• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3191 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۷ اسفند

سخنگوی دولت:

می‌خواهیم مذاكرات تا 11 فروردین به پایان برسد

گروه سياسي| سرانجام مذاكرات هسته‌اي، اين‌بار از زبان سخنگوي دولت. هرچند تاكنون بهمن و اسفند ماه‌هايي بودند كه از گزينه‌هاي جشن هسته‌اي و به ثمر رسيدن تلاش‌هاي يك‌ساله و نيمه تيم هسته‌اي دولت به‌شمار مي‌آمدند اما با صحبت‌هاي سخنگوي دولت بايد فروردين را نيز به اين گزينه‌ها اضافه كرد. زماني جديد براي به نتيجه رسيدن مذاكرت. زماني كه از هفته‌ها پيش نيز اميدهايي مبني بر به نتيجه رسيدن مذاكرات در ايام عيد داده مي‌شد اين‌بار گويي رنگ حقيقت به خود گرفته است. اين را مي‌توان از سخنان محمدباقر نوبخت در جمع خبرنگاران فهميد. سخنگوي دولت از 11 فروردين به عنوان زماني ياد كرد كه دولت را مقيد به سرانجام رسانيدن مذاكرات هسته‌اي كرده است. البته نوبخت بر توجه ويژه به تاكيدات مقام معظم رهبري نيز اصرار دارد و از به نتيجه رسيدن اين مذاكرات در جزييات و هم در كليات ياد مي‌كند. خبري كه شايد اضافه شدن افرادي در ميانه راه مذاكرات به ديپلمات‌هاي ايراني بتواند مويد اين تاريخ اعلام شده باشد.
به گزارش ايرنا، محمدباقر نوبخت ديروز پس از پايان جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران اين مطلب را در پاسخ به سوال خبرنگاري در مورد مذاكرات هسته‌اي ايران و گروه 1+5 و همچنين حضور علي‌اكبر صالحي رييس سازمان انرژي اتمي و حسين فريدون دستيارويژه رييس‌جمهوري بيان كرد. وي با اشاره به تركيب جديد تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي تاكيد كرد: بايد تغيير رويه هم داده شود و ان شاء‌الله تغيير رويه به نحوي خواهد بود كه حقوق ملت ايران را به نحو شايسته استيفا كنيم.
سخنگوي دولت در تشريح مصوبات روز گذشته هيات دولت نيز اظهارداشت: حقوق ماه بهمن و عيدي پايان سال در همه دستگاه‌ها پرداخت شده است و جويا شدم كه اگر دستگاهي نيز باقي مانده سريعا اقدام كند. نوبخت گفت: هماهنگي‌هاي لازم انجام شده تا با وجود فشارهاي بدخواهان ملت با تشديد تحريم‌ها و كاهش قيمت نفت در بازار جهاني، مقدمات لازم را فراهم كنيم تا حقوق ماهيانه اسفند به كاركنان دولت به موقع پرداخت شود.
وي با اشاره به تلاش براي پرداخت به موقع يارانه نيز گفت: شايد تقدير بر اين بود كه دولت در شرايطي مديريت كشور را برعهده بگيرد كه سختي‌هاي بسياري از گذشته برجاي مانده تا ما آن را براي مردم تسهيل كنيم. رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي با يادآوري تشكيل جلسه شوراي اقتصاد در هفته جاري افزود: اين شورا دو مصوبه داشت كه يكي از آنها اختصاص 5/7 ميليارد دلار براي توسعه حمل و نقل بار و مسافر بود تا سالانه براي صرفه‌جويي در سوخت، كاهش آلاينده‌هاي محيط زيست و كاهش تصادفات حداقل سه درصد خدمات ريلي و حمل و نقل بار و مسافر در كشور توسعه يابد. نوبخت ادامه داد: در مصوبه دوم نيز قرار شد با هدف صرفه‌جويي يك ميليارد ليتر نفت و گاز از طريق برقي كردن چاه‌هاي كشاورزي؛ بيش از يك ميليارد و 650 ميليون دلار اختصاص يابد. وي خاطرنشان كرد: هدف از اين مصوبه اين بود كه طي سه سال بتوان سالانه 100 هزار حلقه چاه كه با پمپ‌هاي گازوييلي استخراج مي‌شود به صورت برقي شود كه اين اقدام باعث تسهيل كار كشاورزي و صرفه‌جويي نيز خواهد شد. رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي اين مصوبات را در راستاي اقتصاد مقاومتي دانست و اظهار داشت: همچنين پوشش بيمه‌اي براي خدمات تعويض مفاصل افزايش يافت و براي برخي داروهايي كه در درمان‌هاي بخش بستري و سرپايي نياز است، مصوبه هيات دولت تا سقف 34 ميليارد تومان بود.

دولت تصميمي به افزايش قيمت نان در سال 94 ندارد

سخنگوي دولت در مورد سخنان يكي از نمايندگان كه گفته قيمت نان افزايش مي‌يابد، اظهار داشت: دولت تصميمي ندارد كه اين كار را انجام دهد. آنچه هم امسال انجام شد و قيمت نان افزايش يافت به دليل شرايطي بود كه نانوايان داشتند اما براي دولت مطلوب نبود كه اجازه افزايش قيمت نان را بدهد. نوبخت در پاسخ به سوالي درباره اينكه آيا تك نرخي شدن در سال 94 امكان‌پذير است، گفت: اين موضوع نيازمند شرايط بهتر است؛ ما بايد هم بازار را مديريت كنيم تا نوسانات زيادي نداشته باشد تا اگر شرايط به نحو مطلوب مورد نظر پيش رفت، نرخ ارز را تك نرخي كنيم.

اخيرا ارزي به صورت غيرقانوني از كشور خارج نشده است

وي در خصوص سخنان يكي از نمايندگان درباره خروج و ورود ارز به صورت چمداني نيز اظهار داشت: ما هيچ اقدام غيرقانوني انجام نمي‌دهيم.

 به دنبال نوآوري در پرداخت يارانه هستيم

سخنگوي دولت درباره توزيع سبد كالايي نيز اظهار داشت: هيچ تغيير رويه‌اي در اين زمينه تا پايان سال نداريم و توزيع سبد كالا با همان كيفيت كه سه مرحله قبل پرداخت شد، اسفندماه نيز ارايه مي‌شود و مرغ نيز در اين سبد وجود دارد.
نوبخت همچنين در مورد سياست يارانه‌اي دولت، گفت: اين سياست طبق سياق گذشته كه مورد تاكيد مجلس بوده است انجام مي‌شود، البته ما تلاش داريم نوآوري‌هايي نيز داشته باشيم و علاوه بر يارانه به بخش درمان و توليد، هزار و 200 هزار ميليارد تومان تسهيلات ارزان قيمت مسكن و هزار ميليارد تومان كمك به اشتغال داشته باشيم.

كشور نمي‌تواند با يك تفكر تحميلي اداره شود

نوبخت در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه شايبه‌هايي مبني بر به كار افتادن ستاد انتخاباتي دولت با توجه به همايش اخير حزب اعتدال و توسعه براي انتخابات مجلس مطرح شده است؟، گفت: از سال 1387 با جمعي از عزيزان و دوستان با تجربه، تصميم گرفتيم تجارب‌مان را به نسل جوان منتقل كنيم كه حزب اعتدال و توسعه تشكيل شد اما من ديگر وقت اين را نداشتم كه مسائل حزبي را نيز پيگيري كنم و ديگر موفق به ارتباط با دوستان نبودم.
وي توضيح داد: در حال حاضر حزب اعتدال و توسعه عمده كار‌هاي خود را به نسل جوان واگذار كرده و اكنون كانون جوانان در حال فعاليت است و من وقتي ندارم كه به مسائل حزبي بپردازم.
نوبخت با بيان اينكه البته مي‌دانم كه جوانان بسيار مصمم هستند كه تفكر اعتدالي خود را ترويج دهند، تصريح كرد: آنها همچنين مي‌توانند در انتخابات شركت كنند، همان طور كه رهبر معظم انقلاب فرمودند همه بايد اجازه دهيم تا همه تفكرها در صحنه باشند. وي تاكيد كرد كه كشور نمي‌تواند با يك تفكر تحميلي اداره شود. سخنگوي دولت همچنين با اشاره به اينكه در گردهمايي حزب اعتدال و توسعه به دوران طلايي درآمدهاي نفتي اشاره كرده بودم كه در شرايط فعلي از آن محروم هستيم، گفت: برخي افراد به غلط اين طور نقل قول كرده بودند كه نوبخت گفته است در گذشته 700 ميليارد تومان اختلاس شده و كارهاي خلاف قانون صورت گرفته است، در حالي كه من انتشار اين مسائل را خلاف اخلاق مي‌دانم و معتقدم قوه قضاييه با هوشياري و قاطعيت در صورتي كه تخلفي شده باشد، برخورد خواهد كرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها