• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4017 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۲ بهمن

گفت‌وگوي «اعتماد» با سعيد فائقي درباره ميزباني ايران مقابل سعودي‌ها

مديران باشگاه‌ها مقصر هستند

مهدي روزخوش

پس از اينكه AFC رسما اعلام كرد جلسه‌اي كه در مقر خود پيرامون ميزباني باشگاه‌ها برگزار كرد صرفا درباره مشكلات ميان عربستان و امارات و قطر بوده، انتقادات زيادي به سمت فدراسيون فوتبال وارد شد. يكي از اين انتقادات را معاون سابق سازمان تربيت‌بدني عنوان كرد كه در صحبت‌هاي خود گفته بود چرا فدراسيون فوتبال از وزارت امور خارجه براي كمك به حل اين مشكل ياري نگرفته است اما مهدي تاج در يك مصاحبه رسما اعلام كرد فدراسيون فوتبال نه تنها از وزارت امور خارجه كمك گرفته بلكه از تمام توان فدراسيون فوتبال براي حل اين مشكل استفاده كرده است. با وجود اينكه فدراسيون فوتبال مدعي است وزارت امور خارجه در مناقشه ايران و عربستان وارد عمل شده تا بلكه بتواند AFC را مجاب كند تا نمايندگان ايران در ليگ قهرمانان آسيا از عربستاني‌ها در ورزشگاه خانگي خود ميزباني كنند اما هنوز اين مشكل برطرف نشده و طبق آخرين تصميم كنفدراسيون فوتبال آسيا نمايندگان ايران بايد كشور ثالثي را براي ميزباني برابر عربستاني‌ها معرفي كنند. حالا سعيد فائقي طي گفت‌وگويي كه با ما داشت پاسخ اظهارات تاج را داده است چرا كه او مي‌گويد باور ندارد وزارت امور خارجه پيگير اين پرونده شده باشد.

پس ازاظهارات شما كه گفته بوديد وزارت امور خارجه بايد در مساله ايران و عربستان ورود مي‌كرد، مهدي تاج طي سخناني پاسخ داده و گفته است كه وزارت امور خارجه اين مساله را پيگيري كرده است. پاسخي براي اين اظهارات داريد؟

اگر وزارت امور خارجه از روز اول پيگير اين مساله بوده است جاي خوشحالي دارد اما به نظر مي‌رسد توانمندي وزارت امور خارجه نسبت به گذشته كم شده است چرا كه قبلا وقتي وزارت امور خارجه را به كار مي‌گرفتيم اكثر مشكلات ما حل مي‌شد و نتايج درخشان‌تري مي‌گرفتيم. يادم مي‌آيد خانم فائزه هاشمي در شوراي المپيك آسيا بسيار صاحب نفوذ بودند. زماني كه فوتبال ما تعليق شده بود، از خانم هاشمي خواستم تا با رييس شوراي المپيك آسيا صحبت كند و كمك كنند تا آن تعليق‌ها برطرف شود. مي‌خواهم بگويم ما افراد بانفوذي را داريم كه مي‌توانند با صحبت‌هايي اين مشكلات را حل كنند و صدمات‌شان را كمتر كنند. حالا كه مي‌گويند وزارت امور خارجه ورود كرده بايد اينگونه تصور كنيم كه وزارت امور خارجه پيگير مساله بوده اما عربستاني‌ها قوي‌تر بودند كه راي به سود آنها صادر شده است. ما بايد همه راه‌هايي كه باعث مي‌شود حقانيت خودمان را ثابت كنيم را به كار بگيريم تا مشكلات‌مان حل شود. من اين را قبول نمي‌كنم وقتي كه وزارت امور خارجه ما در برجام، 1+5 را تحت تاثير قرار مي‌دهد و حرف‌هاي خودش را به كرسي مي‌نشاند در يك فوتبالي كه بسيار در سطح پايين‌تري قرار دارد مقابل حريفان ببازد. اگر الان راي به سود عربستاني‌ها صادر شده معني‌اش اين است كه ما ضعيف عمل كرده‌ايم. بايد سعي كنيم از همه توانمندي‌هاي‌مان درست استفاده كنيم و سعي كنيم با شكايت استيناف كار را پيگيري كنيم.

آيا قبول داريد در اين زمينه باشگاه‌ها هم مقصر هستند كه فشار كمي به فدراسيون وارد كردند؟

دقيقا؛ در مرحله اول باشگاه‌ها مقصرند. باشگاه‌ها بايد قوي‌تر برخورد مي‌كردند تا فدراسيون پشت قضيه را بگيرد و حل كند. متاسفانه مديران باشگاه‌هاي ما قوي نيستند و نمي‌خواهند قدم‌هاي محكمي بردارند. ما هم كار كرده‌ايم و توانمندي مديران‌مان را مي‌دانيم كه چه كسي در چه جايي توانمندتر است. من نمي‌گويم مديران ما كارهاي خاصي انجام دهند بلكه مي‌گويم از هر كسي بايد در جاي درست خود استفاده كنيم. باز هم مي‌گويم اگر به روشي فكر مي‌كرديم كه از همه توانمندي‌هاي‌مان در مقابل عربستاني‌ها استفاده شود قطعا الان نتيجه مي‌گرفتيم. بايد مي‌رفتيم به سمتي كه با استفاده از وكلاي بين‌المللي و كاركشته و شكايت به مجامع بين‌المللي كار را پيگيري كنيم نه اينكه منتظر باشيم و ببينيم عربستاني‌ها چه مي‌گويند و ما هم بدون اينكه چيزي بدانيم زير برگه‌ها را امضا كنيم. ما تيم اول آسيا هستيم چرا بايد در اين موضوع شكست بخوريم؟ وقتي در نتيجه‌گيري تيم اول آسيا هستيم چرا در مديريت تيم اول نباشيم؟ اينها ضعف‌هايي است كه بايد براي حل آنها فكري كنيم.

آقاي تاج گفته بودند قطري‌ها هزينه زيادي براي AFC مي‌كنند. بطور مثال شبكه بين اسپورت براي اين كشور است كه به صورت انحصاري بازي‌ها را پخش مي‌كند. آيا قبول داريد ثروت قطري‌ها باعث شده آنها به نتيجه برسند؟

يكي از راه‌هايي كه ما هميشه پشت اين راه مخفي مي‌شويم بحث ثروت عرب‌هاست. مثلا مي‌آيند مي‌گويند چون عرب‌ها ثروتمند هستند و رشوه مي‌دهند جلوتر از ما هستند و نتيجه مي‌گيرند. اگر خاطرتان باشد چند صباحي از اين موضوع نمي‌گذرد كه رييس فيفا و برخي مسوولان فيفا به خاطر همين مساله رشوه و فسادي كه وجود داشت، بركنار شدند. اين نيست كه هميشه پول و فساد و ثروت باعث نتيجه‌گيري شود. دنياي ورزش دنياي بسيار دموكراتي است و عادلانه همه‌چيز در كنار هم قرار دارد. من نمي‌گويم همه‌چيز بر وفق مراد است و تميز است اما مي‌گويم اگر ما در راه درست قدم برمي‌داشتيم مي‌توانستيم حقانيت خودمان را به كرسي بنشانيم.

با توجه به اتفاقات رخ داده آيا به نظر شما بهتر نيست مديران فدراسيون فوتبال به جاي فرافكني در اين موضوع از فوتبالدوستان ايراني عذرخواهي كنند؟

پيشنهاد خيلي خوبي داديد. من هم با اين موضوع موافقم و مي‌گويم اگر اشتباهي كرده‌ايم بايد بابت آن اشتباه و ضعف از مردم عذرخواهي كنيم و به نظر آنها احترام بگذاريم شايد اينگونه به سمتي حركت كنيم كه ضعف‌هاي‌مان برطرف شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون