• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4054 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۸ اسفند

كشف ۳۰۰۰ لاك‌پشت و مارآبي در آستانه نوروز

فرمانده يگان حفاظت محيط زيست كشور از كشف ۳۰۰۰ لاك‌پشت و مارآبي در روزهاي نزديك به سال نو خبر داد و گفت: يگان محيط زيست كشور براي جلوگيري از خريد و فروش اين‌گونه‌ها تفاهم‌نامه‌اي با نيروي انتظامي امضا كرده است.

سرهنگ جمشيد محبت‌خاني در مورد دليل افزايش خريد و فروش اين‌گونه‌ها در ايام نزديك به عيد نوروز اظهار كرد: متاسفانه برخي افراد براي سفره هفت سين و به خاطر زيبايي و سرگرمي اقدام به خريد مارآبي، لاك‌پشت و سمندر مي‌كنند كه با توجه به ارزش اين‌گونه‌ها تقاضاي خريد آنها كار بسيار غلطي است. محبت‌خاني ادامه داد: مار آبي و لاك‌پشت از شمال كشور تهيه و به اقصا نقاط كشور به‌ويژه پايتخت منتقل مي‌شود و سمندر لرستاني هم به عنوان يك گونه در حال انقراض از بخشي از خوزستان و لرستان به ساير نقاط براي فروش منتقل مي‌شود.

وي با اشاره به اينكه ۱۰ اسفندماه امسال نامه‌اي را به فرماندهان يگان محيط زيست استان‌ها در سراسر كشور در مورد عرضه و فروش گونه‌هاي ارزشمند در ايام نزديك عيد ابلاغ كرديم، اظهار كرد: اخيرا به دليل اهميت سمندر لرستاني، از زيستگاه اين‌گونه در استان لرستان بازديد كردم و تفاهمي با سردار مهديان - فرمانده انتظامي لرستان - براي همكاري مشترك در اين زمينه داشتم.

به گفته محبت‌خاني طبق مصوبه شوراي عالي محيط زيست براي خريد و فروش هر قطعه مار آبي ۲۰۰ هزار تومان و هر قطعه لاك‌پشت ۳۰۰ هزار تومان جريمه تعيين شده است. تاكنون هم ۳۰۰۰ قطعه مار آبي و لاك‌ پشت توسط يگان محيط زيست با همكاري نيروي انتظامي كشف شده است و متخلفان به مراجع قضايي تحويل داده شده‌اند.

وي با بيان اينكه خوشبختانه تاكنون هيچ سمندر لرستاني در سراسر كشور براي عرضه و فروش يافت نشده است، گفت: هوشياري كامل محيط‌‌بانان و يگان‌هاي حفاظت استان‌هاي خوزستان و لرستان و استفاده از ظرفيت‌هاي استان به ويژه نيروي انتظامي دليل اين امر است.

فرمانده يگان حفاظت محيط زيست كشور در ادامه با اشاره به تفاهم يگان محيط زيست با سردار رحيمي - رييس پليس تهران - اظهار كرد: بر اساس اين تفاهم‌نامه از پتانسيل پليس هم براي پيگيري تخلفات مربوط به خريد و فروش گونه‌ها به خوبي استفاده شده است. در كشفيات اخير لاك‌پشت و مار نيز همكاري نيروي انتظامي به ويژه پليس پيشگيري تهران بزرگ خيلي خوب بود. ايسنا

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها