد.
كشتي فرنگي امروز هزينه كار گلخانه‌اي سال‌هاي گذشته را مي‌دهد؛ دوره‌اي كه ستاره محور پيش مي‌رفت و موفق هم بود؛ اما آينده نگر نبود و حالا چوب اين موضوع را خورد تا درست وقتي كه همه ايران را در مبارزه فينال و در برابر روسيه مي‌ديدند با نتيجه شش بر دو به آذربايجان ببازيم! هر شكست پلي است براي رسيدن به پيروزي و شايد درسي كه اين باخت به ما و كشتي فرنگي ما داد، هزار قهرماني نمي‌داد. حالا ديگر تكليف همه مشخص است و ستاره‌ها هم مي‌دانند كه براي ملي پوش شدن بايد در ميدان انتخابي به روي تشك بروند و اگر نروند خبري از دوبنده تيم ملي نخواهد بود و اين آغاز راه كشتي فرنگي براي رسيدن به ثبات و كار اصولي و ريشه‌اي كردن است.
ستاره‌ها ديگر بايد بدانند جوانان آمده‌اند تا پا جاي پاي آنها بگذارند و امروز قوانين فرآيند حكم به ملي‌پوش شدن فردي مي‌دهد كه پا به ميدان مي‌گذارد و مبارزه مي‌كند، نه كشتي‌گيري كه هر زمان آماده بود و دوست داشت روي تشك حاضر شود.  تيم ايران سوم شد و اين سومي با حضور پشتوانه‌ها ارزشمند بود و دست كمي از قهرماني با حضور ستاره‌هاي المپيكي نداشت. اين پشتوانه‌ها نشان دادند كه آينده ازآن آنهاست و اگر كادرفني كمي تيزهوش‌تر عمل مي‌كرد تيم ايران مي‌توانست با همين نفرات به فينال راه يابد. ما شش بر دو به آذربايجان باختيم، در حالي كه انتظار داشتيم افشين بيابانگرد و حبيب اخلاقي نيز پيروز شوند كه در اين صورت با برد محسن حاجي پور و مهدي علياري برد‌هاي ما به چهار مي‌رسيد و اينجا بود كه تيم احتياج پيدا مي‌كرد به حضور فردي چون سعيد عبدولي كه پيش از اين نيز اشاره كرده بوديم كه مي‌توانست برگ برنده ايران باشد؛ اما خب نبود و يوسف اخباري جايگزين او علاوه بر اينكه در مبارزه با آذربايجان شكست خورد در ديدار با تركيه هم يكي از دو شكست خورده ما بود.  تيم ايران در مبارزه با تركيه خوب بود و نشان داد كه اگر صبح روز نخست با آذربايجان قدرتمند رقابت نمي‌كرديم و كادر فني در چيدمان نفرات كمي بهتر عمل مي‌كرد مي‌توانستيم از سد آذربايجان نيز عبور كنيم؛ اما خب افرادي چون بيابانگرد و اخلاقي به دليل كاهش كيلوهاي زيادي از وزن بدن خود در كشتي سنگين نخست با آذربايجان توان اصلي خود بعد كاهش وزن را بازنيافته بودند و كارآيي لازم و كافي را روي تشك نداشتند؛ كه اگر داشتند و عبدولي هم به تيم اضافه مي‌شد تيم ايران را بايد فيناليست مي‌دانستيم و بس. ما به آذربايجاني باختيم كه توانست فينال حساس جام را به كمك جمشيد خبرآبادي، سرمربي و صباح شريعتي،  سنگين وزن ايراني خود ببرد. و اين نشان مي‌دهد كه تيم ايران اگر زيرك تر عمل مي‌كرد مي‌توانست نتيجه اي بهتر از اين كسب كند. البته محسن حاجي پور، ستاره تيم ايران بود و نگذاشت جاي خالي سوريان احساس شود.  
محسن حاجي پور، افشين بيابانگرد، پيام بويري، حبيب‌الله اخلاقي، داود عابدين‌زاده و مهدي علياري شش برد ايران را در ديدار رده‌بندي مقابل تركيه رقم زدند و يوسف اخباري و بهنام مهديزاده كشتي را به رقيبان واگذار كردند.
نتايج انفرادي ديدار رده بندي
ايران 6 - تركيه 2
59 كيلوگرم: محسن حاجي‌پور (برنده با ضربه فني) – آيهان كاراكاش
حاجي پور نمايشي ديدني داشت و ملي پوش تركيه در المپيك لندن را با كمرگيري و فن آونگ در دقيقه چهارم ضربه فني كرد تا ايران شروع عالي داشته باشد.
66 كيلوگرم: افشين بيابانگرد – آتاكان يوكسل (كشتي گير تركيه حاضر نشد.)
71 كيلوگرم: پيام بويري 6 – يونس اوزل 0
پيام بويري دارنده مدال برنز بازي‌هاي آسيايي مبارزه‌اي ديدني مقابل نايب قهرمان سال 2014 جهان به نمايش گذاشت و با دو بار خاك كردن و يك بار به پل بردن حريف 6 بر صفر برنده شد.
75 كيلوگرم: يوسف اخباري 2 – امراه كوش 7
يوسف اخباري در 50 ثانيه ابتدايي كشتي گير ترك كه نفر سوم جهان در سال 2013 است را خاك كرد و 2-0 پيش افتاد اما در ادامه 4 امتياز از دست داد و وقت اول را 4-2 باخت. در ادامه اخباري يك امتياز از دست داد و روي اجراي فيتو هم خودش خاك شد و 7 بر 2 شكست خورد.
80 كيلوگرم: حبيب‌الله اخلاقي 10 – اصلان آتم 2 (كشتي گير تركيه سه اخطاره شد.)
اخلاقي كه برنز جهان و طلاي بازي‌هاي آسيايي را در كارنامه دارد در دقيقه اول حريفش را از تشك خارج كرد. در ادامه آتم كه قهرمان 2014 دانشجويان جهان است اخلاقي را در خاك نشاند اما ملي پوش ايران در دقيقه دوم او را از نفس انداخت و حريف ترك را دو بار در خاك نشاند تا نتيجه 5-2 به سود اخلاقي شود.
اخلاقي در وقت دوم كاملا سوار بر كشتي بود. تماشاگران شعار مي‌دادند كه حريفش بريده كه همين طور هم بود و آتم سه بار از تشك خارج شد و اخلاقي در حالي كه 9-2 جلو بود حريفش را سه‌اخطاره كرد و پيروز شد.
85 كيلوگرم: داود عابدين‌زاده 2 – متهان باشار 0
عابدين‌زاده كه در گذشته قهرمان جوانان جهان و نايب قهرمان بازي‌هاي آسيايي در دوحه شده، در همان ابتدا حريف ترك را از تشك بيرون برد و 1-0 جلو افتاد. در دقيقه دو كشتي گير ترك اخطار گرفت و در خاك نشست كه عابدين‌زاده با بارانداز نتيجه را 2-0 كرد. عابدين‌زاده اين كشتي را تا پايان اداره كرد و با برتري مقابل حريفش، سومي ايران در جام جهاني را قطعي كرد.
98 كيلوگرم: مهدي علياري 1 (برنده) – فاتح باشكوي 1
علياري در وقت اول به خاطر پوئن اخطار يك امتياز عقب افتاد. در اواخر دقيقه چهارم علياري با يورش‌هاي پياپي داوران را مجبور كرد تا يك پوئن اخطار به نفعش بدهند تا نتيجه 1-1 شود. هر دو كشتي گير دو اخطاره بودند و كشتي با همين نتيجه تمام شد كه علياري به دليل گرفتن اخطار آخر برنده شد.
130 كيلوگرم: بهنام مهديزاده 2 – رضا كايالپ 10
مهديزاده در اين كشتي تشريفاتي 10 بر 2 مغلوب كشتي‌گير عنوان‌دار تركيه شد و ايران در نهايت 6 بر 2 تركيه را شكست داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون