• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4060 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۰ فروردين

جام جهاني امريكا بدون ايران و روسيه برگزار شد

انتقاد رييس جهاني كشتي در قلب ايالات متحده از سياست‌هاي ترامپ

جام جهاني كشتي آزاد به ميزباني ايالت آيووا ايالات متحده امريكا آغاز شد. در جريان نخستين روز از اين رقابت‌ها، تيم امريكا جدي‌ترين بخت عنوان قهرماني اين جام در غياب ايران و روسيه در نخستين ديدار خود 10 بر صفر هند را برد. ژاپن نيز هفت بر سه از سد گرجستان گذشت. در گروه B نيز مغولستان شش بر چهار قزاقستان را برد و آذربايجان نيز هشت بر دو از سد كوبا گذشت. از مهم‌ترين اتفاقات ديدار آذربايجان و كوبا مي‌توان به شكست بونه رودريگس كوبايي مقابل حريف خود در وزن 61 كيلوگرم اشاره كرد. همچنين حاجي علي‌اف، قهرمان جهان در وزن 65 كيلوگرم از آذربايجان مقابل رقيب نه چندان مطرح خود از كوبا شكست خورد. سالاس پرس نيز در وزن 97 كيلوگرم از رومن باكيروف آذربايجاني شكست خورد. از نكات قابل توجه اين مسابقات سخنراني نناد لالوويچ، رييس اتحاديه جهاني كشتي و عضو كميته‌ اجرايي IOC در حاشيه اين مسابقات بود. او در قلب امريكا با انتقاد از دخالت سياست در ورزش اعلام كرد كه كشتي به بازي‌هاي جوانمردانه و آزاد ورزشي پايبند است. او همچنين هشدار داد كه اجازه نمي‌دهيم مشكلات سياسي به زمين مسابقه ورود پيدا كند. لالوويچ در حالي اين جملات را به زبان آورد كه دولت امريكا به خاطر مشكلات سياسي با روسيه به تيم كشتي آزاد اين كشور ويزاي حضور در امريكا نداده است و به نوعي حرف‌هاي رييس اتحاديه جهاني كشتي را بايد انتقاد از سياست‌هاي دونالد ترامپ و ديگر سياستمداران دنيا دانست. لازم به يادآوري است طي روزهاي گذشته كشور اوكراين نيز به دليل تنش‌هاي سياسي با روسيه اعلام كرد كه تيم‌هاي كشتي اين كشور در مسابقات قهرماني اروپا كه به ميزباني روسيه برگزار خواهد شد شركت نخواهند كرد و اتحاديه جهاني نيز در اقدامي متقابل ميزباني مسابقات قهرماني اروپا در رده سني نوجوانان را از اوكراين‌ها گرفت. دخالت‌هاي مسائل سياسي در ورزش در رشته كشتي به اينجا ختم نشده و كشتي ايران نيز در ماه‌هاي اخير به دليل عدم رويايي كشتي‌گيران كشورمان با نمايندگان اسراييل خطر تعليق را بيخ گوش خود مي‌ديد و همين ماجرا در نهايت منجر به استعفاي رسول خادم كه حمايت وزارت ورزش را با فدراسيون كشتي نمي‌ديد از رياست فدراسيون شد و امروز تازه در جلسه مجمع، تصميم نهايي درباره استعفاي خادم گرفته خواهد شد.

باري، نناد لالوويچ، رييس اين اتحاديه در حاشيه جام‌جهاني كشتي آزاد تاكيد كرد كه كشتي به بازي‌هاي جوانمردانه و آزاد پايبند است. او اظهار كرد: «مانند بسياري از فدراسيون‌ها ما با مشكل دخالت سياست در مسابقات در برخي از كشورها مواجه هستيم. در كشتي اين مشكل در ميان اعضاي ما به وضوح ديده مي‌شود. ما ديگر نمي‌توانيم اجازه دهيم كه مشكلات سياسي به زمين مسابقه ورود پيدا كند. ما بايد با تمام وجود با هر چيزي كه مانع از اتحاد در ورزش ما مي‌شود، بجنگيم. اگر هر مشكل سياسي در زمين مسابقه نمود پيدا كند و ما واكنش نشان ندهيم، همه ورزش به خطر مي‌افتد. همه ملت‌ها و همه ورزش‌هايي كه عضو خانواده‌ المپيك هستند بايد به منشور المپيك و ذات ورزش احترام بگذارند. ما نمي‌گذاريم كه به هيچ كدام از ملت‌هاي عضو اتحاديه بي‌احترامي شود. IOC نيز همين كار را مي‌كند. اتحاديه جهاني كشتي در حال‌ بازبيني تمامي شهرهاي ميزبان مسابقات و فدراسيون‌هاي كشتي است تا مطمئن شود كه هيچ كدام از آنها مشكلات سياسي كه باعث شود مسابقات جوانمردانه و آزاد برگزار نشود، نداشته باشد. همچنين اگر كشوري از ورود ورزشكاران ديگر كشورها به مسابقات جلوگيري كند نمي‌تواند در آينده ميزباني بگيرد.»

 

 

ناراحتي مسوول امريكايي از غيبت ايران و روسيه در جام جهاني كشتي

ريچ بندر، مدير اجرايي فدراسيون كشتي امريكا درباره عملكرد تيم ملي كشتي امريكا در جام جهاني آيووا گفت: ما كاملا براي اين رقابت‌ها آماده بوديم و حتي اگر روسيه و ايران هم شركت مي‌كردند مي‌توانستيم درخشش خوبي داشته باشيم. به همين خاطر ناراحت‌كننده است كه اين دو كشور غايب هستند. ايران قهرمان 6 دوره پياپي اين رقابت‌ها در ماه مارس كناره‌گيري خود را از اين مسابقات بدون اينكه دليلي را براي آن بيان كند، اعلام كرد. ريچ بندر معتقد است فدراسيون كشتي ايران بعد از استعفاي رسول خادم با مشكلات اساسي روبه‌رو شده است. غيبت ايران و روسيه در اين رقابت‌ها براي ورزشي كه هميشه افتخار كرده پيوندي بين كشورها فراتر از مرزهاي سياسي بوده ضربه بزرگي بوده است. فاكس

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون