• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3191 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۷ اسفند

رييس‌جمهوري در اجتماع بزرگ مردم استان قم:

قم پشتوانه دولت

صدای عقلانیت و اعتدال باید از قم شنیده شود به منتقدان احترام می‌گذاریم و به آنها همانند حامیان خود نگاه می‌كنیم

گروه سياسي| حسن روحاني فاصله بين پايتخت سياسي و پايتخت مذهبي ايران را با قطار رفت. اين نخستين سفر استاني رييس‌جمهور بود كه به صورت زميني انجام شد. برنامه سفر روحاني به اين استان اما فرق‌هاي بيشتري با ديگر سفرهاي او دارد. در اين شهر دولتي‌ها بايد خود را براي حضور در بيوت آيات عظام و مراجع تقليد هم آماده كنند؛ برنامه‌اي كه شايد از تمام برنامه‌هاي ديگر اين سفر هم مهم‌تر باشد. خيلي‌ها منتظرند تا اعلام مواضع بزرگان ديني قم را در رابطه با دولت بشنوند، اظهارنظرهايي كه اين‌بار رو در رو با رييس‌جمهوري مطرح خواهند شد. هر چند بيوت مراجع تقليد و آيات عظام در قم هفته‌هاي گذشته نيز ميزبان برخي ديگر از چهره‌هاي دولتي بود. در آن ديدارها مواضع علما در قبال دولت و كارنامه 18 ماهه دولتي‌ها اميدواركننده بود. تكرار اين مواضع در حضور روحاني مي‌تواند پشتوانه‌اي قوي براي دولت يازدهم باشد؛ چيزي كه خود رييس‌جمهوري هم به آن اذعان كرده است. هر چند كه شايد روحاني بايد خود را براي شنيدن برخي انتقادات هم آماده كند. هر چه باشد روحاني ديروز به شهري رفته كه خودش مي‌گويد «خوش‌ترين ايام زندگي‌ام ده سالي بود كه در اين شهر گذراندم. » هم روحاني قم را خوب مي‌شناسد و هم اهالي سرشناس قم او را. صبح ديروز و در زمان سخنراني حسن روحاني، در جمع مردم قم و در محل صحن امام رضاي حرم حضرت معصومه(س)، مردم با شعارهاي «روحاني حمايتت مي‌كنيم»، «توافق هسته‌اي حمايت‌حمايت»، «اصلاحات زنده باد ،روحاني پاينده باد»، «روحاني متشكريم»، «صل‌علي‌محمد ياور رهبر آمد»، «دسته گل محمدي به شهر ما خوش آمدي» و... به حمايت از رييس‌جمهور خود پرداختند. با اين حال خبرگزاري ايلنا از حاشيه‌هاي استقبال از رييس‌جمهوري در اين شهر گزارش داد كه در مسير استقبال عليه وي و دولت يازدهم شبنامه‌ها و پوسترهايي پخش شده است. به گزارش اين خبرگزاري در طول راه، برخي گروه‌ها و جريان‌ها با سردادن شعارهايي سعي در اخلال‌افكني داشتند كه با واكنش مردم روبه‌رو شدند. جمعيت حاضر در سخنراني حسن روحاني به اندازه‌اي بود كه علاوه بر صحن امام رضاي حرم حضرت معصومه، در بخشي از ميدان آستانه و خيابان ارم نيز جمعيت بسياري مشاهده مي‌شد. حسن روحاني صبح ديروز از همان ايستگاه راه آهن تا ميدان مطهري و از ميدان مطهري تا سه‌راه بازار و از سه‌راه بازار تا حرم حضرت معصومه مورد استقبال گرم مردم قم قرار گرفت. خبرگزاري فارس هم اين موضوع را با تيتر «استقبال گرم مردم قم از فرزند حوزه در روز سرد» مورد توجه قرار داد. رييس‌جمهوري صبح ديروز در ايستگاه راه‌آهن استان قم مورد استقبال حجت‌الاسلام والمسلمين محمد صادق صالحي منش، استاندار قم و آيت‌الله سيدهاشم حسيني بوشهري، مديرحوزه‌هاي علميه اين استان و جمعي از مسوولان اين استان قرار گرفت.

او بعد از سخنراني در جمع مردم قم هم با حضور در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س)، اين مضجع شريف را زيارت كرد. روحاني ديروز و امروز ميهمان مردم قم است و با مردم متدين و انقلابي قم، خانواده‌هاي شهدا و ايثارگران و مراجع عظام تقليد ديدار خواهد داشت. افتتاح كتابخانه ضلع شرقي حرم مطهر حضرت معصومه (س) و حضور در جلسه شوراي اسلامي از ديگر برنامه‌هاي رييس‌جمهوري در اين استان است. عصر ديروز نيز بخش نخست آزادراه عظيم حرم تا حرم كه از قم تا گرمسار به طول 152 كيلومتر احداث شده است، با حضور رييس‌جمهوري به‌طور رسمي افتتاح و مورد بهره‌برداري قرار گرفت. قطعه اول آزادراه حرم تا حرم از سوي قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا در مدت دو سال و با هزينه‌اي بيش از 690 ميليارد تومان اجرا شده است.

گزيده  سخنان رييس‌جمهوري در جمع مردم قم

 به صراحت اعلام مي‌كنم كه دولت به قم و نظريه‌پردازي‌هاي ديني و فقهي عالمان دين براي رفع مشكلات اقتصادي و سياسي نياز دارد. بزرگ‌ترين افتخارات تاريخي، علمي، ديني و سياسي ملت ايران از قم و حوزه علميه قم است. امام راحل و مقام معظم رهبري تربيت يافته حوزه علميه قم بودند و مراجع، انديشمندان و محققان برجسته كه همواره سر احترام به سمت همه آنها فرود مي‌آوريم از تربيت‌يافتگان همين حوزه بودند.
 دين اسلام، مسير اهل بيت (ع) و تشيع، با حوزه زنده است. اسلام به عقل، دانش و عقلانيت استوار است چرا كه قم زنده است. حوزه بزرگ و عظيم قم همواره دربرابر اباحي‌گري، لاابالي‌گري، انتقاد، تفسير به راي و جمود ايستاده است و خواهد ايستاد. همه بايد بدانند كه تحجر و افراط نه تنها دنياي مردم كه قبل از هر چيز دين مردم را از بين مي‌برد.
 تبديل دين جامع و نجات‌بخش اسلام به ديني خشك، جامد، خشن و غير منعطف به آن معناست كه به دوام و استمرار و قدرت دين ضربه وارد شود. همه بايد بدانند كه اسلام دين سمحه و سهله است و در چارچوب طاقت بشر است و دين خشونت و براي مشقت مردم نيست.
 به حوزه علميه، مراجع تقليد، علما و انديشمندان خود افتخار مي‌كنيم چرا كه در اين حوزه هرگز عقل مطرود نبود و هيچگاه علوم عقلاني در كنار علوم نقلي در انزوا قرار نداشت و امام راحل و بزرگاني چون علامه‌طباطبايي، شهيد مطهري و بهشتي از همين حوزه علميه برخاسته‌اند.
 حوزه علميه نهادي مستقل بوده و نهادي مستقل باقي خواهد ماند. اين حوزه بزرگ مستقل، هرگز زير پرچم هيچ سياست، حزب و جناحي نرفته و نخواهد رفت. اگر چه قم مركز و مبدا نهضت اسلامي و حكومت اسلامي بود و‌گر چه همواره تابع ولايت در دوران امام راحل و سپس در دوران مقام معظم رهبري بود، اما همواره به صورت مستقل راه و مسير را ادامه داده و ادامه خواهد داد.
 دولت به قم و نظريه‌پردازي‌هاي ديني و فقهي عالمان ديني نياز دارد. ما نياز داريم كه همپاي دانشگاه و دانشگاهيان از اجتهاد مجتهدان قم بهره ببريم. اگر زماني اجتهاد قم بر زمينه لزوم نهضت و تشكيل حكومت اسلامي متمركز بود، امروز هم براي رفع مشكلات اقتصادي و سياسي نيازمند قم هستيم.
 اين دولت به تمام وعده‌هايي كه در ۲۴ خرداد پارسال داده وفادار مي‌ماند. شعار دولت نجات اقتصاد، احياي اخلاق و تعامل سازنده با جهان بوده است و ما به راه‌مان ادامه خواهيم داد. همه مردم بايد بدانند كه دولت در طول ۱۸ ماه گذشته در زمينه اقتصادي، با وجود اينكه وارث ويراني‌هاي فراواني بود، توانسته گام‌هايي را با حمايت مردم، مقام معظم رهبري و پشتيباني مراجع تقليد بردارد كه هر منصفي را به تعجب وا مي‌دارد.
 دولت همواره به منتقدان احترام مي‌گذارد و به آنها همانند حاميان خود مي‌گوييم كه از حمايت دولت برخوردار هستيد. البته همه بايد بدانند كه تخريب در اين كشور جايگاهي ندارد و تخريبگران خانه كهنه خود را ويران مي‌كنند.
 در اين ۱۸ ماه هفت هزار واحد صنعتي نيمه تمام راه‌اندازي شده و بيش از ۲۰۰ هزار هكتار زير پوشش سيستم آبياري مدرن و قطره‌اي رفته است و در زمينه سهولت كسب و كار ۲۲ رتبه نسبت به سال گذشته ارتقا پيدا كرده‌ايم. همچنين در زمينه گاز روزانه صدميليون متر مكعب به توليد كشور اضافه شده است. لذا همه بايد نسبت به همديگر قضاوت منصفانه داشته و واقعيت‌ها را براي مردم بازگو كنيم.
 در طول يك‌سال گذشته ظرفيت توليد نفت، روزانه ۲۰۰ هزار بشكه اضافه شده است و البته اگر كار مهمي در اين مدت انجام شده است به دستان و همت شما مردم بوده است. براي ادامه راه و توسعه نيازمند اتحاد و همدلي بيشتر هستيم. همچنان كه صداي نهضت اسلامي و وحدت از قم بلند شد، امروز هم بايد صداي برادري، اتحاد، عقلانيت و اعتدال از قم و حوزه علميه قم به گوش همه دنيا برسد.
 در عرصه سياست خارجي گام‌هاي مهمي در رابطه با جهان، به ويژه با همسايگان برداشته شده است و مسير حل و فصل معضلات از جمله پرونده هسته‌اي را با اقتدار و بدون توجه به حاشيه‌سازي عده‌اي، ادامه داده و تا رسيدن به نتيجه نهايي ادامه خواهيم داد.
 سال گذشته در زمينه هسته‌اي گام مهمي برداشته شد كه در سايه آن توافق موقت بخشي از تحريم‌ها برداشته شد. تحريم ظلم به مردم و توسعه حق مسلم ملت ايران است. با منطق و استدلال، مذاكرات را ادامه مي‌دهيم، اما طرف مذاكره بايد بداند كه ملت ايران هرگز از مسير توسعه علمي خود دست بر نخواهد داشت و راه توسعه علمي را ادامه خواهد داد.
 طرف مذاكره همچنين بايد بداند كه پايان اين مذاكرات و نتيجه اين توافق برداشته شدن همه تحريم‌هاي ظالمانه و غيرقانوني باشد. از روز اول و در سازمان ملل اعلام كردم كه تحريم ضد حقوق بشر است و اين موضوع ديروز در ژنو و در كميسيون حقوق بشر مورد تاييد قرار گرفت. بنابراين ما در دنيا منزوي نيستيم و راه خود را ادامه خواهيم داد و در مذاكرات تحميل، تحقير و ادامه تحريم را نمي‌پذيريم.
 دولت همانند همه روزهاي تاريخ انقلاب، حمايت مردم مخصوصا حمايت مردم قم و حوزه علميه و مراجع تقليد را طلب مي‌كند و معتقديم كه مي‌توانيم دست به دست هم از پيچ و خم‌ها عبور كنيم.
 براي استان قم و در جريان اين سفر ۳۰ پروژه مهم با اعتبار ۳۷۹ ميليارد تومان در نظر گرفته شده است كه همه اين پروژه‌ها در سال ۹۴ و ۹۵ اجرايي و عملياتي خواهد شد.
 راه آهن دو خطه برقي سريع السير تهران- قم - اصفهان با اعتبار دو ميليارد و ۶۰۰ ميليون دلار، توسعه صحن شرقي حرم مطهر و اتمام نهايي آن در سال‌هاي ۹۴ و ۹۵، آزادراه شش بانده قم - گرمسار كه در جريان اين سفر افتتاح خواهد شد و نيز رساندن آب از سد مخزني كوچري تا پايان فروردين آينده به قم، توسعه تصفيه‌خانه قم به عنوان پيشرفته‌ترين تصفيه‌خانه كشور و احداث بيمارستان مجهز هزار تختخوابي و نيز تسهيلاتي براي توسعه كشاورزي و سرمايه‌گذاري‌هاي صنعتي و احداث و تكميل مجتمع فرهنگي قم از جمله پروژه‌ها وطرح‌هاي مهم دولت براي پيشرفت و آباداني استان قم هستند كه همه اين طرح‌ها طي سال‌هاي ۹۴ و ۹۵ به بهره‌برداري كامل خواهد رسيد.
 دولت خود را براي خدمت به قم و توسعه اين استان با هدف برخورداري مردم استان از زندگي راحت و فراهم كردن شرايط مناسبي براي زايران حرم مطهر حضرت معصومه (س) متعهد مي‌داند. مردم قم هيچگاه اسلام، امام، حوزه و روحانيت را تنها نگذاشتند و همواره در صف اول نهضت اسلامي امام راحل قرار داشتند.
 وقتي خبر دستگيري امام راحل به مردم قم رسيد، ساعت ۸ صبح صحن حرم مطهر مالامال از جمعيت بود و زنان قم حضور چشمگير و تاثيرگذاري در اين جريان داشتند و مي‌توان گفت كه جرقه قيام ۱۵ خرداد با بانوان قم شروع شد. مردم قم در همه صحنه‌ها امام راحل، انقلاب اسلامي و نهضت را تنها نگذاشتند و در دوران دفاع مقدس نيز، شهيدان و سرداران بزرگواري را تقديم كردند. قم براي دولت و مردم ايران تنها يك شهر نيست، بلكه نماد حيات ديني است و پناهگاه فكري و معنوي براي ملت ايران و ساير مسلمانان محسوب مي‌شود. افتخار ما فرزندي حوزه مقدسه علميه قم است. قم وطن دوم روحاني است و به عنوان فرزند حوزه خوش‌ترين ايام زندگي‌ام ده سالي بود كه در اين شهر گذراندم.  

گزيده سخنان رييس‌جمهور در مراسم افتتاح قطعه نخست طرح آزاد راه عظيم حرم تا حرم:
   ما به دنبال توسعه جامع و همه‌جانبه هستيم، براي رسيدن به استقلال و رونق اقتصادي، رفاه مردم و اشتغال جوانان‌ راهي جز توسعه نداريم و اين توسعه بايد جامع و در همه ابعاد اقتصادي، فرهنگي، سياسي و اجتماعي باشد.
  اساس كار دولت تدبير و اميد در عرصه اقتصاد، واگذاري كار به مردم است. همه امور كشور بايد به دست مردم اداره شود و دولت فقط خادم مردم است كه وظيفه طراحي، تشخيص اولويت‌ها، نظارت، هدايت و اتصال بخش‌هاي غيردولتي را برعهده دارد.
   دولت يازدهم تلاش زيادي براي واگذاري تصدي‌گري‌هاي اقتصادي به بخش‌هاي غيردولتي شده كه نتايجي نيز به دنبال داشته است، بايد بخش خصوصي در همه عرصه‌ها ورود پيدا كند و البته بايد شرايطي ايجاد شود كه بخش خصوصي احساس كند همه حامي و پشتيبان او هستند و در اين مسير بانك‌ها نيز بايد فعال شوند كه هنوز سرعت عمل آنها مطلوب نيست.
  قرارگاه خاتم‌الانبيا بار جنگ را بر عهده داشت و فرزندان اين ملت در دفاع مقدس از سپاه، بسيج، ارتش و نيروي انتظامي تا ديگر بخش‌ها در آن دوران براي كشور افتخار آفريدند و حالا كه در دوران صلح به سر مي‌بريم، بايد فرصت در اختيار اين عزيزاني كه در آن دوران سخت امتحان خود را پس داده‌اند قرار گيرد تا كشور را بسازند.
  براي ساختن كشور بايد همه دست به دست هم دهيم تا بتوانيم لبخند را بر لبان مردم نشانده و رضايت خداوند را كه بالاترين هدف در جمهوري اسلامي ايران است كسب كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها