• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3191 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۷ اسفند

گفت‌وگوي «اعتماد» با عزيزمحمدي، رييس اتحاديه باشگاه‌هاي فوتبال ايران

با نبي هيچ ائتلافي عليه كفاشيان تشكيل نداده‌ايم

گروه ورزش| ائتلاف با دبيركل بركنار شده براي بازگشت به فوتبال ايران. اين تازه‌ترين شايعه‌اي است كه درباره نايب‌رييس سابق فدراسيون فوتبال و رييس كنوني اتحاديه باشگاه‌هاي فوتبال مطرح شده است. همه‌چيز اما از حضور مهدي محمد نبي در جلسه شوراي مركزي اتحاديه شروع شد.  به دنبال اين ابهامات اما «اعتماد» گفت‌وگويي با عزيزالله‌محمدي انجام داد كه مشروح آن را در زير مي‌خوانيد: مصاحبه‌اي كه سردار عزيزمحمدي رسما تشكيل ائتلاف عليه كفاشيان را در جريان آن رد كرد.

  در جريان حرف و حديث‌‌هاي به وجود آمده پيرامون مساله ائتلاف خود با دبيركل سابق فدراسيون هستيد؟

نمي‌دانم چرا آنقدر حساسيت درست شده است. مگر بار اول است كه مهدي محمدنبي در جلسات شوراي مركزي اتحاديه فوتبال شركت مي‌كند؟ من فكر مي‌كنم همزماني حضور او در جلسه با تغييرات در فدراسيون باعث شد اين بحث‌ها مطرح شود. در حالي كه واقعيت آن چيزي نيست كه الان بعضي‌ها دارند مي‌نويسند. نبي يكي از اعضاي هيات موسس اتحاديه باشگاه‌هاي فوتبال ايران است و هميشه در جلسات شوراي مركزي شركت مي‌كند. آيا حضور عضو هيات موسس در جلسه شوراي مركزي معني تشكيل اپوزيسيون عليه فدراسيون يا اشخاص را مي‌دهد؟

   عنوان شده كه ائتلافي از سوي شما و مهدي محمد‌نبي براي بازگشت به فدراسيون فوتبال تشكيل شده است.

اصلا هم اين‌طور نيست. ما نه عليه كفاشيان و فدراسيونش ائتلافي داشته‌ايم، و نه اپوزيسيون تشكيل داده‌ايم. با اين حال به عملكرد فدراسيون انتقاد‌هاي بسيار زيادي وارد مي‌دانيم. ما دو جلسه هم با وزير ورزش و جوانان برگزار كرديم كه به خاطر اين نشست‌ها هم شايعاتي درست كردند. دليل اين حساسيت‌هاي بي‌مورد را نمي‌دانم. در جلسه‌اي كه با وزير ورزش داشتيم مديران عامل باشگاه‌ها هم حضور داشتند. همه حرف‌ها با محوريت فوتبال بود.

  نظر محمود گودرزي نسبت به فوتبال چه بود؟

وزير ورزش به‌شدت از وضعيت كنوني فوتبال ايران ناراحت است و گلايه‌هاي زيادي داشت. اما ما در آن نشست درباره كفاشيان و فرد حرف نزديم. تمام افراد حاضر در جلسه صحبت‌هاي كارشناسي مطرح كردند و براي برون رفت فوتبال ايران از اين بحران راهكار ارايه دادند. اما باز هم شاهد اين بوديم كه بعضي‌‌ها برداشت‌هاي خاص خود را از اين جلسه ما با وزير داشتند.

   هيچ صحبتي با شما براي بازگشت به فوتبال ايران نشده است؟

تا به حال هيچ صحبتي با من در اين باره نشده است. نبي هم كه به جلسه شوراي مركزي آمد بعد از پايان جلسه سريع محل را ترك كرد. اصلا فرصتي نشد كه ما با هم حرفي بزنيم يا صحبتي داشته باشيم.

   علي كفاشيان اخيرا در تازه‌ترين مصاحبه‌ خود گلايه‌هايي را عليه اعضاي هيات رييسه فدراسيون فوتبال مطرح كرده است. او گفته كه آنها (اعضاي هيات رييسه) در ماه‌هاي اخير عليه‌اش بوده‌اند و مدام به او حمله كرده‌اند.

من فكر مي‌كنم كه اعضاي هيات رييسه بايد جواب كفاشيان را بدهند نه من. من كه الان عضو هيات رييسه نيستم منتها فكر مي‌كنم هيات رييسه بايد به دنبال احقاق حق فوتبال باشد. چون نماينده مجمع در فدراسيون است. اينكه هيات رييسه انتقادي به عملكرد مديريت داشته باشد هم به نظر من دشمني نيست!

   شما چهار سال نايب رييس دوم علي كفاشيان بوديد. هنوز يادمان نرفته كه در چهار سال اول رياست، كفاشيان اختلافات بسيار زيادي در هيات رييسه با شما داشت. شخص شما هميشه معترض بوديد.

من يك بار قبلا هم گفته‌ام. در يك جمع همه بايد حرف‌شان را بزنند. ما دعوا مي‌كرديم، اعتراض مي‌كرديم، اما در نهايت هميشه حامي رييس فدراسيون فوتبال بوديم. در مقطعي فشار‌هايي براي استعفا دادن كفاشيان وجود داشت كه ما از او حمايت كرديم.

   با توجه به شناختي كه از مديريت فدراسيون و جو هيات رييسه داريد، فكر مي‌كنيد انتقاد اخير كفاشيان از اعضاي كنوني بحق است؟

در هيات رييسه قبلي كه ما بوديم، چندين بار به خاطر نارضايتي از عملكرد مديريت حاكم در فدراسيون بحث‌هايي به وجود آمد. ما مدام اين موارد را به رييس فدراسيون گوشزد مي‌كرديم و خواهان اصلاح امور مي‌شديم. حتي يك بار درخواست‌هاي اصلي هيات رييسه را در قالب يك نامه كه همه آن را امضا كرده بودند به كفاشيان داديم و خواستار بعضي تغييرات و اصلاحات شديم. حال به جزييات آن نامه كاري ندارم. در همان جلسه هم كفاشيان ناراحت شد. اما همه‌چيز حل شد و رفت. هيات رييسه به نظر من بايد فعال باشد.

   در آن مقطع تغييرات و اصلاحات مدنظر هيات رييسه توسط فدراسيون انجام شد؟

به هيچ عنوان. ما خواسته‌هايي داشتيم كه متاسفانه كفاشيان به هيچ كدام آنها توجه نكرد. اما خب هيچ‌وقت شلوغش نكرديم. اما آمديم در زمان همكاري فرياد بزنيم كه رياست فدراسيون به خواسته‌هاي هيات رييسه بي‌توجه است و اصلا هيات رييسه را به حساب نمي‌آورد؟

   نظرتان درباره تغييرات مديريتي در فدراسيون فوتبال چيست؟  

با توجه به حرف و حديث‌هاي به وجود آمده و شايعاتي كه براي من درست كرده‌‌‌اند. بهتر است جوابي به اين سوال ندهم. مردم خودشان بهترين قاضي هستند. نيازي به حرف زدن من نيست.

   تغييرات مديريتي در فدراسيون فوتبال لازم بود؟

من مجمع فدراسيون فوتبال را مقصر تمام اين اتفاقات مي‌دانم. متاسفانه مجمع از اختيارات و وظايف قانوني خود به هيچ عنوان آگاهي ندارد و اين مساله مشكلات زيادي را براي فوتبال ايران به وجود آورده است. مجمع نبايد اجازه بدهد فدراسيون فوتبال برايش تصميم‌گيري كند. مجمع بايد تصميم‌گيرنده و سياستگذار اصلي فوتبال كشور باشد. اما در ايران آيا چنين است؟

  مي‌توانيد بيشتر توضيح بدهيد؟

مثالي مي‌زنم. در دي ماه 1390 علي كفاشيان تغييراتي در اساسنامه فدراسيون فوتبال انجام داد. در آن تغييرات بعضي از اختيارات مجمع را گرفت و به رييس و هيات رييسه داد. اما آيا اعضاي مجمع فدراسيون فوتبال اصلا در جريان اين ماجرا قرار داشتند؟‌ آيا مي‌دانستند با اين تغييرات مديريت فدراسيون اختيارات مجمع را محدود كرد؟ آيا آنها اصلا مي‌دانستند كه براي تصويب تغييرات اساسنامه نياز به راي مثبت سه چهارم اعضا بود، اما فقط يك دوم مجمع به تغييرات راي مثبت دادند. اما مديران فدراسيون با صلوات و تفسير به راي، به صورتي غيرقانوني تغييرات اساسنامه را به تصويب رساندند؟ آيا اعضاي مجمع مي‌دانند كه در جريان آن تغييرات بند ممنوعيت حضور رييس فدراسيون در بيش از دوره انتخابات برداشته شد؟ آيا مي‌دانند بندجمع‌آوري امضاي صلاحيت براي رييس فدراسيون برداشته شد؟

  اين تغييرات مورد تاييد فيفا قرار گرفت؟ اين سوالي است كه هنوز جواب قانع‌كننده‌اي براي آن ارايه نشده است.

اصلا با فيفا هماهنگ نشد و اگر فيفا اساسنامه جديد را تاييد كرده آقايان بعد از اين همه انتقاد و شايعه بيايند يك برگ نشان بدهند! بعضي از اين تغييرات انجام شده، اساسنامه دموكراتيك را در فوتبال ايران زير سوال برد و قطعا اگر فيفا متوجه اين تغييرات باشد، اساسنامه را وتو مي‌كند. من خيلي سوال‌هاي ديگر از اعضاي مجمع دارم. آنها اگر آگاه نيستند، لطف كنند بروند تحقيق و مطالعه كنند. شايد ديگر اجازه ندهند براي‌شان تصميم‌گيري شود. آنها پس از به وجود آمدن ابهامات پيرامون صورت‌هاي مالي فدراسيون، كميته‌اي ‌تشكيل دادند تا ابهامات را بر طرف كند، اما همين مجمع به گزارش‌ها و نتايج تحقيقات اين كميته شش نفره توجهي كرد؟ آيا به گزارش‌ها و نامه‌هاي هيات رييسه فدراسيون توجهي كرد؟ تمام مشكلات متوجه كفاشيان نيست. حرمت امامزاده به متولي‌اش است. اعضاي مجمع از اختيارات و وظايف خود آگاهي ندارند و اين باعث شده مشكلات زيادي به وجود بيايد. به خاطر همين است كه ما در جلسه با وزير ورزش رسما پيشنهاد تغيير تركيب مجمع فدراسيون فوتبال را ارايه داديم. به اين صورت كه سرمربيان تيم‌هاي ملي، كاپيتان‌هاي تيم‌هاي ملي، داوران بين‌المللي و روساي سابق فدراسيون‌ فوتبال به عضويت مجمع در بيايند تا مجمع فوتبال ايران به شكلي كاملا تخصصي و قدرتمند كار خود را انجام بدهد و نظارت كامل روي فدراسيون داشته باشد. نه مثل الان كه از هيچ چيزي با خبر نباشد و فدراسيون برايش تصميم بگيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها